Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

izim yıllardır yapmak isteyip de yapamadığımızı yaptı. Londra Tasarım Festivali ile Londra’yı bir tasarım başkenti haline getirmeyi başardı. Tabii bunda tasarıma olan ilgisinin yanı sıra politik kariyerinin de etkisi oldu. Uzun yıllar siyasetçilerin konuşma metinlerini yazdı. Daha sonra Tony Blair döneminde İngiliz hükümetinin tasarım önergesini hazırladı. Ülkenin önemli tanıtım kampanyası “Cool Britania”da etkili oldu. Tasarım Festivali’ni 13 yıldır çok küçük bir ekiple düzenliyor. Bu yıl festivale ek olarak bir de ilk kez Londra Tasarım Bienali düzenledi. Londra’nın ilk tasarım bienaline katılmak üzere İKSV, Seyhan Özdemir ve Sefer Çağlar’ın mimarlık ofisi Autoban’ı seçti. Autoban’ın tasarladığı “Dilek Makinesi”, Somerset House’da sergilendi. Aynı tarihlerde festivalde ise Tabanlıoğlu Mimarlık’ın “Kürk Mantolu Madonna”dan ilham alan enstalasyonu “Beloved / Reading Room” sergilendi.

Haberin Devamı

“Kreatif ekonomi yumuşak güç”

Ben Evans 14-15 Aralık’ta düzenlenecek Marka Konferansı için eşi, ünlü mimar Annette Levine ile birlikte İstanbul’a geliyor. Öncesinde Londra’da bir araya geldik. Bakın kendisinden neler öğrendim?

“Tasarımcılarınızı daha iyi tanıtmalısınız”

Bir gece önce Londra Tasarım Müzesi’nin açılışına katılmış. Açılışta eseri sergilenenler arasında Hüseyin Çağlayan da varmış. “Çok üzücü, Türkiye’deki tasarımcılar Londra’da yeterince tanınmıyor. Belki birkaç moda tasarımcısı sayabilen olur ama o kadar” diyor. Hüseyin Çağlayan dışında bir isim vermiyor. “Tasarımcılarınızı uluslararası sahnede daha iyi tanıtmalısınız” diye ekliyor.

“Kreatif ekonomi yumuşak güç”

Autoban’ın “Dilek Makinesi” fikrini çok beğenmiş, “Çok basit ama ilgi çeken bir fikir, ziyaretçilerin katılımını sağladı” diyor. Bienalin Instagram’da en çok paylaşılan bölümlerinden biri olmuş. Aynı şekilde Tabanlıoğlu Mimarlık’ın Victoria & Albert Müzesi’nde sergilenen eserini de övüyor.

“Kreatif ekonomi yumuşak güç” diyor, arzu edilen destinasyon olmak için ne kadar önemli olduğunu anlatıyor.

“Kreatif ekonomi yumuşak güç”

Tasarımcıların artık tasarımların bile önüne geçmesini, starlaşmasını bir bakıma iyi buluyor, ama bir yandan da bu durumun tasarımcıların egolarını şişirdiğini ve eskisi kadar yaratıcı ve başarılı işler yapmalarına engel olduğunu anlatıyor.

Haberin Devamı

Konu, ABD’de Donald Trump’ın üretimi de ülke içine çekme isteğine ve bunun ABD’de tasarımı nasıl etkileyeceğine gelince, hiç kıvırmadan, evirip çevirmeden “Gerçekçi bulmuyorum, istese de bu vaadini yerine getiremez” diyor.

“İstanbul büyük ve önemli bir şehir”

Teknolojinin öneminden konuşurken, “Tasarım iyi olmazsa büyük bir fırsat kaçmış olur” diyor. Google’ın sürücüsüz otomobilini örnek veriyor: “Yıllarını ve milyonlarca doları harcadılar, ne kadar büyük bir fırsattı, benim çocukluğumdaki çizgi filmlerdeki arabalara benziyor, tasarımı bir arzu nesnesi yaratmaya yeterli değil, büyük hata. Eminim düzeltirler ama bu fırsatı iyi kullanmadılar.”

Artık kendi evini tamamen uzaktan kumanda ile idare ettiğini anlatıyor. Evi ısıtmak için bile eve yaklaşmadan 20 dakika önce cep telefonundan talimat verdiğini anlatıyor: “Artık tek önemli şey internet bağlantısı.”

Haberin Devamı

“İstanbul’un bir tasarım başkenti olmak için potansiyeli var mı?” sorusuna “Her şehrin potansiyeli var” diye cevap veriyor: “İstanbul coğrafya ve tarihiyle büyük ve önemli bir şehir. Daha önce İstanbul tasarım haftaları yapılmış, umarım başarılı olur. Dünyada bazı şehirlerin bulunduğunuz konuma göre daha çok alanı etkileme şansı oluyor, İstanbul’un da bu şansı var.”

İstanbul Tasarım Bienali’ni ilk yılında ziyaret etmiş. Bu yıl gelememiş, zamanlama uymadığı için. “Bienalin küratörleri çok önemli düşünce insanları. Biraz provokatif buldum bu yıl yaptıklarını ama insanları düşünmeye teşvik etmek ve sonunda hâlâ hatırlanması, konuşulması başarılı olduğunu gösteriyor” diye konuşuyor.

60 ülkeye gitti

“Kreatif ekonomi yumuşak güç”

Ben Evans tasarımın geleceğinde en büyük değişimin otomobil sektöründe yaşanacağına inanıyor, elektrikli arabalar sayesinde. Ayrıca insan ömrünün uzaması ile yaşlıların ihtiyaçları daha farklı olduğu için onlara yönelik farklı tasarımların da öne çıkacağını anlatıyor.

“Bir ürünü tamamen tasarımı beğendiğiniz için alıyorsunuz, iPhone bile böyle. Tabii bunda küreselleşmenin etkisi çok. Her yerde aynı ürünü alabiliyorsunuz. Artık daha küresel tasarım, yerellik kalmadı. Belki iyi bir şey değil bu ama artık böyle olduğunu kabul etmek lazım” diyor.
l Şimdiye kadar 60 ülkeye gitmiş, hedefi bu rakamı 100’e yükseltmek.