Londra’da AVM’lerin geleceğiyle ilgili bir gayrimenkul zirvesine katılıyorum.
Gayrimenkul, perakende ve finans dünyasından seçilmiş tam 50 kişi AVM’lerin geleceğini masaya yatırıyor, online alışverişe karşı mağazacılığın yaşayıp yaşamayacağını tartışıyor.
Neredeyse herkes umutsuz, malum Londra’da bizdeki ya da ABD’deki gibi bir AVM kültürü yok.
Peki ama bu 50 kişi içinde kaç kadın, kaç erkek var?
45 erkek ve sadece 5 kadın.
AVM’leri, perakende mağazacılığı nasıl daha iyi yaşatabiliriz konusunun tartışıldığı bir ortamda, söz hakkının sadece yüzde 10’u kadınlara verilirse başarılı olmak bir hayli zor.
Malum, neredeyse her evde yapılacak alışverişin önemli bir bölümüne karar veren kadınlar.
Durum böyleyken gayrimenkul, perakende ve finans dünyasının kadınları hiçe sayması inanılır gibi değil.
Neyse ki bizde değil, Londra’da global bir etkinlikte.
AVM’ler yeni amfitiyatrolar mı?
Türkiye de dâhil birçok ülkede AVM’ler artık sadece alışveriş merkezi değil, aynı zamanda birer yaşam alanı.
Evet, dünyanın her yerinde dijital devrim ve tabii ekonominin yavaşlaması sonucu birçok mağaza kapanıyor, birçok AVM zor durumda kalıyor ve kendilerini yenilemeleri gerekiyor.
Ama alışverişin yanı sıra sinema salonları, performans sanatları merkezleri, festivaller, yeme-içme seçenekleri derken AVM’ler buluşma noktaları da oluyor.
Teknoloji ne kadar hayatımızı değiştirse de, insanlar hâlâ sosyalleşecek alanlar arıyor ve artık eskisi gibi evlerde sosyalleşilmediği için dışarıda kafelerde, restoranlarda, AVM’lerde bir araya geliniyor.
Hatta sırf bu nedenle, “AVMler yeni amfitiyatrolar olabilir mi?” bile deniliyor.
En çok Instagramlanan hangisi?
Farklı bir tasarımla bir AVM’yi turist destinasyonuna çevirmek bile mümkün günümüzde.
Bakınız New York’ta Thomas Heatherwick imzalı The Vessel’ın yer aldığı Hudson Yards’a.
Bal peteği şeklindeki heykeli andıran yürüyüş yolları önünde sadece Y kuşağı değil herkes selfie yapıyor.
Hatta Türkiye’den gidenler bal peteğini dönere benzetiyor ve döner gif’leriyle birlikte paylaşıyor fotoğrafları Instagram’da.
Heatherwick’in bu tasarımını eleştirenler de çok, ama gittiğinizde sonucu görüyorsunuz, önünden kalabalık hiç eksilmiyor.
Artık AVM’ler de medya gibi iyi içerik üretmek zorunda.
İyi bir tasarımın yanı sıra iyi bir içerik, iyi bir seçki ve herkesin katılmak isteyeceği etkinlikler yaratmak gerekiyor.
Çünkü artık mekânların da kendi komünitelerini yaratmaları gerekiyor.
Bunun farkında olanlar yaşayacak, bunu önemsemeyenler ise başarılı olamayacak.