Ekranların en gerçekçi dizisi hangisi, diye sorulsa tereddütsüz ‘Uçurum’ derdim… Ta ki, ‘Cehenneme inmeden oradan birisini kurtaramazsınız’ diyen Tak Tak Arif’in, karşısına dikilen Pınar’ın ‘Masum birine yardım’ masalına yenik düşmesine dek! Ondan sonrası, çorap söküğü…
Çeşitli yollardan kandırılarak getirilen Doğu Bloku kadınlarının seks kölesi durumuna sokulduğu gerçeğini en acımasız sahnelerle resmeden ‘Uçurum’, polisin ‘yok’ sayıldığı yaşam biçimlerinin sert bir yorumuydu. Kendi kurallarını koyanların dünyasında ayakta kalmanın şartlarını, otel odalarında pazarlanan kadınların nasıl bu yola düşürüldüğünü ve ışıltıların perde arkasındaki sefaleti deşifre etmek için de birebirdi! Bu yönüyle ‘sosyal sorumluluk’ adına dağıtılan ödülün gerçek hak edeni olan ‘Uçurum’ ne yazık ki, konuyu uzatmak uğruna gerçekçilikten uzaklaştırıldı.
‘Uçurum’un dibinde kalmayı göze alarak 17 yıllık Tak Tak’ı mezarından çıkartan Arif, Âdem-Eva-Pınar üçlüsünden sonra kızı Şule’nin de oyuncağı oldu. Felicia’nın kurtuluş bileti görülen Kutlu’nun Yaman’a teslimi, gerilimi an be an yaşatan dizinin en büyük falsosu! Tam da Felicia serbest bırakılacakken sergilenen bu anlamsız merhametle kırılma yaşayan ‘Uçurum’da bundan sonraki gelişmelerin inandırıcılığı da sıfırlanmış durumda.
Tak Tak Arif’i bulmak için Alzheimer hastalığı bahanesiyle taksicilerin seferber edilmesi ve basit bir tarifle Arif’in hemen bulunması, ciddi dizinin komik yüzünden sadece biri. Ya koca İstanbul’da tek kır saçlı Arif ya da her kır saçlıyı Arif sanma durumu söz konusu… Aksi takdirde dolu insanın girip çıktığı hastane kapısında, Arif nasıl tanınsın.
Güvenlik görevlilerinin konu mankeni bile olamadığı dizinin Pınar karakteri zaten başlı başına arıza… Saldırıya uğradıktan sonra polisten yardım istemek yerine, yüksek ökçeli ayakkabılarıyla tıngır mıngır karakola gitmeye çalışan Pınar Hanım’ın, kocasıyla ilgili tehdit aldığında da Âdem’den yardım istemesinin mantıkla bağdaştığını kim iddia edebilir? Kadın savaşçı olmaya hevesin sonu, kaybedilen bebek… Kadının dişindeki teli kerpetenle sökecek kadar acımasız olanların Pınar’ı ikna etmeye çalışmasına diyecek söz yok. Her türlü kötülüğü yapmaktan çekinmeyenler her an titreyen tek bir kadını ikna etmekle uğraşır mı? Kargalar gülse yeridir.
Otel muhabbetinde ve sokak arasındaki hesaplaşmalarda ‘polis’in tamamen unutulmuş olması neyse de aynı aymazlığın hastanede sergilenmesi dizinin baş komedisi! Yaman, Kutlu’ya müdahale eden doktorlara silah çeker… Doktorun biri ‘polis’ çağrılmasını ister ama kimse aldırmaz… Tak Tak Arif elde ustura çıkar ortaya… Tek hamlede kesmek yerine kızının devreye girmesini bekler. Sonra gelsin ‘babalık’ duygusallığı ve alkol zayıflığı… Yaman’ı öldürmeyen Arif’in Felicia’yı kurtarma fırsatı varken onu yine bırakıp gitmesi ne iş? Gül’ün kızı odaya nasıl kilitlediği de ayrı bir konu… Demek ki, yoğun bakım odalarının kapılarının dışında anahtar varmış! Tut ki, kapı kilitli olsun açıp da kızı çekip almak o kadar mı zor? Üstelik Yaman etkisiz durumdayken… Gururu kırılan Yaman’ı artık bundan sonra kim tutar? Polis olmayacağı kesin.
Dizi rayından çıkmaya görsün… Âdem, Eva’nın korumacılığını bırakmış Arif’in alkol içmesine engel olmaya çabalar. Kâbusun bitmesi için ellerinde geleni yaptıklarını söyleyerek güldüren Âdem, Eva’ya yeşillenir… Felicia, plansızlıktan hoşlanan ve eşinin telefonunu kadın simsarlarına verecek kadar saf olan Tolga’yı kafeslemeye bakar… Macera düşkünü Pınar ise ‘akıl’ silahını devreye sokar. Hayatları çalınıp fuhuşa zorlananları kurtarmak, adaletsizliğe itiraz etmek için bulunan akıl yöntemiyse, moda olduğu üzere, sosyal medya!
‘Yok, böyle saçmalık’diyeceğim ama bunca hengâme yaşanırken polisi devreye sokmayan, konuyu uzatmak adına, gerçekçiliği dibe vurduran ‘Uçurum’da, bölüm tanıtımlarından da görüldüğü gibi, daha çok mantıksızlık yaşanacağından demiyorum. İlle de her konunun suyunu çıkartmak mı lazım onu hiç bilemiyorum… Bir yanda, insan etinin rezilce pazarlanması gerçeğinin yansıtılması; diğer yanda, kurtarma girişimlerindeki anlamsızlıklar… ‘Uçurum’u geliştirirken ona ilgiyi azaltacak ve toplumsal bir yara olan içeriğini hafife aldıracak mantıksızlıklardan kaçınmaya özen gösterilmeli. Henüz dizideki akıl zembereği tam boşalmamışken aman dikkat!
Anibal GÜLEROĞLU