Sinema kariyerine New York’ta bir Herkül olarak başlayan, Conan ile yükselişe geçip ‘Astalavista bebek’ dediği Terminatör’lükle aksiyonun zirvesine oturan ünlü aktör Arnold Schwarzenegger’in beyazperde yolculuğunda son durak, THE LAST STAND…
ABD'nin Meksika'ya geçidi olmayan bir sınır kasabasında sakin sakin şerifçilik oynarken, birdenbire kendisini aksiyonun en hızlısının içinde bulan Şerif Ray Owens rolüyle karşımıza çıkan Schwarzenegger, uzun molasına ve 66 yaşına aldırmadan oldukça iyi bir aksiyon performansı sergiliyor.
Ülkemizde ‘Geçit Yok’ adıyla 73 kopya olarak gösterime giren filmin bir sahnesinde, kendisini nasıl hissettiğini soran kasabalılara ‘Çok yaşlı’ diyerek yılların yarattığı yıpranmayı ilk ağızdan itiraf eden Schwarzenegger, bu söylemiyle bir anlamda kendisinden eski aksiyon sahnelerini görmeyi umanlara da peşin cevap veriyor.
‘The Expendables’ filmlerindeki ‘Vali’ karakteriyle misafir sanatçı durumu sergilemenin ötesine geçmeyen ve hayranlarını ciddi manada bir rol için uzun zamandır bekleten Schwarzenegger’in sinemaya dönüşü olarak öne çıkan ‘Geçit Yok’ filmi hakkında ilk söylenecek söz, eski tüfeğin ölçülü aksiyonunun yaratacağı boşluğu doldurmak için espri dilini ve cazibesi fazlaca yüksek olan ‘spor araba’ olgusunu iyi değerlendirmiş olduğu!
***
Las Vegas’ın dışında 317 km hızla geçen uçan şeytanın otoyol devriyesinde yarattığı şaşkınlıkla açılışını yapan ‘Geçit Yok’, Los Angeles Polis Departmanı’nda çalışırken ölümü ve acıyı fazlaca tadıp Summerton sınır kasabasında şerifliği seçen Ray Owens’ın tatil gününde yaşanan ‘suçlu kaçar-şerif yakalar’ oyununa dönüşür.
Uyuşturucu mafyasının önde gelen ismi olan Cortez’in sevkiyatı sırasında yaratıcı bir planla kaçırılışını, araba fuarından çalınan Corvette ZR1 ile buluşturup gelişimini yapan film, bu andan sonra tam anlamıyla ‘Hızlı ve Öfkeli’ye dönüşür.
Kahraman şerifleri için anıt diken kasabada yapacak iş olmadığından etlerle atış talimi yapan şerif yardımcılarının komik görüntüleri ve Irak ile Afganistan’da ülkesini temsil eden eski sporcunun ayyaşlıktan tutuklanması muhabbetiyle huzuru yansıtılan kasabadaki, en heyecanlı görevi ağaçtan kedi kurtarmak olan kanun adamlarının miskin hayatını alt üst eden bu kaçış, hem Yaşlı Kurt Owens’ı devreye sokup ‘Schwarzenegger şov’u başlatır hem de Corvette ZR1 model arabanın müthiş performansını seyirciye tattırır.
Modern bir ‘kovboy’ öyküsü…
Üçüncü nesil araba yarışçısı mafya lideri Burrell’i (Peter Stormare), helikopterden daha hızlı arabanın direksiyonunda tutup, Şerif Owens’ı FBI ajanlarının topunu yaya bırakan üstün beceriklilikle donatan ‘Geçit Yok’ filminin yönetmen koltuğundaki isim KIM Jee-woon… Aksiyon filmlerindeki başarısıyla dikkat çeken Koreli yönetmen, ABD’deki ilk çalışması olan ve kendisini aksiyonun eski tüfeğiyle buluşturan yapımda aksiyon yoğunluğunu, başrol oyuncusunun ‘yaş’ gerçeğine göre ayarlamayı gayet iyi başarmış.
Kasaba şerifi Owens ile kaçak mahkûm Burell’in adamları arasında yaşananları, modern kovboy öyküsü tadında işleyen yönetmen, dozundaki yansıtmalarla hem filmin temposunu düşürmemiş hem de insani yönleri ağır basan bir kasaba aksiyonu ortaya çıkarmış.
SWAT ekibini ve bir anda eli ayağına dolaşan şamatacı FBI ajanları başta olmak üzere ülkenin tüm güvenlik güçlerini ikinci planda bırakan bu kovboyvari kombinasyonda, her karakterin ve her mekânın kendine göre değeri var.
Oyuncakçı dükkânındaki nine, bardaki ölümden korkmayan yaşlılar gibi destek karakterlerle espriyi veren ‘Geçit Yok’, modifiye Corvette ZR1 ile de filmin asıl aksiyonunu yaratmış. Bu noktada asıl başrol oyuncusu olarak öne çıkan modifiye Corvette ZR1 ile gerçekleştirilen kovalamacalar göz doldurmakta…
Kendisini yepyeni bir karakterle baştan yaratmaya soyunan Arnold’ın yaşlanmış haline karşın, seyirciyi filme bağlayan bu sahnelerin içinde özellikle mısır tarlasındaki siyah-kırmızı araba çekişmesi kayda değer.
Her gün binlerce Meksikalı’nın ABD’ye geçtiğini dillendirerek ‘göçmen’ sorununu satır arasına sıkıştıran… ‘Ölüm, sen onu beklerken gelmez’ sözüyle, ölüm korkusuyla inanılan şey uğruna savaşmaktan vazgeçmemek gerektiğini vurgulayan… Ve nihayetinde onurun, milyon dolarlardan daha üstün bir değer olduğunu ortaya koyarak para için görevlerini kötüye kullananlara taşını atan ‘Geçit Yok’, keyifli bir seyirlik. Basit ve alışılmış konusuna rağmen bu keyfi yaşatabilmesini de, farklı bir görünümle dönüş yapan eski tüfek ile farklı renkleri, farklı dokusu olan bir yapım ortaya çıkartıp Hollywood’da kendini ispatlamak isteyen yönetmen KIM Jee-woon ortaklığının eseri olmasına borçlu.
Anibal GÜLEROĞLU