07.05.2010 - 00:45 | Son Güncellenme:
İnternete her gün büyük miktarda yeni içerik ekleniyor. Haberler, fotoğraflar, videolar ve çeşitli makaleler ile içerik zenginleşiyor. İnternet siteleri ve forumlar boş durmuyor, işin içine bir de Facebook, Twitter, MySpace gibi sosyal ağları kattığınızda eklenen içeriğin inanılmaz boyutları, arama motorlarının giriştiği işin çapı büyüleyici bir hal alıyor.
Kullanıcılar, profesyonel yayınlardan çok daha fazla içerik giriyor. Ancak bu içeriğe ulaşmanın yolu arama motorlarından geçiyor. Haliyle küçük bloglar ve yeni kurulan siteler için arama motoru optimizasyonu, büyük önem kazanıyor.
Profesyonel sitelerin düzenli ziyaretçileri en önemli trafik kaynakları oluyor. Ancak yine de arama motorları ve özellikle Google yeni kullanıcıların keşfetmesi için en önemli kaynak. Kullanıcıları için de aradıklarını bulmanın en önemli aracı.
Google arama motoru da internete eklenen bu trafik içerisinde aradıklarımızı bize sunabilmek için durmaksızın değişiyor. Peki Google'da neler değişti, arama motorunda nasıl üst sıralarda yer alınır? İşte makalemizde bunları anlatıyoruz...
Kodlar ne kadar sık değişiyor?
Google arama motorunun gerçek sırları, Google'ın belirli çalışanları hariç hiç kimse tarafından bilinmiyor. Çalışanların çoğu farklı projeler üzerinde ama şüphesiz en önemli Google projesi arama motorundan başkası değil.
Sırlarını açıklamamakla birlikte Google genel kaideleri ve değişiklikleri kısmen de olsa duyuruyor. Google çalışanlarının köşe yazıları ve internet yayıncılarının Google tecrübeleri de arama motoru optimizasyonu konusunda yol gösterici oluyor.
Arama motoru optimizasyonu ya da Search Engine Optimization: SEO, bütün internet sitelerinin dikkat etmesi gereken bir iş. Değişiklikleri devamlı takip etmek gerekiyor çünkü bir yıl önce öğrendiğiniz pek çok şey artık işe yaramıyor.
Google arama motorunun kodları üzerinde çalışan mühendisler, aynı kodları 6 ay sonra gördüğünde yarısı değişmiş oluyor!
Google Caffeine'in farkları
Google'da en son büyük değişim Caffeine ile gerçekleşiyor. Caffeine, Bing gibi teknolojik açıdan güçlü rakiplerin boy göstermesiyle birlikte Google'ın en büyük hamlesi oldu. Bing henüz yaygınlık olarak Google ile yarışamasa da kullanıcıların görmediği teknolojik bir savaş devam ediyor.
2009 Ağustos ayında duyurulan değiştirilmiş Google arama motoru, o günden bugüne gelişti ve artık kısıtlı sayıda sunucuda kullanımda.
Caffeine, Google'ın geleceği ve en önemli özelliği daha hızlı olması. Bu hız milisaniyelerle ölçülse ve kullanıcılar tarafından farkedilmese de toplam etki olarak Google için kritik önem taşıyor.
Caffeine özellikle gerçek zamanlı arama ve sosyal ağlar üzerindeki kaynaklara yoğunlaşıyor. Yani sosyal ağ etkinliğinin ve içeriğin ağlarda bolca paylaşılmasının çok önemli olduğu ortada.
Google ve Google Caffeine kıyaslama araçları
Google Caffeine ile normal Google'ı kıyaslamak için şu sitelerden faydalanabilirsiniz: , comparegoogle.com, . Bu araçlar ile durumu biraz daha iyi anlayabilirsiniz.
Evet, önceden de belirttiğimiz gibi google Caffeine ile birlikte Google hıza önem veriyor. Sadece arama sonuçlarını sunmaktaki hıza değil, internet sitelerinin hızına da önem veriyor.
Eğer hızlı çalışan bir internet siteniz varsa üst sıralara çıkmanız daha kolay. Hantal, yavaş çalışan bir site iseniz, Google sizi aşağılara itecek. Bundaki temel mantık son kullanıcının ve Google'ın işinin kolaylaşması. Ama şu ihtimal de var: Google arama motorunu kandırmak ve işe yaramaz siteleriyle üst sıralara çıkmak için çöplük kod dolduran sahtekarları piyasadan silmek! Google hızlı site, temiz kod istiyor ve bu herkesin yararına.
Markanın önemi çok büyük
Google'ın markaya verdiği önem de artıyor. Bir sitedeki sayfaların içerdiği bağlantılar ve içerik haricinde, ana alan adının gücü, güvenilirliği, istikrarı ve yaşı da daha önemli hale geliyor.
Bu sonradan site açanların işinin biraz daha zorlaşması demek oluyor. Ancak önceden de belirttiğimiz gibi Google için dürüstlük çok önemli, temiz, düzgün ve dürüst bir site ile üst sıralara çıkabilirsiniz.
Burada içeriğin önemi ön plana çıkıyor. Caffeine her ne kadar sosyal ağlara ve Twitter, Facebook, MySpace gibi sitelerde yer alan paylaşımlara baksa da, site içeriğine verilen önemi arttırmış durumda.
Neden dürüstlük diyoruz? Temiz kod diyoruz? Çünkü Caffeine kısa süreliğine haksız avantaj sağlamak için sahte içerik veya bağlantı dolduran siteleri yerin dibine sokmak için geliştirildi. Google hile yapanları geç keşfedebilir, ama bir kez keşfettiğinde kolay kolay affetmiyor. Kendi çıkarınız için Black SEO denilen, kolay yol vaat eden hizmetlerden uzak durun...
Önemli: Alan adı ve anahtar sözcükler
Google'a gelen Caffeine güncellemesiyle birlikte alan adının içerik ile ilgili bağlantısı da önem kazandı.
Alan adınızı seçerken, kullanıcıların o konuda arama yaparken yazacağı terimleri düşünün ve buna göre seçim yapın. Eğer içeriğiniz de zenginse o konuda üst sıralarda siz çıkacaksınız.
Artan içerik ile birlikte arama terimi sayısı da arttı. Bu yüzden Google'ın endeksi eskisine göre büyük. Elbette popüler terimler, aranan konular ya popüler gündem oluyor, ya da klasik merak edilen konu başlıkları.
Sitenizde anahtar sözcük ve içerik tanımı kullanırken de abartıya kaçmayın, Google abartıyı ve yalanı cezalandırıyor. İçeriğinizde ne varsa onu yazın yoksa Google algoritmaları içerik ile anahtar kelimeleri kıyaslayıp uymadığını görecek ve bunun sonucunda aşağı sıralara gömüleceksiniz... Yapmayın.
HTML, CSS ve dahası...
Sitenizde daha fazla CSS yani Cascading Style Sheets kullanmak mantıklı ve avantajlı.
HTML miktarını azalttığınızda, Google aramalarında üste çıkacaksınız çünkü siteniz hafifleyecek ve hızlanacak.
Kullandığınız stilleri harici CSS dosyasına bağlamakta şu kodu kullanabilirsiniz:
link rel="stylesheet" type="text/css" href="style. css"
JavaScript kodunuzu HTML gövdesi içine koymazsanız, indirme sürelerini hızlandırırsınız:
script type="text/javascript" src="functions.js">
Sitenizin kodlarında gereksiz karakterleri ve boşlukları temizlerseniz daha hızlı hale gelirsiniz. Bu iş için iki kullanışlı araç ile tanışmadıysanız biran evvel tanışın: JSMin ve .
Görseller, sıkıştırma ve sunucu mekanı
Sitenizde görseller düşük boyutlu thumbnaillar olarak görünür ve tıklanınca yükleyip açılırsa hızınız büyük miktarda artar. Keinlikle BMP türü şişkin formatlar kullanmayın, JPG, PNG ve GIF tercih edin.
İçeriğinizi Apache web server 1.3 üzerinde mod_gzip kullanarak, Apache 2.x sürümlerinde de mod_deflate kullanarak sıkıştırabilirsiniz. Sayfaların boyutu yüzde 70'e kadar küçültülebilir.
Elbette hızlı bir sunucuya ihtiyacınız var. Ama bunun ötesinde .tr alan adlı bir site işletiyorsanız ya da Türkiye'ye yönelik yayın yapıyorsanız sunucunuzun Türkiye'de yer alması da önemli. Yurtdışı çıkışı kötü ve yurtdışı sunucular inanımaz ucuz olsa da bu engel yüzünden her zaman beklenen performansı veremiyor.
Son olarak Google'ın Keyword aracından faydalanmayı ihmal etmeyin ve daha fazlası için CHIP Online'ı takip edin.
Daha fazlası için www.chip.com.tr sitesini ziyaret edebilirsiniz.