Çocuklarda Ödev Düzenini Oluştururken Yardımcı Öneriler

Okulların başlaması ile ödevin yapılması da ailelerin günlük gündemi içinde yerini almaya başlıyor. Dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, öğrenme güçlüğü olan çocukların ödevlerini tamamlamaları biraz daha güç olabiliyor. Dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve öğrenme güçlüğü olan çocuklar, sorumluluklarını organize etmede, çevrelerini düzenlemede, ödev süresince dikkatlerini sürdürmekte güçlük yaşarlar. Ebeveynleri olarak evde ödev düzenini sağlamanız çocuğunuzun ve sizlerin daha rahat ve huzurlu olmanıza yardımcı olacaktır. Aşağıdaki ödev düzeni hakkındaki öneriler sadece dikkat sorunu ve öğrenme güçlüğü olan çocuklar için değil, tüm çocuklar için uygulandığında onlara yardımcı olabilecek ipuçlarıdır.

Haberin Devamı

Çocuğunuz için ödev yapma düzenini oluştururken, ödevin Ne zaman? Nerede? ve Nasıl? yapılması gerektiğine dair sorular cevaplamış olacak.

Ne Zaman?
Çocuğunuzun için her gün belirli saatleri ödev zamanı olarak belirleyin. Çocuğunuzun en verimli çalışabileceği zaman dilimini seçmek önemlidir. Bazı çocuklar okuldan geldikten sonra meyvesini yedikten sonra rahat çalışabilirken, bazısı yarım saatlik bir dinlenme-hareket etme sonrası daha verimli çalışabilir.

Çocuğunuzun her haftası birbirine benzemeyebilir, bu durumda da haftalık bir ajandaya çocuğunuzun görebileceği büyüklükte ve renkli kalemlerle ödev zamanın başlangıcını ve bitişini yazın. Dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuklar için yapının düzenli ve belirli olması önemlidir.

Özellikle dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuklar için ödev zamanını hatırlatmanız veya hatırlatıcı kullanmanız önemlidir. Örneğin; oyun için son 15 dakikan sonra ödev zamanın geliyor diyebilirsiniz. Bir farklı yöntem olarak da çocuğunuzla baştan anlaşarak ödev zamanına 10 dakika kala ve tam zamanında çalması için alarm kurabilirsiniz.

Özellikle dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuklar için odaklanabildikleri süreyi bilmek önemlidir. Çocuğunuzun dikkatinin azaldığını bildiğiniz noktada (10 dakika veya 20 dakika) çok kısa bir mola ile tekrar odaklanmasına yardımcı olun. Bu mola oyun oynamak veya TV izlemek için olmamalıdır. Çocuğunuz bu mola süresince bir dilim elma yiyebilir, su içebilir, zıplayabilir veya koşup masasının başına dönebilir.

Haberin Devamı

Nerede?
Çocuğunuz için ödevini yapacağı yerin ona uygun olması çok önemlidir. Her çocuk için çalışma masasında az uyarının olması, sadece o anda odaklanması gereken materyallerin olması önemlidir. Çocuğunuz dikkatini dağıtacak bir ortamda çalışmak da zorlanabilir. Televizyon, ipad, cep telefonu gibi ilgisini çekebilecek teknolojik aletlerin çocuğunuzun çalışacağı alanda olmamasına özen gösterin.

Dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocukların bazıları müzik dinleyerek veya sakız çiğneyerek daha rahat odaklanabilir. Bu tür uyaranları normal bir zamanda deneyebilir, faydalı olduğunu fark ettiğinizde ödev yapma sürecine dahil edebilirsiniz.

Haberin Devamı

Çocuğunuzun masa başında, ödevini uygun şekilde tamamlaması için gerekli materyallere ulaşımının rahat olduğu bir yerde ödevini yapıyor olmalıdır. Yatağında yatarak veya salonda yerde çalışması uygun olmayacaktır.

Çocuğunuz için ödevini tamamlayacağı belirli bir zaman diliminin yanında her gün aynı yerde ödevini tamamlıyor olması da önemlidir.

Nasıl?
Özellikle dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuklar sabit olarak ödevlerini tamamlamakta güçlük çekebilir. Bu sebeple onlara hareket alanını ödevlerini yapmayı etkilemeyecek şekilde sağlamak önemlidir.

Özellikledikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuklar için ödev yapma düzenini ve kurallarını gösteren bir tablonuzun olması kolaylık sağlayacaktır. Bu tabloda ödev zamanları, ödev yapma yeri, mola zamanlarının başlangıcı ve bitişi olmalıdır.

Çocuğunuzun yapması gereken ödevlerini bir liste olarak öncelik sırasına sokabilirsiniz. Her tamamlanan ödevin yanına yıldız atabilirsiniz.

Çocuğunuzuödevine başlatmak, yönergeyi iyi anladığına emin olun. Zorlandığında onun öğrenme stiline uygun yardım verebilirsiniz.

Çocuğunuz mola öncesi ara vermek ister ise onu motive ederek zamanını tamamlamasına yardımcı olun. Bir süre sonra kendiliğinde bu süreyi içselleştirecek ve sizin onu motive etmenize ihtiyaç duymayacaktır.

Özellikle dikkat sorunu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu veya öğrenme güçlüğü olan çocuğunuz var ise ödevini her tamamladığında mola sonra bir kontrol etmesini isteyin ve daha sonra gerekiyor ise devreye girerek siz kontrol edin.

Çocuğunuzun ödev düzenini oluştururken aldığınız kararlara sadık kalın. Çocukların yeni bir düzene alışması 1 ay ile 3 ay arasında değişim gösterebilir. Ayrıca unutmayın çocuğunuzun öğretmeni ile sıkı bir iletişim de olmanız size çok yardımcı olacaktır.

Ayşe Başak Erk

Uzm. Gelişim Psikoloğu

Mika Psikoloji

cocuklaringelisimi.com