Yazarlar
4 Yaş Çocuğunda Bilişsel Gelişim
- 3-4 yönergeyi sırasıyla uygulayabilir.
- Zaman kavramı daha iyi oturmuştur (sabah kahvaltı edilir gibi)
- Dikkat aralığı genişlemiş, dikkatini 10-15 dk verebilir.
- Anlatılan hikayenin belli bölümlerini aklında tutabilir.
- “Aynı” ve “farklı” kavramlarını anlayabilir.
- Anlatılan hikayede daha sonra ne olacağı konusunda tahminler yürütebilir.
- Sembolik düşünce oluşmaya başlar.
- Problem çözme becerileri gelişir.
- İstendiğinde nesneleri kategorilere (renk/şekil vb.) ayırabilir.
- 10 ve üzeri nesneyi sayabilir.
- Büyük/küçük kavramını ayırt eder ve en büyükten- en küçüğe sıralamalar yapabilir.
4 Yaş Çocuğunda Sosyal-Duygusal Gelişim
- Akranları ile vakit geçirmekten, oyun oynamaktan hoşlanır.
- Paylaşmayı öğrenmiştir, genellikle oyunda sırasını bekleyebilir.
- Yeni şeyleri denemekten zevk alır.
- Oyunlarında daha yaratıcılık ön plandadır.
- -Mış oyunlarından zevk alır, oyununda farklı rolleri deneyimler.
- Hayali arkadaşları olabilir.
- Doğru/yanlış kavramları henüz tam olarak oturmamıştır.
- Kişilerin duygularını anlayabilir, sebeplerini tahmin edebilir.
- Gerçek ile şakayı ayırt edebilmeye başlar.
- Kuralları anlar, uygulamaya yatkındır.
- Daha bağımsız hareket eder.
- Birçok farklı duyguyu deneyimler.
- Öfkesini daha çok sözel ifade edebilmeye başlar.
4 Yaş Kaba Motor Gelişimi
- Tek ayak üzerinde bir kaç saniye durabilir.
- Düz bir çizgide yürüyebilir.
- Koşup, durup, tekrar koşabilir( kendini durdurabilir).
- 10 veya daha fazla blok ile kule yapabilir.
- Çift ayak zıplayabilir.
- Merdivenlerden yardımsız inip çıkabilir.
- 3 tekerlekli bisikleti sürebilir.
- Geri geri yürüyebilir.
- Topu atabilir, tutabilir, zıplatabilir.
- Dengesi gelişmiştir.
- Topu istediği hedefe doğru atabilir.
4 Yaş Çocuğunun İnce Motor Gelişimi
- Çatal, kaşığı uygun amaçla doğru şekilde kullanabilir.
- Öz bakım becerilerini kendi tamamlayabilir ( diş fırçalamak/ giyinmek /soyunmak vb.)
- Geometrik şekilleri bakarak kopyalayabilir.
- 3 parmağı ile uygun kalem tutuşuna geçer.
- Belirli bir amaç çerçevesinde boyama yapar, çizim yapar.
- Küçük boncukları ipe dizebilir.
- Makası kullanabilir.
- 2-4 beden parçası olan insan çizimleri vardır.
- Çizgi üzerinden kesebilir.
- Büyük düğmeleri açıp kapayabilir.
- Bir elini daha dominant olarak kullanmaya başlar.
- Bloklardan daha küçük küçük parçalı( lego gibi) nesneleri birleştirebilir, ayırabilir.
4 Yaş Çocukları Dil Gelişimi
- Daha kompleks yapıda cümleler kullanır.
- Öğrendiği şarkıları kendiliğinden söylemeye başlar.
- Kendi oluşturduğu hikayeleri anlatır.
- “Ben”, “sen” gibi kişi zamirlerini yerinde kullanabilir.
- 10 ve üzeri nesneyi sayabilir.
- Renkleri ve şekilleri doğru olarak isimlendirebilir.
- 5-6 kelimelik cümleler kurabilir.
- Sohbeti sürdürebilir.
- Yer belirten zamirleri kavrayabilir.
- Sıklıkla “Neden?” ve “Nasıl?” sorularını sorar.
- İsmini ve soyadını, yaşını söyleyebilir.
- Zaman kavramı olarak önce ve sonrayı (geçmiş, şimdi) ayırt edebilir, anlayabilir.
Ayşe Başak Erk -Uzm.Gelişim Psikoloğu
Mika Psikoloji