4 Yaş Çocuğunun Bilişsel, Sosyal-Duygusal, Fiziksel ve Dil Gelişimi

4 Yaş Çocuğunda Bilişsel Gelişim

  • 3-4 yönergeyi sırasıyla uygulayabilir.
  • Zaman kavramı daha iyi oturmuştur (sabah kahvaltı edilir gibi)
  • Dikkat aralığı genişlemiş, dikkatini 10-15 dk verebilir.
  • Anlatılan hikayenin belli bölümlerini aklında tutabilir.
  • “Aynı” ve “farklı” kavramlarını anlayabilir.
  • Anlatılan hikayede daha sonra ne olacağı konusunda tahminler yürütebilir.
  • Sembolik düşünce oluşmaya başlar.
  • Problem çözme becerileri gelişir.
  • İstendiğinde nesneleri kategorilere (renk/şekil vb.) ayırabilir.
  • 10 ve üzeri nesneyi sayabilir.
  • Büyük/küçük kavramını ayırt eder ve en büyükten- en küçüğe sıralamalar yapabilir.

4 Yaş Çocuğunda Sosyal-Duygusal Gelişim

  • Akranları ile vakit geçirmekten, oyun oynamaktan hoşlanır.
  • Paylaşmayı öğrenmiştir, genellikle oyunda sırasını bekleyebilir.
  • Yeni şeyleri denemekten zevk alır.
  • Oyunlarında daha yaratıcılık ön plandadır.
  • -Mış oyunlarından zevk alır, oyununda farklı rolleri deneyimler.
  • Hayali arkadaşları olabilir.
  • Doğru/yanlış kavramları henüz tam olarak oturmamıştır.
  • Kişilerin duygularını anlayabilir, sebeplerini tahmin edebilir.
  • Gerçek ile şakayı ayırt edebilmeye başlar.
  • Kuralları anlar, uygulamaya yatkındır.
  • Daha bağımsız hareket eder.
  • Birçok farklı duyguyu deneyimler.
  • Öfkesini daha çok sözel ifade edebilmeye başlar.

4 Yaş Kaba Motor Gelişimi

  • Tek ayak üzerinde bir kaç saniye durabilir.
  • Düz bir çizgide yürüyebilir.
  • Koşup, durup, tekrar koşabilir( kendini durdurabilir).
  • 10 veya daha fazla blok ile kule yapabilir.
  • Çift ayak zıplayabilir.
  • Merdivenlerden yardımsız inip çıkabilir.
  • 3 tekerlekli bisikleti sürebilir.
  • Geri geri yürüyebilir.
  • Topu atabilir, tutabilir, zıplatabilir.
  • Dengesi gelişmiştir.
  • Topu istediği hedefe doğru atabilir.

4 Yaş Çocuğunun İnce Motor Gelişimi

  • Çatal, kaşığı uygun amaçla doğru şekilde kullanabilir.
  • Öz bakım becerilerini kendi tamamlayabilir ( diş fırçalamak/ giyinmek /soyunmak vb.)
  • Geometrik şekilleri bakarak kopyalayabilir.
  • 3 parmağı ile uygun kalem tutuşuna geçer.
  • Belirli bir amaç çerçevesinde boyama yapar, çizim yapar.
  • Küçük boncukları ipe dizebilir.
  • Makası kullanabilir.
  • 2-4 beden parçası olan insan çizimleri vardır.
  • Çizgi üzerinden kesebilir.
  • Büyük düğmeleri açıp kapayabilir.
  • Bir elini daha dominant olarak kullanmaya başlar.
  • Bloklardan daha küçük küçük parçalı( lego gibi) nesneleri birleştirebilir, ayırabilir.

4 Yaş Çocukları Dil Gelişimi

  • Daha kompleks yapıda cümleler kullanır.
  • Öğrendiği şarkıları kendiliğinden söylemeye başlar.
  • Kendi oluşturduğu hikayeleri anlatır.
  • “Ben”, “sen” gibi kişi zamirlerini yerinde kullanabilir.
  • 10 ve üzeri nesneyi sayabilir.
  • Renkleri ve şekilleri doğru olarak isimlendirebilir.
  • 5-6 kelimelik cümleler kurabilir.
  • Sohbeti sürdürebilir.
  • Yer belirten zamirleri kavrayabilir.
  • Sıklıkla “Neden?” ve “Nasıl?” sorularını sorar.
  • İsmini ve soyadını, yaşını söyleyebilir.
  • Zaman kavramı olarak önce ve sonrayı (geçmiş, şimdi) ayırt edebilir, anlayabilir.

Ayşe Başak Erk -Uzm.Gelişim Psikoloğu

Mika Psikoloji

cocuklaringelisimi.com