12.11.2024 - 06:56 | Son Güncellenme:
Derleyen: Zeynep Dilara Akyürek / Milliyet.com.tr – Dünyanın en hızlı markaları, yarış pistlerinde tozu dumana katıyor. Hepsinin kendisiyle özdeşleşmiş özellikleri, yarışın sonucundan bağımsız, devasa hayran kitlelerinin heyecan dolu bakışlarını kazanıyor. Ancak içlerinden biri var ki kıpkırmızı rengi ve şehirde görüldüğünde objektiflere yansıyışı onu sıra dışı yapmaya yetiyor. 1938’de Alfa Romeo pilotu Enzo Ferrari ile üretime başlayan bu arabaların hurdası dahi binlerce liraya satılıyor. Markanın son çıkardığı ve yalnızca 799 şanslı kişiye anahtar teslimi yapacağı F80 modelinin Türkiye plakası taşıması için 3.6 milyon euro yani 136 milyon 900 bin liralık değerinin katbekat fazlasının ödenmesi gerekiyor. Hurdasının bile binlerce liraya satıldığı Ferrari’nin F80 modeline sahip olmak için ödenmesi gereken tutar ise yaklaşık 425 milyon 500 bin lira. Bu tutarın ödenmesi şartıyla F80’in tescil edilmesini sağlıyor ve anahtar teslimi yapılabiliyor. Ancak ne kadar ödenirse ödensin asla tescil edilemeyecek olan bir Ferrari daha var. Bunun da tek nedeni, Ferrari’yi kabul etmeyecek olan 3 bin 356 kilometre uzunluğundaki yol!
PLAKASI KENDİSİNDEN PAHALI, NEREDEYSE 3 KATI FARK VAR
Araç tescil belgesi, aracın resmi anlamda geçerli olup olmadığını bildiren belgedir. Bu belgeye sahip olmayan araçlar trafiğe çıkamıyor. Yurt dışından Türkiye’ye gelecek olması söz konusu lüks araçların da bu belgeye sahip olması gerek. Ancak Ferrari gibi lüks spor arabaların ülkeye girerken vergileri de neredeyse 3 katına çıkıyor. Nisan 2023’te Türkiye'de resmi olarak satılan en pahalı otomobil olan Ferrari SF90 Spider’ın fiyatı 1 milyon 550 bin euro’dan başlıyordu. Bu da yaklaşık olarak 57 milyon 350 bin lira demek. Bir Ferrari sahibi olmanın bedeli iste aslında bu kadar yüksek değil. Ancak lüks araçların yüksek vergileri neredeyse 3 Ferrari bedeli ödenmesini gerektiriyor. Aslında yaklaşık 57 milyon liraya ulaşan rakamın sadece 15 milyon 170 bin lirası aracın fiyatı. Ancak vergiler bu rakamı 3 katına çıkarıyor. 2023’te SF90 Spider modeli için geçerli vergilendirme, bu sene F80 için söz konusu. Yani yalnızca 799 adet F80’den birine sahip olmak için 3.6 milyon euro yerine 11.5 milyon euro ödemelisiniz.
Baştan sona Formula 1 teknolojisiyle donatılmış F80'in bin 200 beygir gücünde hibrit motora sahip model gücünü 3 litrelik V6 motor ile birlikte beş elektrik motordan alıyor. F80, 0’dan 100 km/s hıza 2.15 saniyede ulaşabiliyor ve 350 km/s maksimum hıza da çıkabiliyor. Ferrari, özellikle sınırlı sayıda üretilen süper otomobiller için her zaman ‘alıcı seçme’ politikasını izliyor. Potansiyel alıcıların, mali kaynaklara sahip olmanın yanında, geçmiş otomobil satın alma geçmişini ve üreticiyle olan ilişkilerini de içeren bir geçmiş kontrolünden geçmeleri gerekiyor. Marka etkileşimi ve kişisel itibar İtalyan devi için çok önemli. Ferrari, bu sınırlı sayıda üretilen modellerin sahiplerinin ‘markanın kültürünü ve mirasını anlayabileceğini ve ona değer verebileceğini’ savunuyor. Bu nedenle ‘paranın’ sadece bilet olduğu söyleniyor. Markayla uzun vadeli, dostane ve iyi bir ilişki kurmadan Ferrari'nin listesine girmek ve bir anahtara sahip olmak zor.
FERRARİ TADINDA BIRAKMIŞ, HEPSİ SINIRLI SAYIDA
Ferrari gibi markalar genellikle sınırlı sayıda araç üretip, müşterilerini de seçiyor. Bu noktada Ferrari’nin yeterince kar etmediğini düşünenlerin sayısı hiç de az olmadığından bir istatistik ile markanın kârının ne derece büyük olduğu açıklanabilir. Ferrari’nin en yakın rakibi olan Porsche ancak 5.2 otomobil sattığında İtalyan deviyle aynı kar oranını yakalıyor. Ferrari’nin en geride bıraktığı isim ise 415 adetle Çinli otomobil üreticisi GWM. Her seferinde sınırlı sayıda otomobil üretildiğine dair haberlerle gündeme gelen Ferrari’nin CEO’su Benedetto Vigna ağustos 2023’te yaptığı bir açıklamada, "3 yıllık bekleme listeleri oluşmasına rağmen neden daha fazla araç üretmiyorsunuz” sorusuna da yanıt verdi. Marka, üretimi artırmak gibi bir planları olmadığını da bu açıklamayla gözler önüne serdi.
Ferrari CEO'su Benedetto Vigna, CNBC'ye verdiği özel röportajda "Biz hacim peşinde koşmayan bir markayız" dedi. Sözlerine, "Biz değer arayan ve müşteriye saygı duyan bir markayız. Bizim için müşteri çok ama çok önemlidir. Müşteri otomobillerimize benzersiz oldukları için, sınırlı oldukları için, özel oldukları için değer veriyor. Daha fazlasını yapabiliriz ama bu mantıklı değil. Müşterilerimizi rencide etmiş oluruz" diye devam eden Vigna, bugünlerde F80 ile gündeme gelen Ferrari’yi Ferrari yapan şeyi de böylece açıklamış oldu. İtalyan devi sınırlı müşteriye kaliteli hizmet veriyordu. Para kazanmak uğruna yakılıp yıkılacak kadar ‘ucuz’ değerleri de olmadığını vurguluyordu. Belki de 799 tane F80 gerçekten de yeterlidir ki, sokaklarda Ferrari görenler yine aynı heyecan ve şaşkınlıkla o kıpkırmızı rengiyle büyüleyen otomobile kameralarını çevirsin. Hatta Ferrari'ye duyulan hayranlık, onu sadece yolda görenler için söz konusu değil. Ferrari 275 GTS'nin paslı hurda hali bile 800 bin liraya alıcı bulmuştu. Üretildiği 1960’lı yıllarda yalnızca 200 adet olan 275 GTS, 1990'larda bir hurdalık sahibi tarafından satın alındı. 1964’te tanıtılan üstü açık 275 GTS modeli olduğu anlaşıla hurda daha sonra Rudi Klein'ın koleksiyonuna geçti. Bugünlerde paslanmış ve neredeyse tanınmaz halde olan gövdesiyle binlerce lira değerinde.
DÜNYALARI VERSE DE 1 METRE SÜREMEZ
2023'ün kasım ayında açıklanan verilere göre Singapur ve Zürih dünyanın en pahalı 2 şehri olmuştu. Yani bu şehirde yaşayan birilerinin Ferrari sahibi olması çok daha şaşırtıcı olmasa gerek. En azından İtalyan deviyle yolların tozunu attırmak isteyenler vardır. Ancak Singapur’da bir araba sahibi olmak için aşılması gereken bir şeyler var. Ferrari son üyesi F80’de aldığı kararı başka modellerde de almıştı. Ne yazık ki tüm araçların direksiyonu aynı tarafta olacak şekilde tasarlanmıştı. Bu da bazı ülkelerin benimsediği ve Singapur’da da uygulanan sağdan akan trafikte yer almak için engel teşkil ediyor. Ülkedeki otomobillerin yollarda kullanılması ve tescil edilmesi için sağdan direksiyonlu olması gerekiyor. F80 ise 799 otomobilin tamamının direksiyonunu solda taşıyor. Örneğin Singapur’da milyarder dahi olsanız F80’ninizle 3 bin 356 kilometrelik yolda 1 metre dahi ilerleyemezsiniz. Tabii kanunun kaçağı değilseniz…
Ferrari'nin pazarlama şefi Enrico Galliera'nın açıklamalarına göre, milyonlarca dolarlık süper otomobillere gelen tepkiler son derece olağanüstüydü. Singapur pazarının bu tür otomobillere olan ilgisi göz önüne alındığında, üretilen otomobillerin en azından birkaçının oraya gitmesi muhtemeldi. Sağdan direksiyonlu bir modelin gelip gelmeyeceği henüz bilinmiyor olsa da en azından 2026’da yollara düşecek olan Ferrari F80’i görmek için Singapur’un dışına çıkılması gerekiyor. Yine de Singapur’da olup Ferrari sahibi olmak isteyenler için İtalyan devinin web sitesinde 12 farklı model müşterisini bekliyor.