Temizlik ürünü deyip geçmeyin. Bir bakmışsınız bütçenizde büyük bir kısmı temizlik ürünleri oluşturuyor. Temizlik konusunda çılgın bir millet olduğumuzu düşünüyorum. Hatta dünyanın birçok yerinde bizdeki temizlik kültürü yok denilebilir. Birbirinden farklı çamaşır suları, kokulu cifler, halı şampuanı, oda temizleyici, sabunu, yumuşatıcısı, yağ çözücüsü ve sayamadığım uzunca bir liste… İnsanın aldıkça alası geliyor. Peki, siz ne kadar bütçe ayırıyorsunuz hiç düşündünüz mü? Hangi semt en çok temizlik ürünü kullanıyor merak ettiniz mi?
Türkiye genelinde tasarrufun arttırılması ve israfın önlenebilmesi için öncelikle hangi alanlarda harcama yaptığımızı araştırırken temizlik ürünlerine ayrılan bütçeler dikkatimi çekti. Ticaret Bakanlığı’nın Türkiye İsraf Raporundaki verilere göre aylık ortalama temizlik giderlerinin “51-100 TL” olduğunu belirtenler en yüksek orandadır. Bireylerin yaklaşık yarısının aylık ortalama temizlik gideri “101 TL”nin üzerinde. Bende kendi çevremde ufak çapta bir araştırma yaptım. Aylık harcamalar bu rakamın çok üzerinde. Tabi bu rakamların da sebep olduğu birçok neden var. Yani örneğin, bireylerin aylık ortalama temizlik gideri ailedeki kişi sayısına göre değişiyor. Araştırmada “tek kişilik” ailelerde aylık ortalama temizlik giderinin “0-50TL” olduğunu belirtenler önde gelirken, “2 ve daha fazla kişilik”hanelerde ortalama temizlik giderinin “51-100 TL” ve “101-150 TL” olduğunu belirtenler ağırlık oluşturuyor.
Hangi Semt Daha Temiz?
Bu raporu okuyunca insan araştırmadan, sorgulamadan edemiyor. Kim hangi temizlik ürününü kullanıyor? Hangi semtler temizlik konusunda titiz? Normalde insanın aklına temizlik malzemeleri konusunda zengin semtlerin daha iyi markalar kullanacağını düşünüyor. Oysa durum bunun tam tersi. BAVUL Dergisinde çöplerden semt analizi çıkaran Umut Bulut’un bir yazısını okumuştum. Bakın şöyle diyor; “Cihangir’de gıda maddeleri dışında temizlik ürünleri hususunda dikkat çeken bir nokta var ki o da bu ürünlerin daha çok piyasadaki ucuz markalardan tercih edilmiş olması. Beklenenin aksine Cihangir sakinleri, dolaplarda saklanan ve misafirler tarafından görünmeyen bölümlerde tutulan ürünleri tercih ederken tasarruflu davranıyor. “ Cihangir’in aksine orta alt sınıf sakinlerin yaşadığı yerlerde ise en kaliteli temizlik ürünleri kullanılıyor. Hemen aklınıza, “zenginler temizliği önemsemiyor.” Gelmesin tabi ki. Herkesin temizlik algısı farklı. Bunun birçok farklı açıdan değerlendirmesini de size bırakıyorum. Ama son parası kalsa onu temizlik ürününe harcayabilecek bir anneye sahip kişi olarak bu olayı büyütmemekte fayda olduğunu düşünüyorum. Kendi arkadaşlarımdan biliyorum. Evde bir temizlik ürününün birkaç çeşidi var. Neden? Genelde bu soruyu sorduğumda “kendimi tutamıyorum” cevabını alıyorum. Hatta evinde hiç kullanmadığı halde olan temizlik ürünü bulunduranlar da var.
Dinimiz “israf etmeyin” diyor. Hepimizin ortak sermayesi olan kültürümüzü, geleneklerimizi ve inancımızı korurken bunu elden bırakmamakta fayda var.
Temizlik krizinize sahip çıkmanız dileğiyle…