Çocuklara Hak Aramayı Öğretin

Her anne baba çocuklarının etrafa ve kendilerine karşı saygılı olmasını ve hakkını aramayı öğrenmesini ister. Ancak onlara bunu aşılamaya çalışırken bizler ne kadar bu haklardan haberdarız tartışılır. Özellikle bu devirde hak aramanın illa ki zor kullanmak, şiddete başvurmak olmadığı bilincini vermek hepimizin görevi. Kötülük yapana kötülük yapmak değil de haksızlık yapmamaya çalışmak, haksızlık yapmadan hatasını göstermek en mantıklı seçimdir.

Çocuklara Tüketici Hakkını Nasıl Öğretirim?

Güzel bir örnekten yola çıkarak anlatmak istiyorum. 9 yaşındaki Elif Deniz Akyol, bir meşrubat firmasının 2 kapak getirene bir bardak hediye kampanyasından faydalanmak için markete başvurdu. Ancak hediyesini alamayınca babasıyla birlikte Ticaret Bakanlığı’na şikâyette bulundu. Şikâyeti değerlendiren Bakanlık, meşrubat firmasına 241 bin 413 lira idari para cezası kesti. İşte size gerçek bir örnek. Herkese örnek olan Elif ve babasının davranışı Ticaret Bakanlığı’nın düzenlediği 22. Geleneksel Ödül töreninde ödüle layık görüldü. İkisini de takdir ediyorum.

Haberin Devamı

Elif’in yaşadığı durum bana çocukluğumu hatırlattı. İkinci sınıfa gidiyorum. O zaman gazetelerin kupon karşılığı verdiği ansiklopediler çok kıymetliydi. Bütün kuponları topladım ve gazeteyi aradığımızda ansiklopedileri sadece abone olanlara verildiğini öğrendik. Oysa reklamlarda böyle bir şeyden bahsedilmiyordu. O zaman hak aramak böyle kolay olsaydı şüphesiz bende Elif gibi yapardım. Hiç uğraşamam, basit bir şey dememek lazım. "Sen üzülme kızım ben sana daha iyisini alırım" demeyin. Bırakın, sorgulamasına izin verin. Kaldı ki şu zamanda bir çocuğun inatla bir şeyin peşinden gittiğini görmek gerçekten zor. Vaktinizi ve paranızı alan her şey kıymetlidir. Ardından sorgulamak gerekir.

Bugün biraz tüketici haklarından bahsedeceğim. Satın aldığımız malın ayıplı olması durumunda ne yapacağız, garanti süresi ne zaman başlar, tüketici hakem heyetlerine nasıl başvuru yapılır, sözleşmelerde neye dikkat edilmedir? Bunlardan bahsedeceğim.

Satın aldığımız malın ayıplı olması durumunda;
Sözleşmeden dönme,
Ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
Ücretsiz onarım,
Satılanın ayıpsız misli ile değiştirilmesini isteme

Haklarınızdan birini kullanabilirsiniz. Garanti Belgesi ile satılmak zorunda olan mallar için garanti süresi malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar. Garanti süresi asgari iki yıldır ve malın kullanım ömrü süresince servis hizmeti verilmesi zorunludur. Garanti süresince onarım gören malınız tekrar arızalanır ise değişim, ücret iadesi veya ayıp oranında indirim hakkınızı kullanabilirsiniz.

Haberin Devamı

Tüketici Hakem Heyetlerine Nasıl Başvuru Yaparım?

Satıcılarla yaşadığınız uyuşmazlıklarla ilgili olarak illerde Ticaret İl Müdürlüğü, ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapabilirsiniz. Tüketici Hakem Heyetlerine elektronik ortamda e-Devlet üzerinden de başvuru yapabilirsiniz. Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru ücretsiz olup başvurular en geç 6 ay içinde görüşülüp karara bağlanmaktadır. Güvenli olmayan ürünlere ilişkin bilgileri guvensizurun adresinden takip edebilirsiniz.

Haberin Devamı

Pembe Nar Yazıları Ödül Getirdi

Ticaret Bakanlığı her sene farklı dallarda “Tüketici ve Tüketim” konulu tematik yarışma düzenliyor. Bu sene 22’incisi gerçekleşen ödül töreninde yazılı basın dalında Milliyet Pembe Nar köşesinde yazdığım “Reklam Mesajlarından Nasıl Kurtulurum?”, “Kargo Haklarım Nerede?” köşe yazıları da ödüle layık görüldü. Farklı dalların olduğu yarışmada çocukların tüketim konusunda yaptığı resimler gerçekten harikaydı. İlgi duyanlar, seneye mutlaka başvursun. Buradan bu güzel programda emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Tüketici haklarını anlatmaya, yazmaya ve okumaya devam edeceğiz.

İnstagram: https://www.instagram.com/mervekantarciculha/