Baby shower, hastane odası süsleme, ziyaretçilere hediye, fotoğraf çekimi, mevlit organizasyonu, altı ay kınası, diş partisi, doğum günü…
Hepiniz az çok bunları yakın çevrenizden duymuşsunuzdur. Doğrusu duymayanlarda sosyal medya aracılığı ile mutlaka denk gelmiştir.
Çocuk daha dünyaya gelmeden kendince bir maliyet ve piyasa oluşturuyor. Hâl böyle olunca anne ve baba adaylarının heyecanı, yeni moda tüketimle birleşti ve bebekler dev bir sektör oluşturdu. Peki, bu piyasada aşağı yukarı fiyatlar nasıl? Organizasyon paketlerini alırken nelere dikkat etmemiz gerekiyor?
Öncelikle yeni doğan bebeğin maliyetinden başlayalım. Günümüze göre yapılanlardan bazıları şöyle:
*Baby shower partisi : 500-1000 TL
*Hastane odası süsleme: 1000-5000 TL
*Ziyaretçilere hediye : 250-1000 TL
*Fotoğraf Çekimi : 1500-3000 TL
*Mevlit Organizasyonu : 1000-10.000 TL
Toplam : 20.000 TL
Bütün bunları hesaplarken bir bebeğin “dünyaya ben geldim” demesi en az 20 bin lirayı buluyor. Tabi bu fiyatlar ortalama fiyatlar. Bu organizasyonların fiyatı yaptığınız firmaya, kişiye ve yere göre de değişiklik gösteriyor. Örneğin, bir kafe kiralamak daha uygun olurken, bir tekne kiralamak daha pahalıya mal oluyor. Ayrıca evde kendi imkânlarıyla yapanlar da var.
Modern çağın getirdikleri yenilikler ve geleneklerimiz de birleşince ortaya düğün hazırlığı misali görüntüler çıkıyor. Piyasadaki ilgiyi gören herkes instagramda şirket sahibi. Hangisinin kayıt dışı hangisinin firma olduğunu bile anlayamadığımız yüzlerce organizasyon şirketi… Tabi ev hanımlarına da buradan güzel iş kapıları açıldı o ayrı bir konu, ama bu alandan yararlanmak isteyen dolandırıcılarda epey fazla. Bu nedenle bize düşen tüketici kanunlarına bir göz atmak. İnternette alışveriş yapan tüketici ile satıcı arasında mesafeli sözleşme kurulmadan önce, tüketicinin hizmet ya da mal sağlayıcı tarafından yönetmelikte yer alan hususlarda bilgilendirilmesi gerekiyor.
Sözleşme kurulmadan önce yönetmelik kapsamında satıcı tarafından tüketiciye verilmesi gereken bilgilerden bazıları ise şöyle:
Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri,
Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
Tüm vergiler dâhil olmak üzere mal veya hizmetin Türk Lirası olarak satış fiyatı,
Varsa teslim masrafları,
Ödeme ve teslim veya ifa ile ilgili bilgiler,
Cayma hakkının kullanılmasının şartları.
Bu ön bilgilerin online ortamda satın alma işlemi gerçekleşmeden önce tüketici tarafından teyit edilmesi gerekiyor aksi takdirde, sözleşme ilişkisi kurulmuş sayılmıyor.
Mağdur olmamak için dikkat edilmesi gereken diğer hususlar neler?
*İnternet sitelerindeki sözleşmeler, genel olarak tüketicinin müdahale edebileceği sözleşmeler değil. Çünkü, kullanıcının işlem anında bu sözleşmeyi kabul etme ya da etmeme seçeneği dışında bir imkanı yok.
*Tüketici sözleşme yaparken, en azından kendisi için sözleşmenin esaslı şartını oluşturan hususlarda satıcı ya da sağlayıcı kurum tarafından gerekli bilgilendirmeyi almaya dikkat etmeli.
* Özellikle, satıcının ismi, ulaşabileceği adresi ve telefonu, satın aldığı mal veya hizmetin özellikleri, ödenecek bedelin ve ödeme şeklinin ayrıntısı, kargo ücretinin kime ait olacağı, garanti şartları ve benzeri hususların sözleşmede yer almasına özen göstermeli.
* Satın alma öncesi tüketiciler tercih ettikleri sitenin SSl sertifikasını kontrol etmeli veya sitenin 3D Secure sistemini kullanıp kullanmadığına dikkat etmeli.
* Haksızlığa uğradığını düşünen tüketici, bu görüşmelerden bir sonuç alamazsa Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereği; satın aldığı malın değerine göre “tüketici sorunları hakem heyeti”ne başvurması gerekiyor.
Hepimiz tüketiciyiz. Zaman zaman dalgınlıkla bunları unutabiliyoruz veya başımıza gelmez diye düşünerek en güzel hevesimiz kursağımızda kalabiliyor. Bütün bunlara önlem almak için tüketici kanunlarına göz atmak da fayda var. Yukarıda saydığım maddeleri ayrıntılı okumak isteyenler Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın sitesinden bakabilir.
Keyifli ve güvenli alışverişler…