24.06.2024 - 06:43 | Son Güncellenme:
Derleyen: Betül Topaklı / Milliyet.com.tr - İşe okula, gezmeye ya da seyahate giderken zamanımızın büyük bir kısmını trafikte geçiriyoruz. Hem vakit kaybediyoruz, hem gideceğimiz yere geç kalıyoruz, hem de sinirlerimiz bozuluyor. Yaşadığımız bu durum en çok da trafik akışı üzerine uzmanlaşmış matematikçilerin canını sıkıyor. Çünkü çekilen çilenin yani trafik sıkışıklıklarının çoğunun gereksiz olduğundan adları kadar eminler.
Matematikçiler, bu konuda yerel ulaşım mühendislerine ağır sözlerle yüklenirken, bu mühendislerin çoğunun trafik performansındaki sistem bağlantılı artışlar konusunda herhangi bir ehliyete sahip olmadığını düşünüyor. St. Petersburg Üniversitesi'nden matematik profesörü Alexander Krylatov, mühendislerin bazı çözümleri kullanarak kısmi ilerlemeler sağladıklarını ancak sadece akışı yeniden düzenlediklerini ve trafik sıkışıklığının bu sefer de başka bir yerde baş gösterdiğine dikkat çekiyor.
Trafik sorununu sonsuza kadar çözmek isteyen Alexander Krylatov, iki meslektaşıyla birlikte trafik akışı sorununa çözüm önerilerini ve bunların nasıl uygulanacağını anlattığı bir kitap yayınladı. Kitapta gündeme getirilen 4 fikir şöyle:
1- TÜM SÜRÜCÜLER AYNI NAVİGASYON SİSTEMİNDE YER ALSIN
Araçlar, talimatlar yalnızca tek bir merkezden gelirse verimli bir şekilde yönlendirilebilir. Bazı sürücüleri yönlendiren tek bir navigasyon sistemi, trafik sorununu çözmeye yardımcı olmaz.
2- PARK ALANLARI YOLLARA DÖNÜŞTÜRÜLSÜN
Kentlerdeki yolların çoğu çok dar ve fiziki olarak genişletilmeleri mümkün değil. Trafik akışı modelleri, park alanlarının hangilerinin yollara dönüştürüleceğini gösterebilir.
3- ELEKTRİKLİ ARAÇ KULLANIMI ÖZENDİRİLSİN
Elektrikli araç kullanımını artırmak isteyen kentlerde bu araçlar için özel şeritler yaratılmalı ve bunların kullanımı için özendiriciler geliştirilmeli.
4- VAR OLAN YOLLARIN 'İKİZİ' YARATILSIN
Trafiğe yönelik talep ve uygun olan altyapı ancak var olan yolların "ikizini" yaratacak dijital modellemeyle dengelenebilir. Bu yazılım, ulaşım mühendislerinin elinde muazzam derecede kullanışlı bir araç olacak.
Trafik modelleme, uygulamalı matematiğin karmaşık alanlarından biri. Çünkü sürücülerin bencil ve kendi amaçlarına ulaşmayı hedeflediklerini varsayıyor. Bu nedenle tahmin edilebilir ya da ortak bir çabaya sahip olmadıkları kabul ediliyor.
Alexander Krylatov, her sene yolların iyileştirilmesi için kayda değer miktarda bütçe ayırıldığını belirtiyor. Ona göre, kendi yaklaşımları bu bütçelerin daha verimli şekilde harcanabilmesi için çözüm önerileri sunuyor.