Günümüzde sadece markaların değil, ülkelerin hatta bireylerin konumlandırılmasından söz edilmeye başlandı. Bugün var olan markalar bir ürünü pazara sunarken konumlandırmaya ihtiyaç duyuyor. Markanın hedef kitlesi belirleniyor, uygun ürünler seçiliyor. Hedef kitlenin demografik bilgileri, sosyo ekonomik statüsü ve daha birçok etken ürünün konumlandırmasında etken olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü bir markanın konumlandırmasının doğru yapılması kritik başarı faktörü olarak karşımıza çıkıyor.
Günümüzde gerek özel hayatta, gerek iş hayatında sıklıkla kişisel marka kavramı kullanıyor.
Peki siz kişisel markanızı doğru konumlandırdınız mı? Ya da siz de hayata kendini yeniden konumlandırmak isteyenlerden misiniz? Kendinizi yeniden konumlandırmak istiyor ve buna nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız bununla ilgili ipuçlarını sizinle paylaşacağım.
Öncelikle mevcut durum analizi yapın, bugünkü neredesiniz, çevreniz sizi hangi kelimelerle tanımlıyor? Nerede eksik var, tamamlamak için ne gerekiyor? Çevrenizde kimler olduğuna bakın. Belki arkadaş detoxu yapmanız gerekebilir. Evinizde kullanılmayan her şeyi ihtiyacı olan kişilerle paylaşın. Ev kadını, öğretmen, kurumsal şirkette yönetici, üniversiteden yeni mezun, her ne durumda olursa olsun konumlandırmada benzersiz yönünüzü ortaya çıkarmayı unutmayın.
Kendinizi bir marka olarak görüp güçlü yönlerinizi vurgulayan söyleminizi hazırlamalısınız. Bizim kendimizi yeniden konumlandırmamız ise nerede, nasıl durduğumuz ve ne söylediğimizle belirlenir. Stilimizle de dış dünyaya “Ben buyum” deriz. Konumlandırmada değişimin içten dışa yapılması gerekir. Hedef “yeni bir sen” ise hayata doğru konumlandırmanı yapmalısın.İçten değişim sürecini başlattıktan ve istediğin yolda önemli adımlar attıktan sonra dıştan değişme zamanı da gelmiş demektir.
Bir gün konumlandırmasını doğru yapan, hedefini oluşturan bir ev kadınının İstanbul’da açtığı küçük bir yerde, en iyi yaptığı 10 çeşit çorba ile neler kazanacağını tahmin bile edemezsiniz.
Eşinin kendisinin kazanacağı paraya ihtiyacı olmadığı halde, artık para kazanmıyorsun, yaptığın bir şey yok değerlendirmesine sessiz kalan kadın konumlandırmasını yaptığında değerini ortaya koyacaktır. Başarı kriteri para kazanmak olan bir kişi diğerlerini de kendi kriterlerine göre değerlendirecektir. Ben buyum mesajını net veren, değerini belirleyen bir kişi karşı tarafın değerlendirmesine meydan vermeyecektir.
Eşiyle, yöneticisi ile istediği iletişimi kuramadığında karşısındakini suçlayan, söylenilenleri kişisel algılayan bir kişinin kendini hayata nasıl konumlandırdığını gözden geçirmesi gerekir.
Ancak ne istediğini bilen, sahip olduğu değerin farkında olan kimlik tanımlamasını yapabilir. Sahip olduğu farklılıkları ortaya koyan kendisiyle barışık, cesur kişiler toplumda her zaman bir adım öndedir. Yeteneklerinizle, değerlerinizle, yaşam amacınızla kendinizi ifade edersiniz.
Güçlü yönlerine odaklanıp zayıf yönlerini fark eden, gelişim için planlar yapan kişi 5 yıl sonra nerede olacağını belirler, yol haritasını buna göre çizer. İlk 6 ayda, yıl sonunda değerlendirmelerle nerede olduğunu bilir. Konumlandırma bir kez yapılmaz, gerekli durumlarda yeniden konumlandırma yapmak mümkündür.
Hayata konumlandırmanın gücünü hissetmeniz için önce eyleme geçmek gerektiğini unutmayın…