Yeni bir iş buldunuz, kariyerinize farklı bir yön vermeye karar verdiniz veya iş yerinizden memnun değilsiniz sebebi her ne olursa olsun işinizden istifa etmeniz gerekir. Bu bilgiyi işvereninizle paylaşırken süreci ve görüşmeyi en profesyonel şekilde gerçekleştirmeniz gerekir. İstifa görüşmesini yapmak iş hayatının en zorlu süreçlerinden biridir. Hele ki bu konuda tecrübeli değilseniz, bu durum size kâbus gibi gelebilir.
İş yerinde başarılarınız, başarısızlıklarınız kadar ayrılık hikâyenizde yöneticinizin ve çalışma arkadaşlarınızın aklında kalacak, olumlu veya olumsuz etki yaratacaktır. Bıraktığınız her olumlu etki size referans ve kalıcı profesyonel bağlantılar olarak geri dönecektir. İlk çalışma arkadaşlarınızla paylaşmak yerine patronunuz veya yöneticiniz duysun. Normal şartlarda bu onun en büyük hakkı. İstifa edeceğinizi sizden duyması profesyonel ve etik olandır.
Ayrılık cümlelerini kurmak zordur; eşinizden, sevgilinizden ayrılırken ki gibi “Sen benden daha iyilerine layıksın diyerek kibarca ayrılmanız mümkün iken, işinizden bu kadar kolay ayrılamazsınız. İstifa sürecinde işte size dikkat edilecek birkaç ayrıntı…
Bakın ekşi sözlük istifa tanıtımını nasıl açıklıyor, hoşuma gitti.
- “ilk kez yapilacaksa, ne demeli* / nasil anlatmali* seklinde anlamsiz paranoyalar yaratan bir durum…”
Peki, ya biz bu paranoyaları nasıl yaratmayıp üstesinden geleceğiz.
1.İstifa etmeden önce haklarınızı araştırın.
İstifa süreci insan kaynakları ve özlük işleri anlamında da ayrı yürütülen bir süreçtir. Karar verdiğinizde yasal haklarınızı araştırmayı unutmamalısınız. İş yaşamınıza, süresine göre farklı haklarınız ve yükümlülükleriniz olabilir. Bu teknik konuyu profesyonel yaşamınıza göre mutlaka araştırmalı işverenin hakları doğrultusunda istifa sürecinizi yönetmelisiniz. Ayrıca sizin yerinize İK’nın yeni bir çalışan bulması için onlara zaman tanımanız gerekir.
2.Doğru zamanı bekleyin, Görüşme talep edin
Öncelikle konuşacağınız kişi yöneticiniz. Saygıyı, nezaketi elden bırakmamak gerekir. Yöneticinizin çok önemli bir toplantısının olmadığı, problemlerin yaşanmadığı rahat bir zaman için görüşme talep etmek görüşmenizin rahat geçmesini sağlayacaktır. Yoğun, kriz anında yaptığınız görüşme sırasında sizde rahat olamayabilirsiniz. Yöneticinizin rahat bir anı için telefonla veya sözle görüşme talebinde bulunabilir, görüşmeyi sakin ve gürültüsüz bir ortamda yapabilirsiniz.
3.Doğru kelimeleri belirleyin
İstifa ederken kuracağınız cümleler önemli. Pozitif cümleler kurmaya özen gösterin. İstifa ederken neden istifa ettiğinizi, kariyer planlarınızı anlatan cümlelerinizi önceden hazırlamakta fayda var. Bu sizi görüşme sırasında kendinizi daha net ve kararlı olarak ifade edebilmenize faydalı olacaktır. Olumsuz etki bırakacak ifadeleri de kullanmamış olursunuz.
4.İyi niyetinizi belirtin
İstifa ederken çalıştığınız yere bağlılığınızdan, memnuniyetinizden size ve kariyerinize katkılarından bahsedebilirsiniz. Sürekli olumsuzluklardan bahsetmek hem çirkin bir davranış olmakla birlikte hem de ortamı iyice germeye sebep olacaktır. Olumsuz düşüncelerinizi de uygun bir dille ifade etmek en iyisidir. Her olumsuzluğu kuracağınız pozitif cümlelerle bertaraf edebilirsiniz.
5.Başarılarınız için organizasyonunuzdan gurur duyurun
Beraber yürüdük biz bu yollarda… Her ne kadar takımdan ayrılmak isteseniz de beraber çalıştınız, başarılarda sizin de imzanız var. Kurumunuzu yaptığı işler ve bu ekibin üyesi olduğunuz için gururlandırın.
6.Hedeflerinizi kariyer amacınızı belirtin,
Ayrılıyorsunuz ama bir sebebiniz olduğunu bilsinler. Tehdit etmek için ayrılmıyorsanız bir hedefinizin olduğunu, amacınızı ve ne için çalıştığınızı bilsinler. Profesyonel kimliğinizi tanıtmış, başıboş bir uzman olmadığınızı göstermiş olursunuz. Bir çalışan olarak patronunuz üzerinde iyi bir etki yaratacaktır.
7.Açık olun arkanızdan iyi konuşturun
İstifa talebinizi yöneticinize, patronunuza bildirdikten sonra iş arkadaşlarınıza da belirtin. Konuşma sonrasında istifa mektubunuzu vermeyi unutmayın. Kurumsal firmalarda insan kaynaklarına bu mektubu vermek durumunda kalabilirsiniz. “Burası şöyle kötü, buradaki uygulamaları hiç kurumsal değil ve gidip kurtuluyorum” gibi ifadeler sadece o an sizin egonuzu rahatlatır. Ancak kalan iş arkadaşlarınızın orda çalışmak zorunda olma ihtimaline karşın kimseyi huzursuz ve mutsuz etmenin anlamı yok.
8.Teşekkürlerinizi iletin
Gerek yöneticinizden, gerek patronunuzdan gerekse çalışma arkadaşlarınıza beraber geçirdiğiniz günler, paylaşımlar ve çalışma ortamı için teşekkür edin. Dilerseniz toplu e-posta, dilerseniz toplu bir görüşme organize edebilirsiniz. Nezaketiniz geride kalanların üzerinde iyi bir etki yaratacaktır.
9.İstifa dilekçenizi hazırlayın.
İstifa dilekçenizi sebebini belirterek hazırlayıp İK birimine veya yöneticinize vermelisiniz. Bu belgenin İK tarafından saklanması gerekmektedir.
Unutmayın iş dünyası küçük kiminle nerede nasıl karışılacağınız belli olmaz. Her zaman olumlu intiba ile ayrılmak size iyi bir referans kazandıracaktır. Profesyonel markanızı istifa sürecinde de kuvvetlendirmeniz için bu detaylara dikkat etmeniz faydalı olacaktır.
Soru ve talepleriniz için e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.
KARİYERİNİZ PARLASIN….
ESRA KEMER
CV Yazım ve Kariyer Danışmanı, İnsan Kaynakları Profesyoneli