StilDeniz Kaprol ile 'Inside The Fashion Business'

Deniz Kaprol ile 'Inside The Fashion Business'

15.02.2012 - 00:00 | Son Güncellenme:

Deniz Kaprol ile modaya bakış açımızı değiştiriyoruz…İstanbul Fashion Week kapsamında Türkiye’nin ilk takı tasarımı defilesini gerçekleştiren Deniz Kaprol, önemli moda okullarından birisi olan Fashion Institute Of Technology NY'da Verilen “Inside The Fashion Business” dersini artık bir workshop olarak veriyor.

Deniz Kaprol ile Inside The Fashion Business

Deniz Kaprol ile modaya bakış açımızı değiştiriyoruz…

İstanbul Fashion Week kapsamında Türkiye’nin ilk takı tasarımı defilesini gerçekleştiren Deniz Kaprol, önemli moda okullarından birisi olan Fashion Institute Of Technology NY'da Verilen “Inside The Fashion Business” dersini artık bir workshop olarak veriyor. 

Moda hayatımızın en önemli noktasında yer alıyor. Standartlar her gün değişiyor ve markaların değişen koleksiyon tanıtımlarına adapte olabilmek her geçen gün zorlaşıyor. Bir markanın yaratım sürecinde, bir koleksiyonun oluşum aşamalarında ve bir parçanın trend olabilmesi için atlaması gereken basamakları workshop’da inceledik.

Modayı somut kavramlarla anlatan Kaprol, markaların yaratım sürecinde trendleri belirlendiğinden bahsediyor. Devrimsel nitelikten çok evrimsel olan trendler, moda dünyasındaki değişimin belirleyicileri olarak görülüyor. Trendlerin geçirdikleri evrim, markaların yaratım sürecinde değişen dönemler, geçmiş ve gelecek bütünlemesi oldukça önemli. 

Modanın değişim sebepleri olarak; modanın içinde bulunduğu zamana bağlı olarak değişimde olması ve sektörün kendisinin etkileri gösteriliyor. Değişimi başlatan tüketici, satılacak ürünleri belirleyerek trendi belirliyor. 

Ünlü markalarda trendi belirleyen tüketiciler sektör içinde; daha yüksek sosyoekonomik tüketiciler, tüm sosyoekonomik tüketiciler ve alt gruplar olarak ayrılıyor. Bu durumda daha yüksek sosyoekonomik kesim, alt gruplara inene kadar trendi çoktan yaşamış ve yeni bir trendi belirleme aşamasına geçmiş oluyor. Alt gruplara inen trend belirli bir dönem en üst seviyede kalıyor, daha sonra yerini başka trendlere bırakıyor. 

Trendin belirlenme aşamasında moda sektörü yaşadığımız evrenin içinde bulunduğu tüm durumlardan etkileniyor (psikolojik sebepler, teknoloji, çevresel faktörler, yenilenen istekler). Bu sebeple trendler oldukça hızlı bir şekilde değişiyor. Trendlerin sürekli değişmesine yetişmeye çalışan bizler modanın oluşum ve gelişim sürecini yine aynı hızda yaşıyoruz.

Trendlerin oluşum sürecinde modanın ortaya çıkışı; “A Follow The Leader Process” (Lideri Takip Etme Süreci) olarak belirleniyor. Her birey kendine özgü tarzı ile giydiği kıyafetler doğrultusunda statü sahibi olmak istiyor. Ancak daha yüksek sosyoekonomik düzeyde olan kişiler sayesinde, moda tam bir lideri takip etme sürecine dönüşüyor. 

Dünyaca ünlü markalar yakaladıkları trendler sayesinde, reklam kampanyalarında kullandıkları ünlü isimlerle kitlelerin kendilerini takip etmesini sağlıyor. Bazı kişiler ise tamamen trendlerini kendileri yaratarak benimsedikleri moda anlayışı çerçevesinde kendi liderlerini kendileri seçerek, trendlerini kendileri belirliyorlar. Böylece moda dünyasında farklı gruplara ayrılan kitlelerin takip ettiği farklı akımlar ortaya çıkıyor. 

Ortaya çıkan gruplar ana başlıklar altında değerlendiriliyor:
- Trickle Down: Sosyal pramidin üstündeki gruplar. İlk defa trend olan kıyafeti giyerek toplumun içine çıkarlar ve insanları etkilerler. 
- Trickle Across: Homojen gruplar halinde kendi içlerinde gelişen ve belirttiğimiz gibi kendi liderlerini seçerek kendi akımlarını benimseyen gruplar. 
- Bottom Up: Alt gruplar (Afro Amerikanlar). Sosyoekonomik düzeyleri düşük olsa da, moda dünyasının içinde tüm sektörleri etkilemeyi başarmış; kot pantolon, sneaker ve t-shirt’ün üst seviyeye kadar hitap etmesini sağlamış gruplar. 

İşte modanın ve trendlerin belirlenmesinde bu grupların kendi standartlarına göre etkileri oldukça açık görülüyor.

Moda dünyasının içinde yer alan tüm tasarımcılar ve markalar her sezon trend yaratabilmek için çalışmalar yapıyor. Gelecek sezonun detaylarını önceden görebildiğimiz moda haftalarında, biz daha izlediklerimizi hayatımıza dahil edemeden ve beklemek zorunda kalırken, tasarımcılar çoktan bir sonraki koleksiyonları için trend olacak fikirlerin yaratım sürecine geçiş yapmış oluyorlar. 

Trendleri oluşturma, yakalama ve yitirme sürecinde oldukça hızlı hareket eden moda sektörü, davranış modellerinin oluşmasına, sosyal değişimlere ve hareketlere, dünya üzerinde gelişen olaylara, yeni teknolojik gelişmelere cevap niteliğinde varlığını sürdürmeye devam ediyor. 

Moda; hayatımızı benimsediğimiz standartlara göre uzak ya da yakından takip etmeye ve bizi şekillendirmeye devam edecek. 

Ve son olarak, moda dünyasının vazgeçilmez mottosu; 'her modanın bir hayat ve yaşam döngüsü vardır!'

Vücut Kitle İndeksi Hesaplama

Sağlığınızı kontrol altında tutmak için Vücut Kitle İndeksi (VKİ) hesaplama aracını deneyin!

VKİ HESAPLA
Yazarlar