11.10.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
Umut Eroğlu - umeroglu@gmail.com
Hızlı, çevreyi kirletmeyen, kullanması kolay ve yakıt maliyeti düşük bir araba fikri kulağa her zaman hoş geliyor. Elektrikli otomobilleri cazip kılan bu özellikler, yenilik arayışındaki, çevresel farkındalığı yüksek tüketicileri giderek daha çok çekmeye başladı. Madem bu kadar iyiler, neden herkes bir elektrikli otomobil sahibi olmuyor diye düşünebilirsiniz. Görünen o ki bu sorunun cevabı; “Bir gün herkes elektrikli araç kullanacak”.
Handikaplar aşılıyor
Her gülün dikeni vardır; elektrikli otomobillerinki ise menzil ve pil şarj süresi. Bugüne kadar yeterince tercih edilmemelerinin sebebi, pillerinin en az 45 dakikada dolması ve bir dolumda ortalama 150 kilometre yol gidebiliyor olmalarıydı. Fakat teknolojinin hızlı ilerleyişi ve sektör devlerinin oyuna katılması bu handikapların giderek aşılmasını sağlıyor. Öyle görünüyor ki beş yıl içinde elektrikli otomobiller her yolda karşımıza çıkacak; benzinlilerle yarışmaya, hayatımızın bir parçası olmaya başlayacaklar.
Geçtiğimiz hafta elektrikli otomobil sektörünün öncüsü Tesla Motors, yeni Model X SUV modelini piyasaya sürdü. Yükseltilmiş menzil, düşen şarj süresi ve lüks donanımıyla yeni Tesla, otoritelerden yüksek not almayı başardı. Başkan Obama’nın ithal petrol bağımlılığından kurtulma ve Amerika’yı elektrikli araç sektöründe dünya lideri haline getirme vizyonuna uygun hareket eden Tesla, Model X ile piyasanın kaymağını yemeye hazırlanıyordu. Gelgelim birer birer sahneye dökülen Alman güzelleri, çıtayı Mars’a kadar yükselten Tesla CEO’su Elon Musk’ın ayaklarını biraz daha Dünya’ya basması gerektiğini gösteriyor.
Hayırlı rekabet
Porsche, BMW, Audi ve Mercedes-Benz beş yıl içinde çıkacak modelleriyle Tesla’nın karşısına dikildi. Üstelik sahaya iddialı girmeye hazırlanan bir büyük güç daha var: Çin.
Otomotiv devlerinin bu çekişmesi, gezegen için gelmiş geçmiş en hayırlı sanayi rekabeti. Fosil yakıtlarını son damlasına kadar tüketmeden bu dönüşüm gerçekleşebilirse eğer, hepimiz daha rahat bir nefes alabileceğiz...
Dünyanın ilgisini elektrikli otomobillere çeken markaları inceledik
Tesla Model X
Direndi ve kazandı
Tesla’nın uzun süredir beklenen lüks segmentteki otomobili Model X, geçtiğimiz hafta sunumu izlemeye giden 5 bin kişinin yoğun tezahüratları arasında tanıtıldı. Tek bir şarjla 400 km’ye yakın menzile ulaşabilen Model X’in 7 kişilik yolcu kapasitesi var. Yukarı doğru açılan “şahin kapıları”yla dikkat çeken ve 0-100 km’ye 3.2 saniyede ulaşan otomobilin Amerika satış fiyatı 144 bin dolar. İleride otomatik pilot donanımına da sahip olacak otomobilin tavana kadar uzanan ön camı, bir otomobil için bugüne kadar üretilenlerin en büyüğü. 25 bin adet ön sipariş alan Model X, 8 ila 12 ay sonra sahiplerine ulaşacak.
Audi E-Tron Quattro
2018’de yollarda
Geçtiğimiz ay Frankfurt Otomobil Fuarı’nda görücüye çıkan Audi’nin konsept modeli E-Tron, 50 dakikada tamamen şarj olabiliyor ve 496 km menzile ulaşıyor. E-Tron’un tavanında güneş panelleri yer alıyor. Bu paneller güneşli günlerde aracın motor harici donanımlarına destek oluyor. 0-100 km’ye 4.6 saniyede ulaşan, dört yolcu kapasitesine sahip E-Tron, 2018’de yollara çıkacak.
BMW i3 & i5
Yeni bir soluk
BMW’nin tamamen elektrikle çalışan kompakt şehir arabası i3’e İstanbul’da rastlayabilirsiniz. Tam dolumla 130 km yol yapabilen i3, bu haliyle Tesla’ya ve diğerlerine rakip değil fakat BMW, 2017 yılında pil teknolojisinin gelişeceği sözünü verdi. i3’ten daha uzun gövdeli i5 modeliyse rekabete yeni bir soluk getirecek.
En hızlı şarj süresi
Otomobil efsanesi Porsche, henüz konsept olarak üretilen Misson E modelini eylül ayında tanıttı. Elektrikli Porsche, şanına yakışır biçimde en hızlı şarj dolum süresiyle öne çıkıyor: 15 dakikalık şarjla 400 km! Beş yıl içinde seri üretimi planlanan Mission E; holografik ön panel, sürücünün “bakışlarıyla” kontrol edebildiği fonksiyonlar ve kablosuz şarj platformu gibi fütüristik özelliklere sahip.
NextEV ve Mercedes EV
Meydan okuyacak
Birkaç yıl içinde piyasaya çıkacak olan Çinli NextEV’in Tesla’ya meydan okuyacağı söyleniyor. NextEV 400 km üzerinde menzil ve 1000 beygir güç vâdediyor. Tesla Model X’e rakip bir başka modelse Mercedes’ten gelecek. Ar-Ge sorumlusu Thomas Weber,
400-480 km menzile sahip yeni bir model üzerinde çalıştıklarını duyurdu.
Tarih tekerrür etti
1800’lerde de elektrikli otomobil vardı
Elektrikli otomobilin mucidi Thomas Parker, Londra’da pilli şoför koltuğuna ilk kurulduğunda sene 1884’tü. Parker yakıt verimliliğine odaklanmıştı ve Londra’nın kirli havasına daha fazla duman katmamak gibi önemli bir motivasyona sahipti. O zamanlar elektrikli motorlar, benzinlilerden daha verimli ve pratikti. Fakat petrolün bol bulunan güçlü bir enerji kaynağı olması mühendislerin benzin motorlarına yoğunlaşmasına sebep oldu. Benzinliler geliştikçe, uzun menzilleri ve yakıtın hemen doldurulabilmesi nedeniyle tercih edildiler. Ford’un bant üretimini icat etmesiyle maliyetler çok düştü ve benzinliler, elektriklilerin yarı fiyatına kadar indi. 1930’larda sokaklarda elektrikli otomobil kalmamıştı. 2008 yılında kirliliğin hayati bir mesele haline gelmesiyle yeniden ilgi odağı oldular.