10.02.2013 - 23:28 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü
Türkiye’nin önemli otomotiv üreticilerinden Tofaş, yeni projelere hız verdi. Doblo’nun Amerikan versiyonunun yanı sıra elektriklisi üzerinde de çalışan Tofaş, şirketin geleceğine yönelik olarak iki yeni binek otomobil projesinin hazırlığını da sürdürüyor. Temmuz ayında onay sürecinin tamamlanması beklenen projelerle Tofaş, yıllık 400 bin adetlik kapasiteye ulaşmayı hedefliyor.
İki yeni binek otomobil yatırımı için düğmeye basan ve bu projelere ilişkin tüm ön çalışmaları da yürüten Tofaş, bu konuda son aşamaya gelmiş durumda. 2015 yılından sonra yollara çıkması beklenen ve yurt dışı pazarları da hedefleyen modeller, Tofaş’ın binek otomobildeki etkinliğini de artıracak.
Nitekim Albea ve Palio’nun üretimini bitirdikten sonra sadece Linea ile binek otomobil üretiminde yer alan Tofaş, kapasitesini de üst düzeye çıkarmayı hedefliyor. Bununla birlikte Tofaş, bu iki yeni modelin hangi marka altında üretileceği konusunda da net bir açıklama yapmıyor.
Fikri hakları Tofaş’ın
İç pazarın yanı sıra yurtdışına ihracatı da olacak modellerden ilkinin B ve C sınıfını arasında konumlandırılacak bir sedan olacağını söyleyen Tofaş CEO’su Kamil Başaran, projelerin temmuz ayına kadar onaylanmasını beklediklerini vurguladı.
Fikri ve sınai mülkiyet haklarının, tıpkı Doblo ve MiniCargo projesinde olduğu gibi tamamen Tofaş’a ait olacağına da dikkat çeken Başaran, klinik testlerine varıncaya kadar tüm hazırlıkların da yine kendileri tarafından gerçekleştirildiğinin altını çizdi.
Projelerin yatırım maliyeti, üretim adetleri ve pazardaki konumuna ilişkin detayların temmuzda belli olacağını ifade eden Başaran, “Tofaş’ın binek otomobilde gerek iç ve gerekse dış pazarda etkin bir oyuncu olarak yoluna devam etmesini istiyoruz.
Bu hedef doğrultusunda iki binek otomobilin tasarım ve modelleme çalışmalarına başladık. İki modelin üretimiyle, Linea’yla binek otoda ortaya koyduğumuz iddiayı artırarak sürdüreceğiz” ifadesini kullandı.
2015’e hazırlık
Gelecek 2 yılda Tofaş’ın geleceğini inşa etmeyi hedeflediklerini ve bu doğrultuda çalıştıklarını anlatan Başaran, “Fiat-Chrysler Grubu, bu yıldan başlayarak 38 yeni modeli devreye almaya başlıyor.
Fiat-Chrysler dünyasında markaların atağa kalkmaya hazırlandığı bu sürecin, Tofaş için de yeni fırsatlar yaratacağını öngörüyoruz. Bu yüzden 2013-2015 yılları arasında yeni projeleri hayata getirmek için daha fazla çalışacağız. 2015’ten sonra da bu ürünlerimizi pazara sunmayı istiyoruz” diye konuştu.
Ar-Ge kabiliyetlerini geliştirdiklerini, mühendis sayısını 500’e çıkarmak için çalışmalar yaptıklarını belirten Başaran, şöyle devam etti:
“Yeni bir Ar-Ge inşa ediyoruz. Fiat’ın yeni modellerinin geliştirilmesinde de roller üstlendik. Örneğin Linea’nın Hindistan versiyonunu biz geliştirdik.
Mühendislik firmaları ve yan sanayi şirketlerimizin Ar-Ge bölümleriyle de işbirliği halindeyiz. Elektrikli araçlar üzerinde TÜBİTAK’la ortak çalışmalarımız da sürüyor.”
Ram Doblo 2014’ü bekliyor
Doblo’nun Ram markasıyla Kuzey Amerika’da satılması için çalışmaların sürdüğünü hatırlatan Tofaş CEO’su Kamil Başaran, aracın ABD standartlarına uyumlu hale getirilmesine yönelik teknik çalışmaların bittiğini, sıranın tasarıma geldiğini bildirdi. Tüm bu çalışmalar için 160 milyon dolarlık yatırım yapıldığını, aracın 2014 yılı sonunda ABD pazarında satılmaya başlanacağını kaydeden Başaran, bu ülkeye ihracatın yıllık 20 binli rakamları bulmasını beklediklerini, bunun da sürekli olmasını istediklerini ifade etti.
Bu yılki yatırım tutarlarının toplamda 130 milyon euro’yu bulacağını, 2013 için yaklaşık 255 bin adetlik bir üretim planladıklarını, bu rakamın 160 binden fazlasını ihraç edeceklerini belirten Başaran, ihracat ve iç pazar dahil toplamda yaklaşık 270 bin civarında araç satışı gerçekleştirmeyi hedeflediklerini de sözlerine ekledi.
Singapur’a da açıldı
Tofaş, geçen yıl yaklaşık 256 bin adet araç üretirken, 154 bin adet araç ihraç etti. İç pazar ve ihracat dahil 2012’de toplam 272 bin adet araç satan Tofaş, Avrupa pazarındaki daralmadan kaynaklanan açığı, ihraç pazarlarını çeşitlendirerek düşük düzeyde tutmaya çalıştı. Tofaş, bu kapsamda Singapur gibi yeni pazarlara girerken, başta Arjantin olmak üzere Güney Amerika pazarına yaptığı ihracatı da artırdı.