06.04.2024 - 02:01 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN
DUYGU ERDOĞAN- Kahve tutkusu Türkiye'de çığ gibi büyüyor. Öyle ki sofraların, sohbetlerin vazgeçilmezi çay ile neredeyse eşit talebe ulaştı. 10 yıl önce kişi başı 350 gram seviyesinde olan kahve tüketimi şimdi 1.2 kilogramı aşıyor. Kahve satışlarındaki yükselişi baristalıktan genel müdürlüğe uzanan kendi hikâyesi eşliğinde Tchibo Türkiye Genel Müdürü Hasan Ulutürk anlatıyor...
* Barista olarak başlayıp Genel Müdür oldunuz... Başarı hikâyenizi bir de sizden dinlemek isteriz.
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Yönetimi Bölümü'nü tamamladıktan sonra Yıldız Teknik Üniversitesi'nde yüksek lisans eğitimimi işletme bölümünde tamamladım. Tchibo ile üniversite yıllarında tanıştım. Bağdat Caddesi'ndeki Şaşkınbakkal şubesinde barista olarak başladığım kariyerimi, askerlik sonrası genel merkezde lojistikten satışa kadar farklı departmanlarında üstlendiğim farklı görevlerle sürdürdüm. Son olarak Tchibo Türkiye Mağazalar ve Operasyon Direktörlüğü görevini yürüttükten sonra 2021 yılında Genel Müdür oldum.
* Mevcut dönemde kahve zincirlerine yönelik ilgiyi birkaç yıl öncesine göre değerlendirirseniz ne gibi farklar görüyorsunuz?
Son yıllarda kahve tüketimi, hem dünyada hem de Türkiye'de hızla artıyor. Türkiye'ye ithal edilen çiğ kahvede son 10 yılda büyük bir artış kaydedildi. 10 yıl önce kişi başı yıllık kahve tüketimi 350 gram civarındayken, bu rakam 1.2 kilogramı aşmış durumda.
Satış anlamında sektör verilerini incelediğimizde de bu artışı net şekilde gözlemliyoruz. Kahve satışları 2022'de 9 milyar lira iken 2023'te yaklaşık yüzde 70'in üzerinde artarak 15.6 milyar liraya ulaştı. Araştırmalar da Türkiye'de her 10 kişiden 1'inin gün içerisinde 5 bardaktan fazla kahve içtiğini, yüzde 42.5'inin günde 2 ila 5 bardak arasında kahve tükettiğini ve kahve ile çayın satış rakamlarının eşitlenmiş durumda olduğunu gösteriyor.
Hem rakamlar, hem de trendler gösteriyor ki Türkiye bir çay ülkesi olmaktan kahve ülkesi olmaya doğru daha da hızlı şekilde ilerliyor. Bu artışın gerçekleşmesinin en temel sebepleri arasında dünyadaki trendlere paralel olarak Türkiye'de de hem kahve içme trendinin, hem de kahve markalarının ürün çeşitliliğinin artması ve birçok kahve markasının Türkiye pazarına yatırım yapması var. Tchibo olarak tüketicilerimize daha iyi bir kahve deneyimi yaşatmak ana önceliğimiz.
* Dünyada özellikle iklim sıkıntıları nedeniyle bir kahve krizinden bahsedebilir miyiz?
Kahve meyvesi, yapısı itibarıyla iklim koşullarından doğrudan etkilenebilen bir bitki. Bununla beraber özellikle son yıllarda yaşanan iklim değişikliği kahve tarımını da önemli ölçüde etkilemekte. Bu noktada üretimin daha bilinçli yapılması kritik değer taşıyor.
Dünyanın önde gelen kahve üreticilerinden biri olarak kahve sektörünün sürdürülebilir gelişimini destekliyor ve yüzde 100 sürdürülebilir olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz. Bu amaçla yaklaşık 10 yıldır sürdürdüğümüz ve bugüne kadar 50 binden fazla kahve çiftçisine dokunduğumuz Tchibo Joint Forces programımızın kapsamını genişleterek sürdürüyoruz. Bu kapsamda sertifikasyonlarımızla çiftçilerimizin eğitiminden, sosyal ve ekonomik şartların iyileşmesine, üretimin doğru yapılmasından tarım alanlarının etkin kullanılmasına destek oluyoruz.
* Tchibo, tüketicilerin kahve ürünleri ile beraber kahve dışı ürünler tarafında da farklı ihtiyaçlarına yönelik çözümler bulduğu bir alan. Yeni yıla ilişkin büyüme planlarınız nelerdir?
Kahve uzmanlığımız, mağazalarımızdaki kahve barı alanımız ve sürekli değişen temalardan oluşan ürün gamımız, iş modelimizin temel taşları. Kahvelerimiz ve kahve makinelerimizin yanı sıra bizi sektörde farklılaştıran diğer bir özellik sağlıktan spora, mutfak aletlerinden giyime kadar farklı temalar çerçevesinde her hafta yenilenen ürün gamımız.
Tüketicilerimiz bir hafta sonra girdiği aynı Tchibo mağazasında aslında tamamen yenilenmiş bir ürün gamı ve bambaşka bir temayla buluşuyor.
Bugün büyük şehirler başta olmak üzere 12 ilde 50 mağazamızla hizmet veriyoruz. Online mağazamız ile tüm Türkiye'ye ulaşıyoruz. Yatırımlarımızı kahve ve mağazacılık odağında 2024'te de sürdürüyoruz. En son mağazamızı 2024 Ocak ayında Mersin'de açtık. Global stratejimize paralel olarak 2027 yılında Türkiye'de 100 mağazaya ulaşmayı, bu noktaya giderken de 2024'te yaklaşık 14 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz.
* İyi bir kahve tarifiniz nasıl olur? Hangi ülke çekirdekleri ya da karışımları tercih edersiniz?
Bizim için iyi kahvenin tarifi, keyifli bir yolculuktan geçiyor. Kahve yolculuğumuz kahve bölgelerinde bulunan sürdürülebilir tarım alanlarını keşfetmekle başlıyor. Kahve çekirdeklerini büyük bir özenle seçiyor ve hasat ediyoruz. Kahvelerimiz aromalarını uzmanlarımızın kavurma yöntemlerinden alıyor.
* Türk tüketicisi en çok hangi çeşit kahveleri tercih ediyor?
Nüfusun önemli bölümünü gençlerin oluşturduğu Türkiye'de kahveseverlik her geçen gün artış gösteriyor. Hem kahve içme trendlerinin hem de kahve markalarının ürün çeşitliliğinin arttığı ve birçok kahve markasının yatırım yaptığı Türkiye pazarında ise Türk kahvesi hâlâ en çok tüketilen kahvelerden biri olarak yerini koruyor.
Yapılan araştırmalar da gösteriyor ki 18-24 yaş arasındaki gençlerin yüzde 62'si, 25-34 yaştakilerin ise yüzde 70'i oyunu Türk kahvesinden yana kullanıyor. Biz de kendi özel harmanımızdan oluşan Türk kahvemizle, 2018 senesinden bu yana Türkiye'nin batısına da doğusuna da Türk kahvesinin ulaşmasında kültürel elçi de olduk diyebiliriz. Tüketicilerimiz tarafından büyük ilgi gören ve global portföyümüze eklediğimiz Türk kahvesi ile yalnızca Türkiye'de değil, operasyon sürdürdüğümüz tüm coğrafyalarda yer alıyoruz.