07.09.2024 - 03:05 | Son Güncellenme:
SERKAN ARMAN
SERKAN ARMAN- Kültür, sanat, spor ve eğlence dünyasında online biletleme yapan Biletinial çok iddialı... Bulut tabanlı eğlence biletlemesi yapan dünyadaki ilk 5 oyuncudan biri olabilmeyi hedefliyor.
Biletinial CEO’su Ulaş Uslu, Almanya operasyonlarına hız verdiklerini dile getirerek aynı adımları Hollanda, Belçika, Avusturya gibi ülkelerde de atacaklarının sinyalini veriyor. Balkanlar ve Güney Amerika da radarda. Biletinial’ın sadece bulut tabanlı bir online biletleme platformu olmadığını dile getiren Uslu, şunu söylüyor:
“Bizi farklı kılan temel unsur tüm ekosistemi anlayarak pazarın büyümesi için başta teknoloji gücümüz olmak üzere farklı katma değerleri sunuyor olmamız. Biletinial’ın sağladığı çözümlerle sinema ve tiyatro gibi merkezler gişe operasyonlarından kapı girişlerine, büfelerinden dijital ekranlarına, pazarlama ve müşteri yönetimi araçlarına kadar tüm operasyon ve iş süreçlerini tek merkezden online ve bütünleşik şekilde yönetebiliyor.”
Ulaş Uslu’yla bir unicorn olma yolculuğundaki şirketini ve yatırım planlarını konuştuk...
Bir girişimci ve yönetici olarak Ulaş Uslu’yu daha yakından tanıyabilir miyiz?
1978 yılında Bursa’da doğdum. İTÜ’de mühendislik eğitimi ile başlayan üniversite hayatım, babamı elim bir trafik kazasında kaybedince bir anda yön değiştirdi. Kaza sonrası eğitimimi yarım bırakıp Bursa’ya döndüm. Uludağ Üniversitesi İşletme Fakültesi’ni bitirdim. Sonrasında aile mesleğim olan müşavirlik alanında çalışmaya başladım. 2005 yılında ise Vodafone ile yollarımız kesişti ve sonraki 8 yıl süresince tüm Güney Marmara operasyonlarının sorumluluğunu yürüttüm.
Bir yandan da 2011 yılında kurduğum yazılım şirketi Dijital Sahne büyüme sürecine girmişti. O dönemde Türkiye’de bir ilk olarak artırılmış gerçeklik uygulamamız ile ses getiren projeler yapmaktaydık. Şu anda Dijital Sahne, 150’ye yakın çalışanı ile pek çok ulusal ve uluslararası şirkete, ihtiyaçlarına özel yazılımlar geliştiren butik bir yazılım evi konumunda.
Biletinial fikri nasıl doğdu?
Biletinial tarafındaki yolculuğumuz spor etkinliklerini odağına alarak başladı. Şirketimiz özünde 2011 yılında Bursaspor’un biletlerini online bir platform üzerinden satmak üzere yola çıktı. Sonrasında bütün futbol karşılaşmalarının biletlerinin tek noktada satılması gündeme geldiğinde, sahip olduğumuz biletleme sistemini başka hangi alanlara adapte edebileceğimizi değerlendirdik. Zira teknolojimiz, kurulmuş sistemlerimiz ve yetkin yazılım ekibimiz vardı. Yaptığımız incelemelerde, sinema sektörünün Türkiye’de gelişmesi ve sektördeki ihtiyaçlarını görünce yönümüzü değiştirdik.
Biletinial, bugün geldiği noktada, biletleme konusunda faaliyet gösteren dünyadaki örneklerine göre, kendisine rakipsiz bir alan yaratmayı başaran bir girişim. Müşterilerimize, onların bütün teknolojik ihtiyaçlarını karşılayabildikleri bütünleşik hizmetler verebilen bir ortam sunuyoruz. Bu iş yaklaşımı benzersiz. Bu benzersizlik Biletinial’ı farklılaştırdı ve bizi sektör otoritelerinden biri haline getirdi.
Bu modelde Biletinial bir deneyim merkezi rolü de üstleniyor. Kullanıcılar, eğlence ve spor alanında aradıkları tüm etkinliklere ulaşabilirken, içerik üreticileri kullanıcı davranışlarının yapay zeka ile desteklenen analizleriyle en doğru deneyimi tasarlayabiliyorlar.
Biletinial bugün çıkış noktası olan bulut tabanlı online biletleme platformunun yanı sıra sektörün verimli şekilde gelişip büyümesine yönelik de katkılar sunmaya devam ediyor. Örneğin sinema ve tiyatrolara sağladığımız çözümlerle gişe operasyonlarından kapı girişlerine, büfelerinden dijital ekranlarına, pazarlama ve müşteri yönetim araçlarına kadar tüm operasyon ve iş süreçlerini tek merkezden online ve bütünleşik bir şekilde yönetme imkânına sahip oluyorlar.
Büyüme stratejinizi hangi alanlara odakladınız?
Kültür, sanat, spor ve eğlence dünyasında online biletleme konusunda faaliyet gösteren Biletinial, çizdiğimiz büyüme stratejisi ile kısa sürede bu alanda yurtdışında da faaliyet gösteren Türkiye’nin ilk ve tek şirketi konumuna ulaştı. Üstelik bunu araya giren pandemi sürecine rağmen başardı. Bunu nasıl başardınız derseniz bu alanda faaliyet gösteren diğer şirketlerden farklı olarak sadece pazar yeri hizmeti vermekle yetinmeyerek diyebilirim. Bir eğlence merkezinin tüm ihtiyaçlarını kapsayan 360 derece yazılım seti ile müşterilerin bu alandaki ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Bugün sahnelerimiz ve işbirliklerimizle eksiksiz bir ekosistem oyuncusu konumundayız.
Stratejimizi oluştururken hedeflerimizi dikeylere böldük. Dikeylerden biri sinemaydı. Sinema bize müthiş bir yaygınlık ve veri kazandırdı. Bunun yanında müthiş bir iş yükü de kazandırdı ama aynı zamanda yüksek veriyi işleme yetkinliğimizi geliştirdi.
İkinci dikeyimiz yazılım ve teknik altyapı olarak sinemaya çok benzeyen tiyatro oldu. Pandeminin hemen dönüşünde odağımızı tiyatro olarak belirledik. Biraz da sosyal sorumluluk projesi gibi oldu tiyatro hikâyemiz. Pandemi sonrası birçok özel tiyatroya ön ödemeler yaparak ve fon sağlayarak onlara can suyu olduk. Böylece yeni oyunların seyirci ile buluşmasına katkıda bulunduk. Bu bizi herkesin bir adım önüne taşıdı aslında. Devlet tiyatrolarını kazandık, üzerine özel tiyatroların da yüzde 80’i ile sözleşme yaptık. Şirketin özel tiyatrodaki geliri de yaklaşık 10’a katlandı.
Sonrasında spora odaklandık. Voleybol Federasyonu ile çok önemli bir iş birliğine imza attık. Oldukça önemli kazanımlar oldu bizim için, benzer şekilde onların da yüksek bir müşteri memnuniyeti var. Çalıştığımız basketbol takımları var. Oradaki penetrasyonumuzu da artırmaya çalışıyoruz.
Elbette müzik olmazsa olmazımız. Bu alandaki çalışmalarımızı da her geçen gün artırarak devam edeceğiz. Nihai amacımız kullanıcılarımıza eksiksiz bir eğlence deneyimi yaratabileceğimiz tüm alanlarda etkin bir oyuncu olarak yerimizi almak.
Biletinial’ın bir ‘unicorn’ olma hedefi olduğunu biliyoruz. Nasıl bir ortaklık yapınız var? Unicorn olma hedefine yakın mısınız? Yatırıma açık mısınız?
Öncelikle orta ve uzun vadeli hedeflerimizi belirlerken unicorn olmayı amaçlamaktan ziyade olası böyle bir başarıyı ticari çıktılarımızın bir sonucu olarak görüyoruz. Bizim öncelikli vizyonumuzda bulut tabanlı eğlence biletlemesi yapan dünyanın ilk 5 oyuncusundan biri olabilmek var. O yüzden Türkiye’de Biletinial markası ile lider konumda olmamızın yanı sıra geçtiğimiz yıllarda başlattığımız uluslararası yolculuğumuzu bu sene “Pick A Seat” markamızla Avrupa’da penetre olmak üzere devam ettiriyoruz. Elbette böyle uzun yolculuklarda yatırımcı desteği almak çok kıymetli. Biz pandemi sürecinde şu anki yatırımcımızın da katkıları ile çok ciddi yol katettik. Benzer şekilde Pick a Seat için de benzer bir yatırımcı kaldıracının oldukça kıymetli olacağı inancındayız.
2024’ün ilk yarısı Biletinial için nasıl geçti? Yılın ikinci yarısı beklentileriniz dahilinde mi seyrediyor?
Kor faaliyet alanlarımız olan etkinlik, eğitim, etkinlik, müzik, opera-bale ve tiyatroda bir önceki yılın aynı dönemine göre 4 katı bilet satışı gerçekleştirerek rekor bir büyümeye imza attık. Türkiye’deki sinema salonlarının yüzde 60’ına, tiyatro salonlarının ise yüzde 80’ine hizmet veriyoruz. Sürekli artan hizmet kalitemiz ve kapsayıcılığımız, hizmet verdiğimiz müşterilerimiz için açtığımız yeni büyüme alanları ve artan iş birliklerimiz bize bu başarıyı getirdi. Bunun arka planında müşterilerimizin ihtiyaçlarını önceden belirleyip, bu ihtiyaçlara yönelik çözümler geliştirip yatırım yapmamız var.
Yılın ikinci yarısı beklentilerimize gelince... Bu yıl bizim beklentilerimizle örtüşen bir şekilde gelişse de sanıyorum pazarın bir kısmı için beklentilerinin altında bir bilet satışı yaşanmakta. Özellikle yaz döneminde büyük şehirler dışındaki açık hava etkinliklerinden beklediğini alamayan ekosistem oyuncuları olduğunu görüyoruz. İlk günümüzden itibaren vurguladığımız üzere misyonumuz pazarın büyümesine katkı sağlamak. Böylesi enflasyonist ortamlara alışık olmayan ya da hazırlıklı olmayan sektör oyuncularını desteklemek de Biletinial olarak son birkaç yıldır bu misyonumuzun bir parçası.
Biletinial rakiplerinden nasıl farklılaşıyor? Yapay zekayı işinize nasıl dahil ediyorsunuz?
Biletinial sadece bulut tabanlı online biletleme platformu olmanın ötesinde bir noktada. Bizi farklı kılan temel unsur tüm ekosistemi anlayarak pazarın büyümesi için başta teknoloji gücümüz olmak üzere farklı katma değerleri sunuyor olmamız. Biletinial’ın sağladığı çözümlerle sinema ve tiyatro gibi merkezler gişe operasyonlarından kapı girişlerine, büfelerinden dijital ekranlarına, pazarlama ve müşteri yönetimi araçlarına kadar tüm operasyon ve iş süreçlerini tek merkezden online ve bütünleşik bir şekilde yönetebiliyor.
Biletinial bugün geldiği noktada biletleme konusunda faaliyet gösteren dünyadaki örneklerine göre, kendisine rakipsiz bir alan yaratmayı başaran bir girişim. Müşterilerimize, onların bütün teknolojik ihtiyaçlarını karşılayan ve 360 derece hizmet verebilen bir sistemi sunuyoruz. Bu iş yaklaşımı benzersiz.
Almanya başta olmak üzere yurtdışında hızlı büyümeyi planlıyorsunuz. Nasıl bir yol haritanız var?
Dünyanın önde gelen bulut tabanlı eğlence biletleme platformlarından biri olmak üzere ilerliyoruz. Almanya operasyonlarına hız verdik. Bu kapsamda Almanya’daki izleyiciler önümüzdeki aylarda Türkiye’den oldukça önemli tiyatro oyunları ve konserler ile buluşma imkânı bulacaklar. Büyüme stratejilerimizde önceliğimiz Avrupa. Almanya ile birlikte Hollanda, Belçika, Avusturya gibi ülkelerde de benzer açılımları yapmak üzere aksiyonlarımızı 2025 yılı içinde paylaşacağız.
‘Pick a Seat’ markasıyla Avrupa operasyonlarına başladınız. Bu marka hakkında da bilgi verebilir misiniz?
Pick a Seat, tamamını bizim geliştirdiğimiz ve halen Türkiye’de Biletinial altyapısında da kullandığımız bulut tabanlı eğlence biletleme platformumuzda yurt dışı markamız diyebilirim. Bu alanda büyüme stratejimiz gereği Biletinial özelinde olduğu gibi yurtdışında da kendimizi sadece biletleme teknolojileri sunmanın ötesinde bütünsel bir ekosistem oyuncusu olarak konumlandırıyoruz.
Eğlence sektörünün ve uygulamanız üzerinden bilet alanların bir röntgenini çekseniz, nasıl bir tablo ortaya çıkar?
Eğlence pazarının büyümesi için çaba harcıyoruz. Eğlence alanındaki tüm etkinliklere tek platformdan erişilmesi için yapay zeka algoritmaları geliştiriyoruz. Markalarla birlikte onların hedef kitlesi için de eğlence deneyimini şekillendirdiğimiz projelere başlıyoruz. Sektördeki oyuncuları farklı şekilde desteklemek üzere iş modelleri oluşturduk, konusunda uzman bir ekip ile prodüksiyonlara fayda sağlamaya devam edeceğiz. Teknoloji altyapımız ile son kullanıcılara en iyi biletleme deneyimini sunmanın yanı sıra markalara ve onların kullanıcılarına farklı faydalar sunabiliyoruz.
Bunların dışında oldukça zengin bir verinin içinde yaşıyoruz. Analizlerimizde pek çok farklı personayı gözlemliyor, bunun bir sonucu olarak sadece son kullanıcılarımıza değil markalara da fark yaratan iş birlikteliği önermeleri ile dokunabiliyoruz. Sinema ve tiyatro dikeylerindeki iş ortaklarımızın seans açma, salon seçme ve fiyat belirleme gibi kritik kararlarına analitik destekler veriyoruz.
Harvard ile eğlence sektörünü çalışıyor
Harvard Business School ile bir işbirliğiniz var. Neler yapacaksınız?
Biletinial ikinci kez Harvard Business School’un küresel ortağı oldu. Harvard ile Türkiye’deki farklı personaları analiz ederek her bir kitleye özel eğlence deneyimini zenginleştirebileceğimize dair çalışmalar başlattık. Yapay zekâ destekli teknolojilerle sektöründe fark yaratan bir şirketiz. Sistemimizin elde ettiği avantajlarla Hırvatistan, Arnavutluk ve Kosova’da da çalışmaya başladık. Bu yıl Almaya açılımımızı da gerçekleştirdik. Hollanda, Belçika ve Avusturya’da faaliyetine başlamayı planlıyoruz. Önümüzdeki aylarda tüm Balkan coğrafyasını kapsayacak şekilde genişleyerek Batı Avrupa’ya açılmayı hedefliyoruz. Baltık Bölgesi ve Güney Amerika için de değerlendirmeler yapıyoruz.
İstanbul’da Mall of İstanbul Sahne ve Torium Sahne ile Antalya’da Mall of Antalya Sahne salonlarının işletmeciliğini yapıyorsunuz. Daha fazla salona sahip olmayı planlıyor musunuz?
Türkiye’nin kültür-sanat ve etkinlik ekosistemine yaptığımız yatırım ve müşteri odaklı anlayışımızla, alanımızda edindiğimiz birikimi etkinlik salonlarına işletmeci olarak taşıyacağız. Amacımız, nüfusun oldukça yoğun olduğu bu bölgelerdeki sahnelerimizi kültür sanat etkinlikleri için çekim merkezi haline getirmek.