17.12.2024 - 07:02 | Son Güncellenme:
EBRU SUNGUR - Geçen yılı 183 milyar dolar ile kapatıp bu yıl 220 milyar dolara erişen, 2030’da ise 500 milyar doları aşması beklenen küresel oyun pazarında Türk şirketlerin azımsanmayacak bir ağırlığı var. Sektörün önde gelen firmalarından JoyGame’in kurucu ortağı Burak Gözalan, yaklaşık 700 oyun stüdyosu bulunan Türkiye’de asıl motivasyonun kültürel miras ve hikayenin gücünden kaynaklandığını ifade ediyor. Burak Gözalan, “Dev oyun şirketlerinin Türkiye’den birden çok şirket satın almış olması da bu başarının en büyük kanıtlarından. Pek çok oyunumuz dünya listelerinde zirvede veya zirveyi zorluyor” diyor.
15 yaşını kutlayan JoyGame’in bünyesindeki 11 stüdyo ile yalnızca oyun yayınlamakla kalmayıp kendi oyunlarını da geliştirdiğini belirten Gözalan şu bilgileri veriyor:
“Ürettiğimiz oyunları uluslararası arenada tanıtıp ihraç ediyoruz. Geçtiğimiz yıllarda oyun yayıncılığı konusunda ağırlıklı olarak Amerika pazarına yönelik faaliyetler gösterirken, şu sıralar oyun sektörünün yaklaşık yarısını oluşturan Asya pazarına odaklanmış durumdayız. Özellikle Kore, Tayvan, Vietnam, Japonya ve Çin gibi ülkelerdeki önemli sektör aktörleriyle doğrudan temaslarımız bulunuyor. Yerel pazarda ise 2025 yılında Türkiye’nin ilk oyun ve teknoloji halka arzını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Bu doğrultuda Boğaziçi Ventures öncülüğünde halka arz öncesi yatırım turunu başarıyla tamamladık ve süreç hızla ilerliyor. Bu adımla birlikte JoyGame’i hem yerel hem de küresel düzeyde daha güçlü bir konuma taşımayı amaçlıyoruz.”
PC, konsol geri döndü
Yakın zamanda Güney Kore’de düzenlenen oyun fuarı G-Star’a katıldıklarını bildiren Gözalan, “Küresel oyun pazarının yaklaşık yüzde 50’sini Asya pazarı oluşturuyor ve bu pazarın da yaklaşık yüzde 50’si Çin’in kontrolünde. G-Star, 2005 yılından beri Kore’de düzenlenen, dünyanın önde gelen oyun fuarlarından biri. Neredeyse 20 yıldır süregelen bu etkinlik, Asya’nın oyun sektöründeki entegrasyonu hakkında önemli bir fikir veriyor” diyor. Gözalan, fuarda edindiği izlenimleri de şöyle aktarıyor:
“2010’ların başında, özellikle mobil cihazların teknik kapasitelerindeki gelişim sayesinde pazarda büyük bir mobil oyun hakimiyeti görmüştük. Ancak zamanla oyun sektörünün yüzde 50’sinden fazlasını oluşturan bu ana akım, etkisini kaybetmeye başladı. Daha büyük prodüksiyonlarla PC ve konsol oyunları pazar paylarını artırmaya başladı. Gözlemlediğimiz en önemli değişimlerden biri bu oldu.”
Uyarlama avantajı
Küresel oyun üretme çabasının azalmasının da dikkat çektiğini vurgulayan Gözalan şöyle devam ediyor:
“Asyalı oyun şirketleri genellikle Asya’daki oyunculara yönelik oyunlar üretmeye odaklanırken, Batılı şirketler ise Asya pazarını göz ardı ederek daha çok Batılı tarzda oyunlar geliştiriyor. Bu yaklaşım, JoyGame’in güçlü yönlerinden biri olan oyun yayıncılığı için büyük fırsatlar sunuyor. Kore’nin en büyük oyun firmalarından biri olan Netmarble ile olan güçlü ilişkilerimiz ve Asya pazarına dair derin bilgi birikimimiz, Batı’da üretilen oyunları Asya’ya, Asya’da üretilen oyunları ise Batı’ya başarılı bir şekilde uyarlama ve yayınlama konusunda bize önemli avantajlar sağlıyor. Bu stratejik yaklaşım, gelecekteki büyümemiz için büyük bir potansiyel taşıyor.”
Neom’da epik bir hikaye
2025 yılında birden çok yeni oyun çıkaracaklarını bildiren Burak Gözalan şunları söylüyor:
“Yaklaşık 2 yıldır yazılımını sürdüğümüz Desert Warrior ismi ile tüm dünyaya yayınlayacağımız aksiyon RPG türündeki oyun aslında Suudi Arabistan’da inşa edilen Neom şehrinin tanıtımı kapsamında geliştirildi. Aynı projenin tanıtımı için çekilmiş olan filmin vizyona girmesi ile birlikte biz de oyunu 2025 yılının ilk çeyreği sonunda çıkmayı planlamaktayız. Oyun, eski Orta Doğu’yu konu alan dönemsel bir temaya sahip. Epik bir hikâyeyi, modern grafiklerle ve etkileyici bir oynanışla birleştirerek Marvel düzeyinde bir deneyim sunmayı hedefliyoruz. Bu oyun haricinde DeckDash isimli bir cardbatle oyunu, Dress to Impress isimli bir moda oyunu, Beauty Salon isimli bir idle arcade oyunu da yine 2024 içerisinde yazılımlarına başladığımız ve 2025’te piyasaya süreceğimiz oyunların başında geliyor.”