10.07.2018 - 11:53 | Son Güncellenme:
Grafik tasarım uzmanlığı, içinde bulunduğumuz çağın birçok alanında gerekliliğini ispatlayan bir meslek olarak öne çıkıyor. Ancak ne yazık ki, reklam ve tasarım ajanslarından basım ve yayıncılık sektörüne kadar uzanan çok geniş bir yelpazede görev alan grafik tasarımcıların dâhil olduğu dünya, üzerinde fazla araştırma yapılmayan bir sahadan oluşuyor. Hem bu gerçeği gözlemleyen, hem de tasarım ve baskı sektörünün birbirine doğrudan etkileri bulunduğunu yakından bilen bidolubaski.com, Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (GMK) ile birlikte bir anket çalışmasına imza attı.
Bu yaratıcı dünyanın içinde yer alan tüm paydaşlar tarafından doğru okunduğu takdirde grafik tasarımcılara önemli katkılar sağlayacak ankete, yaklaşık bin sektör profesyoneli katıldı. Anketi yanıtlayan tasarımcıların düşüncelerini anlamaya ve anlamlandırılabilecek sonuçlar çıkarmaya çaba gösteren bidolubaski.com’un analizleri, eğitimden çalışılan sektöre, alınanücretlerden baskı süreçlerinde yaşanılan sorunlara kadar birçok soruya da ışık tutuyor.
Sektör gençlerin himayesinde
Katılım gösterenlerin yüzde 76’sını erkeklerin oluşturduğu ankette, grafik tasarımcıların büyük kısmının 35 yaş altında olduğu görülüyor. 18- 25 yaş aralığında bulunanların yüzde 44, 26-35 yaş aralığında bulunanların ise yüzde 42 orana sahip olduğu düşünüldüğünde, bu mesleğin güç kaybetmeden popülerliğini sürdürmeye devam ettiğini ve gücünü gelecekte de sürdüreceğini söylemek mümkün.
Üniversite eğitimleri yetersiz
Teknik bilgi gerektiren grafik tasarımcılığı, meslek olarak seçen katılımcıların büyük bir kısmını lisans ve lisansüstü eğitim alanlar oluşturuyor. Tasarımcıların yüzde 56’sının üniversite mezunu, yaklaşık 5’te 1’inin ise lise düzeyinde eğitim aldığı görülüyor. Ancak anketi yanıtlayanların yüzde 91’i üniversitede verilen eğitimlerin kesinlikle yetersiz olduğu görüşünü taşıyor. Ayrıca katılım gösterenlerin sadece yüzde 40’ının grafik tasarım alanında üniversite eğitimi aldığı düşünülürse, tasarımcı olmak için akademik eğitimin şart olmadığı da ortaya çıkıyor.
Her 100 tasarımcının 84’ü freelance iş de yapıyor
Anket sonuçlarına bakıldığında, grafik tasarımcıların yüzde 28’inin ajanslarda görev aldığı görülüyor. Bu, şaşırtıcı bir sonuç olmamakla birlikte, katılımcıların yüzde 21’inin kurumsal şirketlerde çalışıyor olması markaların tasarıma verdikleri önemin artmasının etkisi olarak yorumlanabilir.Yaklaşık yüzde 20’lik bir orana sahip olan “diğer” seçeneğinde ise çoğunluğu sadece freelance işler yapan tasarımcılar oluşturuyor.
Freelancer’ların oranı çok fazla olmasa da tam zamanlı bir işte çalışan ve ek olarak bağımsız iş yapan grafik tasarımcıların oranına gelince işin şekli biraz değişiyor. Ankete katılanların yüzde 84’ü tam zamanlı işlerine ek olarak freelance işler de yaptığını belirtiyor. Bu oranlara göre freelance çalışmanın grafik tasarım alanında çok önemli bir dinamik haline geldiğini söylemek mümkün.
Maaşlar tatmin etmiyor
Freelance çalışmaya gösterilen yönelim, bir bakıma piyasadaki maaşlar hakkında fikir sahibi olunmasını da sağlıyor. Öyle ki, katılımcıların yüzde 92’si aldıkları maaşın tatmin edici olmadığı görüşünü taşıyor. Bu da tasarımcılar için sunulan çalışma şartlarının gözden geçirilmesi gerektiğini ortaya koyuyor.
En büyük problem kalite
Katılım gösterenlerin yüzde 41’i baskı ve matbaa ile ilgili işlerde çalıştığını ifade ederken, zamanlarının büyük bir bölümünü baskı için tasarımlar hazırlamakla geçirdiklerini de belirtiyorlar. Baskı süreçlerinde en sık yaşadıkları sorunun yüzde 44 oranla kalite kaynaklı olduğunu ileten tasarımcıların, yaşadıkları sıkıntıların çoğunun geleneksel matbaalardan kaynaklanıyor.