14.04.2008 - 18:56 | Son Güncellenme:
HİCRAN TEKİN
Üniversitelerde şirket tanıtımlarının yapıldığı ve staj ya da iş başvurularının alındığı kariyer günleri cazibesini kaybediyor. İnternet sayesinde şirketlerle ilgili tüm bilgilere kısa sürede ve kolayca ulaşılabilmesi ve hatta başvuruların da aynı ortamdan yapılabilmesi bu sonucu ortaya çıkaran en önemli sebeplerden.
Değişmeyen tek şeyin değişim olduğunu da düşündüğümüzde öğrencilerin beklentileri sıradan kariyer günlerinden farklılaşmış, interaktif aktivitelere yöneliyor. Bu bilince sahip olan ve yetenek savaşından galip çıkmak isteyen şirketler de aradıkları insan kaynağına ulaşmak için trendleri takip ediyor. Gerek firmaları tanıtabilmek, gerekse uygun pozisyonlara uygun istihdamı sağlayabilmek amacıyla şirketlerce gerçekleştirilen kamplar, özel eğitimler, tanışma toplantıları gibi çalışmalar farklı uygulamalara örnek gösterilebilir.
KAZAN-KAZAN İLİŞKİSİ
Kaliteli insan kaynağını bünyelerine katmak isteyen şirketlerin gençleri üniversitedeyken ‘avlamak’ amacıyla yaptığı aktiviteler ODTÜ Rektörü Ural Akbulut’un tabiriyle tam bir kazan-kazan ilişkisi yaratıyor:
“Şirketlerin düzenledikleri liderlik yürüyüşleri, tanışma toplantıları, beceri kampları gibi aktiviteler öğrencileri iş dünyasına yaklaştırmanın yanı sıra liderlik ve karar verme yetkinlikleri kazandırıyor, aynı zamanda da kendi beceri ve ilgilerini keşfedip kullanabilme fırsatı veriyor. Şirketler de daha yetenekli ve kendilerine daha iyi uyum sağlayabilecek gençleri istihdam etme şansı yakalıyor.”
Akbulut şirketlere farklı proje önerilerinde de bulunuyor: “Şirketler belli projeler kapsamında üniversitelerle işbirliği yapabilir. Örneğin, belli bölümler için ‘staj programları’ oluşturulabilir. Benzer şekilde öğrencilerin mezuniyet projelerine destek vererek onları yakından tanıyabilirler. Yine öğrencilerin düzenledikleri bazı organizasyonlarda aktif sponsor olarak gelişimlerine katkı sağlayabilirler.”
İş dünyasının yeni atılımlarda bulunabilmesi için daha fazla yaratıcı düşünceye ve genç beyne ihtiyacı olduğunu söyleyen Koç Üniversitesi Kariyer Merkezi Koordinatörü Efsun Fırtına Can da “Şirketler üniversite içinde yetenek avcılığını geliştirebilir. Örneğin, bir proje yarışması düzenleyip burada birinci olanı yurtdışında yüksek lisansa gönderebilirler. Sonra da yüksek lisans ardından kendi şirketinde işe alabilirler.”
Peki, katıldıkları bu organizasyonlar sayesinde iş dünyasına adım atanlar ne diyor?
Turkcell’in ‘Profesyonelliğe Adım Formasyonu (PAF)’ programına katılan Ceylan Parlakay, Turkcell’de İş Destek Bölümü İç Müşteri Yönetimi’nde çalışıyor. Parlakay, PAF Takımı sayesinde Turkcell’in kurum kültürünü öğrendiğini söylüyor:
“Gençler bu tür organizasyonlarla şirketleri daha yakından tanıyor, hatta staj ya da part-time çalışarak kariyerlerini oluşturmaya başlıyor. Ben PAF Takımı’yla kariyerime bilinçli bir başlangıç yaptım.”
Unilever İnsan Kaynakları Uzmanı Başak Oğuzer de 3. sınıfta katıldığı kariyer aktiviteleri sırasında Unilever’le tanışmış. Unilever Ideatrophy 2005’e katılan Oğuzer, “İlgi duyduğum alanlarla ilgili eğitimler aldığım, Unilever yöneticileriyle tanıştığım kamp çok değerli tecrübelerdendi. Aynı yıl mezun olunca Unilever’e iş başvurusunda bulundum ve 1.5 yıldır buradayım” diyor.
YERİNDE TANIYORLAR
Sabancı Holding İK Direktörü Payam Yüce Işık: “Kariyer günümüzü Sabancı Center’da gerçekleştiriyoruz ve öğrencilere Sabancı’yı kendi mekânında, tüm şirketleriyle ve farklı seviyedeki kadrolarıyla bir arada tanıtma olanağı yaratıyoruz. Ayrıca Sabancı’nın çalışanına sağladığı imkânları da öğreniyorlar. Öğrencilere gelişim ortamı yaratmayı da hedeflediğimiz Sabancı Kariyer Günü, genç yetenekler arasında işveren olarak algımızın gücünü ve Sabancı markasının bilinirliğini pekiştirmesi ve senede bir gerçekleştirdiğimiz genç yetenek işe alım sürecimize kaynak sağlaması açısından önemli. Önümüzdeki dönemlerde daha fazla sayıda öğrenciye ulaşabilmek için programımızda çeşitli değişiklikler yapmayı düşünüyoruz.”
Unilever İK Başkan Yardımcısı Cem Tarık Yüksel: “Kariyer günlerinin etkin bir iletişim aracı olmadığını yıllar önce fark ettik ve standart şekilde kurgulanmış kariyer günlerinden çekildik. Öğrencilerin isteklerine cevap verebileceğimiz etkinliklerde yer almaya başladık. Bizztrip2Unilever böyle doğdu. Bu etkinlik çerçevesinde 3. ve 4. sınıf öğrencileri, her seviyeden Unilever çalışanıyla bir araya gelip departmanlar ve kariyer süreciyle ilgili bilgi ediniyor. Ayrıca üniversitelerdeki öğrenci kulüpleri ve kariyer merkezleriyle kurduğumuz yakın ilişkiler özel projelere dönüşüyor. 7 yıldır düzenlediğimiz Unilever IdeaTrophy adlı fikir yarışmamızla gençlerin beklentilerini öğreniyoruz. Özellikle Ideatrophy ve Bizztrip2Unilever’i ele alırsak yaklaşık 15 genç Unilever’de işe başladı.”
GARANTİLİ STAJ PROGRAMI
Garanti Bankası İK Koordinatörü Osman Tüzün: “Kampuslarda yürüttüğümüz araştırmalarda, üniversite öğrencilerinin alışılagelmiş kariyer günlerini monoton bulduklarını, bunların yerine farklı ve interaktif etkinliklerle gerçek projelerde yer alarak ve kurumların üst düzey yöneticileriyle bir araya gelerek sektörleri, kurumları tanımak istediklerini tespit ettik. Talent Camp de bu doğrultuda ortaya çıktı. Diğer önemli programımız da Genç Garantili Staj Programı. Ayrıca kampuslarda düzenlediğimiz, genel müdürlük birimlerimizi tanıttığımız workshop ve vaka çalışmaları da büyük önem taşıyor. Öğrenci kulüplerinden aldığımız pek çok farklı sponsorluk teklifini de değerlendiriyoruz.”
KARİYER TIRI YOLLARDA
Yapı Kredi İK Yeni Kaynak Geliştirme Bölüm Başkanı Murat Erden: “Klasik sunumlara öğrencilerin ilgisinin her yıl azaldığını gözlemledik. Biz de kendimizi tanıtmak için sunum yapmak yerine, onlara fayda sağlamak istedik. Kariyer Tırı projemizle iş hayatına atılmaya hazırlanan üniversite öğrencilerine iş görüşmelerinde nasıl davranılması gerektiğinden, iyi bir özgeçmişin nasıl yazılacağına kadar birçok konuda öneriler sunup, uygulamalı eğitimler veriyoruz. İlgilenen öğrencilere bankamız ve iştiraklerimizdeki organizasyon yapısı, eğitim imkânları ve kariyer fırsatları hakkında bilgi veriyoruz. Önümüzdeki senelerde ziyaret ettiğimiz üniversite adedini artırmak istiyoruz.”
AMAÇ, YAKIN TEMAS
Pfizer Türkiye İK Stratejileri ve Organizasyonel Gelişim Müdürü Hande Akyol Eskinazi: “Düzenlediğimiz etkinliklerin başında ‘Pfizer ile Tanışın Toplantısı (PİT)’ geliyor. Bu sene farklı bir uygulamayla odak üniversitelerimizdeki öğrencileri özel organizasyonlarımıza davet ettik. Amacımız öğrencilerle daha yakın temas kurarak, akıllarındaki sorulara yanıtlar vermekti. Ayrıca, bu sene ikincisini düzenlediğimiz ‘Anadolu Üniversiteleri Turu’nda 15’ten fazla üniversiteyi ziyaret ederek ilaç sektörünü ve tıbbi satış mümessilliğini anlatıyoruz. PİT’in ardından 50’den fazla öğrenciye staj imkânı yarattık. Bu yıl ise ‘management trainee’ işe alım sürecimize PİT’e katılmış olan neredeyse tüm öğrenciler başvurdu.”
30 KİŞİYE İŞ İMKANI
Turkcell İş Destekten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Selen Kocabaş: “2007’den itibaren ‘Profesyonelliğe Adım Formasyonu (PAF)’ adıyla açık pozisyonlara uygun öğrencilerin bulunmasına ve işe alım öncesinde eğitilmesine yönelik bir çalışma yapıyoruz. 2007’de PAF programıyla 11 kişi işe yerleştirildi. 2008’de de 30 kişiyi işe yerleştirmeyi hedefliyoruz. Üniversitelerle ortak yürüttüğümüz diğer projelerimizle bu sayı daha da artacak. Ayrıca 2007-2008 öğretim yılından itibaren devlet üniversitelerinin elektrik-elektronik, bilgisayar, endüstri mühendisliği ve pazarlama bölümlerinde yüksek lisans yapan öğrencilere burs vermeye başladık.”
‘AKTİF ROL ALIYORLAR’
IBM Türk Üniversite İlişkileri Yöneticisi Jale Akyel: “Öğrencilerin aktif rol alacakları birçok program düzenliyoruz: Misafir öğretim görevliliği, proje danışmanlığı, staj... Düzenlediğimiz yarışmalar da öğrencilerin becerilerini geliştirirken bizim de bünyemize katacağımız yetenekli gençleri bulmamızı sağlıyor. Cell mikroişlemcisi üzerinde çalıştırılacak inovatif iş uygulamalarının yarıştığı Cell University Challenge bunlardan biri. Çalışmalardan bir diğeri ise geleceğin yazılımcılarını yetiştirmeyi amaçlayan IBM Yazılım Akademisi. Proje tüm öğrencilere açık. İlk 10’a kalan ekiptekilerin CV’leri, IBM global CV havuzuna aktarılacak.”
25 YENİ MEZUN KATILACAK
Avea İK Grup Direktörü Şengül Demircan: “Sektöre kalifiye eleman çekme yönünde çok önemli olan Kırmızı Kuşak programını bu sene Kampavea ve İdeavea olarak 2 adımda tanımlamaya çalıştık. Bu projeler kapsamında gençler, Avea üst yönetimiyle, teknoloji ve pazarlama bölümü yetkilileriyle çalışarak gerçek bir iş tecrübesi edinme fırsatı bulacak, biz de gençleri daha yakından tanıyacağız. Program sonunda 25 yeni mezunu bünyemize katacağız. Geçen sene başlattığımız Genç Avealı projesi sonunda 33 yeni mezun işe başladı”.