05.09.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Pelin Aykın - ABD’li aktör Ben Affleck’in sevgilisi, şarkıcı Jennifer Lopez’e 52. doğum gününde hediye ettiği özel tasarım kolye büyük ilgi çekti. Bu kolyeyi hazırlayan Amerikan lüks mücevher markası Foundrae’nin kurucularından biri Türkiye kökenli! Markanın kurucuları Beth Buğdayçay ve eşi Murat Buğdayçay’ın sembollerden yola çıkarak tasarladığı mücevherlerin alıcıları arasında Emma Stone, Dua Lipa ve Olivia Wilde gibi ünlüler bulunuyor.
Tunceli’den ABD’ye
ABD’nin Ohio eyaletinde doğan Beth Buğdayçay ile Tuncelili olan ve İstanbul’da üniversite okuyan Murat Buğdayçay’ın New York’ta yollarının kesişmesiyle birden fazla marka doğdu. Murat Buğdayçay, üniversiteden sonra gittiği New York’ta restoran açarak iş dünyasına girerken daha sonra evlendiği eşi Beth Buğdayçay ile Yeni Zelandalı modacı Rebecca Taylor’ın dünyaca ünlü bir marka haline gelmesini sağladı. Murat Buğdayçay’ın 40 bin dolarlık yatırım desteğiyle Beth Buğdayçay’ın kurduğu Rebecca Taylor, milyon dolarlık bir marka haline geldi.
Peş peşe ödüller
Rebecca Taylor markası, 2011’de Kellwood Company’ye satılırken, Beth Buğdayçay Aralık 2014’e kadar şirkette CEO olarak kaldı. 2015’te ise Beth Buğdayçay, eşi Murat Buğdayçay ile birlikte Foundrae’yi kurdu. Marka özgün tasarımı ve felsefesiyle lüks takı algısına farklı soluk getirdi. 2018’de “Town & Country” dergisinin ödülünü kazanan Beth Buğdayçay, 2019’da da Amerika Moda Tasarımcıları Konseyi’nin (CFDA) verdiği “Yılın Yükselen Tasarımcısı Ödülü”ne aday gösterildi.Buğdayçay çifti, hikâyelerini Milliyet’e anlattı...
‘Murat cesaretlendirdi’
Sayın Beth Buğdayçay, Foundrae’yi nasıl kurdunuz?
Beth Buğdayçay : Murat ve ben değerlerimizi yansıtan bir şeyler yapmak istedik. Benim için riskli ve çok korkutucuydu ama Murat beni cesaretlendirdi.
Eşiniz Murat Buğdayçay ile tanışma hikâyenizi öğrenebilir miyiz?
B.B: Tanıştığımızda ben 21, Murat ise 24 yaşındaydı ve New York’ta ikonik East Village restoranı Stingy Lulu’s’un sahibiydi. Arkadaşımız bizi tanıştırdı.
Piyasada birçok lüks mücevher markası var, Foundrae’yi diğer markalardan ayıran özellik nedir?
B.B: Foundrae’yi kendini keşfetme ve kendini ifade etme aracı olarak tanımlıyoruz. Koleksiyonumuzu, her bir parçaya anlam veren benzersiz bir semboller sözlüğü üzerine kurduk. Her bir müşterinin kendi hikâyesini yansıtan, kendi özelliklerine göre uyarlanmış benzersiz bir parça yaratmasına izin veren bir yol sağlıyoruz.
Foundrae kelimesinin anlamı nedir?
B.B: İsim, “FoundRae” koleksiyonunun ilhamını temsil eden iki kelimenin birleşimi. “Found” (bulmak) kelimesini seçtim çünkü kültürler ve sembollerden ilham alıyorum. Bu kelimenin “kurmak ve bir yapının ilk adımlarını atmak” gibi ikinci bir anlamı da var. “Rae” ise büyükannemin göbek adıydı, aynı zamanda kulağa “Ray” (ışın) olarak gelmesinin güneş ışını, ışık gibi anlamları ortaya çıkarmasını seviyorum.
Foundrae’nin tasarımları güçlü sembollerden ve kişiye özel anlamlardan oluşuyor.
B.B: Sembollerin çok önemli olduğunu düşünüyorum, çünkü bilinçaltımıza konuşuyorlar.
Eşiniz Türkiye kökenli. Anadolu ve Mezopotamya kültürü sizi etkiledi mi?
B.B: Kesinlikle. Murat ve ben, sınırları ve din farklılıklarını aştığını hissettiğimiz ve tüm insanlarda yankı uyandıran daha arketipsel (kalıpsal) semboller seçme konusunda çok dikkatliydik.
Tasarımlar kişinin karakteriyle ilişkilendiriliyor. Tasarımlarınıza ‘ruhun aynası’ diyebiliriz. Bir kolye tasarımı nasıl gerçekleşiyor?
B.B: “Ruhun aynası” tanımlamasını sevdim, çok güzel. Kesinlikle niyetim, yalnızca müşterilerin en derin değerlerini yansıtmakla kalmayıp, aynı zamanda hayatlarının bir sonraki sayfalarına da ilham vermek. Tipik olarak insanlar bir zincir ve tek bir madalyonla başlar, daha sonra diğer parçalar eklenir ve onları açığa çıkarır.
n Markanız dünyaca üne sahip. Son günlerde özellikle Jennifer Lopez’in hediyesinin Foundrae’den olması medyada geniş olarak yer aldı. Genel olarak Hollywood’un Foundrae’ye büyük bir ilgisi olduğu söyleniyor. Bu doğru mu? Başka ünlü müşterileriniz var mı?
B.B: Böyle düşünmene çok sevindim! Gerçekten benzersiz, yüksek kaliteli parçalar yaratmaya çalışıyoruz, ancak gerçek şu ki her parçanın önemi altından daha değerli ve bence insanlarda yankı uyandıran şey bu.
Jennifer Lopez’in hediyesinin tasarım süreci nasıl gerçekleşti?
B.B: Birisi kendisi için veya hediye olarak bir parça satın aldığında, her zaman sembolizmle ve iletmeye çalışmak istedikleri şeylerle tasarım başlar.
Türkiye’de showroom açma veya faaliyet gösterme gibi bir planınız var mı? Ayrıca Türkiye’den ünlü müşterileriniz var mı?
B.B: Türkiye’de büyüme konusunda kesin bir planımız yok ama ABD’ye seyahat eden birçok Türk ile New York’taki mağazamızda tanışma ayrıcalığına sahip oldum ve ayrıca insanlar bize Instagram veya e-posta yoluyla ulaşıyor.
Jennifer Lopez, Ben Affleck’in hediye ettiği anahtarlı kolyeyle poz verdi.
‘Türkiye her zaman evim olacak’
Sayın Murat Buğdayçay ABD’de başarılı bir markanın ortağı olmak ilham verici. Türkiye’den ABD’ye gitme hikâyenizi anlatır mısınız?
Murat Buğdayçay: Türkiye her zaman benim evim olacak ve çok özel bir yer ama New York beni çekti. 20 yaşımdayken üniversiteden sonra ABD’ye geldim. 23 yaşımda ilk restoranımı kurdum ve 27 yaşımdayken “Rebecca Taylor”ı kurmak için sermaye sağladım. New York, her şeyin mümkün olabileceğini hissettirdiği için böyle riskler almaya istekli olduğunuz bir şehir.
ABD’de moda sektörüne girmeden önce nasıl bir yol izlediniz?
M.B.: Yaptığım her şey bir moda ya da tasarım bileşeni oldu, ilk restoranım da dahil. Ayrıntılara çok dikkat ettiğimi ve güçlü bir vizyona sahip olduğumu ve insanların buna yanıt vermesi nedeniyle şanslı olduğumu düşünüyorum.
Mimarlık eğitimi aldınız ama modaya yatırım yaptınız...
M.B: Sadece mimarlık değil kentsel planlama da okudum. Her şeyi bir tasarım olarak görüyorum. Nihai ürünün ne olduğu önemli değil, hâlâ ayırt edici bir estetik yaratma fırsatı var. Hâlâ bir tutkum olan gayrimenkul geliştiricisiyim. Geliştirdiğim en son bina, Foundrae Flagship perakende mağazasının bulunduğu yer.
Türkiye’de Foundrae showroom’u açmayı ya da Türk markalarla işbirliği kurmayı düşünüyor musunuz?
M.B: Şu anda hiçbir şey üzerinde çalışmıyoruz ama her zaman bir olasılık var, çünkü o zaman bu işbirliği Türkiye’de daha fazla zaman geçirmemizi sağlayacak.
Lopez’in kolyesi sembollerle dolu
ABD’li aktör Ben Affleck’in geçen ay sevgilisi, şarkıcı Jennifer Lopez’e hediye ettiği Foundrae marka kolye 45 bin dolar değerinde. Affleck’in özel olmasını ve onlardan bir şeyler yansıtmasını istediği altın kolyenin ucunda yer alan anahtar, çiçek, pusula ve kalp gibi figürlerse pek çok anlamı ifade ediyor.
Aktörün 13 bin dolarlık zincire eklenmesi için seçtiği figürler karma, tutku, aşk, zorluklarla mücadele etme, kötü güçleri uzak tutma anlamlarına sahip. Simgelerden biri olan “Altın Anahtardaki Aşk” adlı simge, 4.400 dolar değerinde ve 18 ayar altından üretildi. Anahtar şeklindeki söz konusu simgenin üzerinde “Bowen Düğümü” olarak da bilinen “Gerçek Âşık Düğümü” sembolü yer alıyor.
Bu sembol, gerçek aşkın bağlantısını temsil eden bir düğümü gösteriyor. Simgedeki diğer işaret olan yıldız, enerjiyi ve ilahi rehberliği, nal ise kötü enerjilerden korumayı sembolize ediyor. Üzerinde harflerin bulunduğu 3.195 dolarlık büyük boy kalp şeklindeki “Aşk” simgesi, binlerce yıl önce tanımlanan yedi klasik aşk türünü betimliyor.