GündemSoruda ‘fosfat’ yerine ‘fosfor’ kullanıldı

Soruda ‘fosfat’ yerine ‘fosfor’ kullanıldı

25.11.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

TEOG-1 tamamlandı. Dünkü oturumdaki sınavlarda soruların müfredata uygun ve kolay olduğunu söyleyen uzmanlar, Fen Bilimleri’nde ‘fosfat’ yerine ‘fosfor’ ifadesinin kullanıldığı bir sorunun tartışmaya açık olduğunu ve iptal edilebileceğini kaydettiler. Öğrencilere göre T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, bilgi ve yorumlama becerisi gerektirdiği, şıklarda çeldiriciler olduğu için zordu

Soruda ‘fosfat’ yerine  ‘fosfor’ kullanıldı

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında, 8. sınıf öğrencilerine yönelik düzenlenen birinci dönem ortak sınavları dün tamamlandı. 1 milyon 190 bin 826 öğrencinin başvurduğu sınavın dünkü oturumunda Fen Bilimleri, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile Yabancı Dil dersleri yer aldı. Sonuçları liselere girişte ve karne notunda kullanılacak TEOG kapsamında ikinci dönem sınavları 26-27 Nisan’da yapılacak. İlk dönem sınavlarına giremeyen ve geçerli mazereti olan öğrenciler ise 17-18 Aralık’ta Mazeret Sınavı olacak.
Uzmanlara göre dünkü sınavlar müfredata uygun genel olarak kolaydı, öğrenciler ise T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük sınavında çok zorlandılar.
Seçici sorular vardı
Çevre Koleji Fen Bilimleri dersi bölüm başkanları A Kitapçığı’ndaki 1. soruda verilen önermede ‘fosfat’ yerine ‘fosfor’ ifadesinin kullanılmasının sorudaki bilgiyi tartışmaya açabileceğini kaydettiler. Aynı soruya dikkat çeken Oğuzkaan Koleji Eğitim Uzmanı Hatice Yılmaz, sorunun iptal edilmesinin söz konusu olabileceğini belirtti. Yılmaz, “Nükleotidin tanımı yetersiz ve eksik kalmış. Nükleotidin yapısı açıklanırken “bir fosfor”dan oluştuğu söylenmiş. Yanlış bir ifade. Bir Nükleotidin yapısında “bir fosfat, bir şeker, bir organik baz” bulunur. Soru eksik ve yetersiz olmasına rağmen öğrencilerin farklı bir cevap verme ihtimali bulunmadığından genelde doğru cevap verilmiştir. MEB’in kazanımları dikkate alındığında soru eksik ve hatalıdır. Sorunun iptal edilmesi söz konusu olabilir” dedi.
Çeldiricileri çok yüksek
Hatice Yılmaz, Fen Bilimleri’nde ayrıca A kitapçığı 5. ve 14. soruların çeldiricileri güçlü, 16. ve 20. soruların hem bilgi hem de anlam ve yorum gerektirdiğinden öğrencileri zorlayabilecek nitelikte olduğunu söyledi. Nesibe Aydın Okulları bölüm başkanları da A Kitapçığı 5. soruda “sperm ana hücresini, sperm hücresi” olarak düşünen öğrencilerin soruyu hatalı cevaplandırabileceğine dikkat çekti.
Sevinç Eğitim Kurumları ile Doğa Okulları eğitim uzmanları da T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük sınavında A kitapçığındaki 12, 14, 17 ve 19. soruların dikkat gerektiren, ayırt edici nitelikte sorular olduğunu dile getirdi. Bahçeşehir Okulları Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Ferda Gençel Milli Mücadele Dönemi ile ilgili çıkarılabilecek en kapsamlı sonuç sorusunda, “pek çok sorunla karşılaşılmıştır” seçeneğinin öğrenciler için çeldirici olduğunu, bu soruda durum tespiti değil sonuç arayanların doğru cevaba ulaşabildiğini belirtti.
Bilfen Ortaokulu, Çevre Koleji, Nesibe Aydın Okulları, Bahçeşehir Okulları, Özel Arı Okulları, Fen Bilimleri Eğitim Kurumları, SEV Ortaokulları, Doğa Okulları, Oğuzkaan Koleji, Sevinç Eğitim Kurumları ve Uğur Okulları bölüm başkanlarının sınavla ilgili diğer değerlendirmeleri şöyle:
Fen’de çalışan kazandı
Fen Bilimleri’de sorular müfredata uygun, net ve anlaşılırdı. “Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ile “Kuvvet ve Hareket” ünitelerinden 10’ar soru vardı. Sınavda basit makineler ünitesinden kaldıraç sorularına ağırlık verilmiş. Sorular orta güçlükte olup düzenli çalışan, ders kitabını takip eden öğrencilerin rahatlıkla çözebileceği nitelikteydi. Soru ve seçeneklerde yer alan şekiller anlaşılır düzeydeydi. Düzenli çalışan öğrencinin başarılı olabileceği bir sınavdı.
Kavramlar öne çıktı
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük sınavında sorular kazanımlara ve konulara uygundu. “Bir Kahraman Doğuyor” ünitesinden 6, “Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler” ünitesinden 12, “Ya İstiklal Ya Ölüm!” ünitesinden de 2 soru geldi. Sınav, kazanımları ve konuları kavrama ve analiz düzeyinde çok iyi sorgulayan sorulardan oluşmakta. Önceki yıllardaki yoğun çelişkili sorular bu yılki sınavda yer almadı. Genel olarak orta seviyede, çok fazla kavram ve kelime bilgisi içeren, hem bilgi hem de yorumlama gerektiren bir sınavdı. Bağımsızlık ve ülke bütünlüğü gibi kavramların sorgulatıldığı sınavda, “Bağımsızlık, topyekün, egemen devlet, diplomatik, siyasi yalnızlık, bölgesellik, hukukun üstünlüğü, toplumsal eşitlik” gibi kavram bilgisine sahip öğrenciler başarılı olacak.
İngilizce, orta zorlukta
Yabancı Dil’de İngilizce testinde sorular müfredata uygundu. Orta zorlukta olan sorular, öğrencilerin sorumlu olduğu üç üniteden geldi. Sorular kazanımlara göre eşit dağıtılmış ancak yapıları itibariyle dikkat gerektiriyor. Okuduğunu anlama, diyalog, dilbilgisi, Wh-questions (soru kelimeleri) ağırlıklıydı. Öğrencilerin bu sorulara cevap verebilmeleri için soru kelimelerini çok iyi bilmeleri gerekiyordu. A Kitapçığı’ndaki 18, 19 ve 20. soruların öğrencilerin okuduğunu anlama ve olayları sıralayabilmesini gerektirdiğinden zorluk derecesi diğerlerine göre daha yüksek.

‘ikinci teog zor olur’

‘Çalışmayan bile yaptı’

Arzu Türkkot: Fen ve İngilizce soruları çok kolaydı. İnkılap’ta iki şık arasında kaldığım sorular oldu. Sorular, genel olarak birbirine benziyordu ve işlediğimiz konulardan çıktı. Sınavın kolay olması kötü. Çünkü çalışmayan bile iyi yaptı. Diğer sınavın daha zor olacağını düşünüyorum.
‘Fen soruları zorladı’
Gökay Kuşlaroğlu: Sınav, çok kolaydı. Sadece Fen soruları beni zorladı. Özellikle basit makineler sorusunu çözerken zaman harcadım. İnkılap’ta yorum sorularında iki şık arasında kaldım.
‘İnkılap kafamı karıştırdı’
Fedile Çelik: İnkılap’ta zorlandım. Sorular, kafamı çok karıştırdı. Diğer sınavlarda o kadar zorlanmadım. Genel olarak değerlendirmek gerekirse bu yılki TEOG kolaydı. Sorular, işlediğimiz konularla benzerdi.
‘En kolay TEOG’tu’
Cris Deniz Çubukçiyan: Bazı sorular çok çelişkiliydi. Özellikle de İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testinde. İngilizce ise kolaydı ama çalışmadığım konulardan soru geldi. Bence en kolay TEOG’du. Diğer sınav için moral oldu. İkinci TEOG zor olacak gibi geliyor. OZAN ÖMER KADÜKER

Sınavlar bitti yarışa devam mı, yoksa yeni arayışlar mı?

TEOG’da ilk tur tamamlandı. Arada zorlayıcı sorular olsa da geneli kolaydı. Sonuçlar, ocak ayı başında açıklanacak.
Ülke genelinde, herhangi bir testi tümüyle yapan binlerce, soruların tamamını yapan yüzlerce öğrenci var.
Genel değerlendirmeler, soruların önceki yıllardan daha zor olmadığı yönünde. Peki, bundan sonra ne olur?
Öğrencilerin, çalışma temposu daha da yükselecek çünkü asıl belirleyici olan 2. TEOG ve okul başarısı olacaktır.
Dün akşam saatlerine kadar iptali gerektiren soru şikâyeti olmadı.
Biri Fen’de olmak üzere birkaç tartışmalı soru var o kadar.
Eğer bugün ve yarın da bu yönde yeni bir iddia ortaya atılmaz ve iptal gelmezse, MEB’i kutlamak gerekir.
Demek ki, yanlışsız sınav da yapılabiliyormuş!
Umarız, bu özeni, bundan sonraki sınavlar için de gösterir.
Peki, çocuklara çocukluğunu yaşatmayan bu sınavlar, gelecekte de devam etmeli mi?
Hayır, hayır, hayır. Çünkü bu sınavlar yüzünden yitip giden sadece yaşanmayan çocukluk değil, tüm değerler yok oluyor.
Oysa eğitimin amacı, çocukları yalnızlaştırmak, sevgiden ve hoşgörüden uzaklaştırmak değil, paylaşmayı öğretmektir.
Çocuklarınızın bundan sonraki zamanını, keşke onları, yarış atı gibi yarıştırmak yerine sanat, spor ve yabancı dille donatsak. Hiç olmazsa, geriye onlar kalır.
Bugün öğrenip yarın unuttukları bilgilerin ve test çılgınlığının onlara bir yararının olmadığını anlamanız, umarız çok geç olmaz!..

Soruların videolu çözümleri yayınlandı

TEOG kapsamında düzenlenen birinci dönem merkezi ortak sınavların soru ve cevapları dün http://odsgm.meb.gov.tr adresinde yayınlandı. Adaylar öğretmenlerin anlatımıyla soruların çözümlerinin yer aldığı videolara Eğitim Bilişim Ağı’nın (EBA) www.eba.gov.tr adresinden ulaşabiliyorlar. Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerine ait videolar, dün saat 14.00’te, Fen Bilimleri, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil testlerine ait videolar ise 14.00-18.00 saatleri arasında internet sitesinde yayınlandı.

Twitter’da tartışıldı

@xOreoftNiallx Yolda her gören geçmiş olsun diyor sanki hastaydık da iyileştik.
@redplanetsodark Artık alnıma İnkilap full yazıp dolaşacağım. Kimse tutamaz beni.
@JohnsonsPeter Fen için 7 dakika harcadım.
@demzetria Biri adamı Allah’ın ipiyle ağaca bağlar, DNA şiir yazar, ev adamla sohbet eder. Ne içip hazırlıyorsunuz bu soruları.
@flawlessoned DNA’nın şiiri beni derinden etkiledi.
@xbbusrax Her gün yeni bir rekora imza atarak yükselen dolar ve benim bir türlü yükseltemediğim matematik notlarım.
@zynpsyt Fen beklediğimden de kolaydı.
@nighthandeercel Türkçe, Din ve İnkılap sorularını hazırlayanlar 2. TEOG’da soruları siz hazırlamayın.
@handemsii_ Dün ev bugün de DNA ile nükleotid konuştu Allah kerim.
@Eliiffkc Öğretmenlerin değerinin pek de bilinmediği bir ülkede Öğretmenler Günü’ne TEOG koymak çok da şaşırtıcı bir durum değil aslında.

Sınavı geçersiz olanlar mazerete giremeyecek

MİNE ÖZDEMİR

TEOG kapsamında dün ve önceki gün düzenlenen merkezi ortak sınavlara giren ancak sınavı geçersiz olan öğrenciler, Mazeret Sınavı’na da giremeyecekler. Sınavlar şu durumlarda geçersiz olacak:
Ortak sınavlara giriş şartlarını taşımadığı hâlde öğrencinin sınava girmesi,
Cevap kâğıdının, içinde bulunması gereken sınav güvenlik kutu ya da çantasından çıkmaması, eksik çıkması ya da zarar görmüş olması,
Öğrencinin herhangi bir öğrenciden ya da dokümandan kopya çektiğinin sınav görevlilerince tespit edilmesi,
Başka öğrencinin sınav evrakının kullanılması, öğrencinin yerine başkasının sınava girmesi,
Cevap kâğıdının okunmasını engelleyecek gereksiz karalamalardan dolayı optik okuyucu tarafından okunamaması,
Sınav evrakının sınav güvenlik kutuları dışında posta ya da farklı bir yolla Bakanlığa gönderilmesi,
Öğrenci tarafından sınav evrakına zarar verilmesi durumlarında MEB Merkezi Sistem Sınav Yönergesi’nde belirtilen sınav kuralları ihlal edildiği için sınav görevlilerinin tuttuğu tutanaklar da dikkate alınarak öğrencinin sınavı geçersiz sayılacak.
İtiraz için 5 gün var
Sorulara, cevap anahtarlarına ve sonuçlara yapılacak itirazlar, soruların, cevap anahtarlarının Bakanlıkça yayımlanmasından itibaren en geç 5 gün içinde ÖDSGM resmi internet sayfasında yayımlanan sınav itiraz bölümünden elektronik olarak yapılabilecek.
Elektronik ortamda yapılan itirazların incelenebilmesi için T.C. Ziraat Bankası, Türkiye Vakıflar Bankası ve Türkiye Halk Bankası şubelerinden herhangi birine, “Kurumsal Tahsilât Programı” aracılığıyla 20 TL yatırılması gerekiyor.
Sorular, cevap anahtarı vesınav sonuçları için dava açmayı düşünenlerin soru, cevap anahtarı ve sınav sonuçlarının yayınlanmasından itibaren 10 gün içinde dava açmaları gerekiyor. İtirazlar, dava açma süresini durdurmamakta.
Süresi geçtikten sonra yapılan itirazlar ile öğrencinin T.C. kimlik numarası belirtilmeyen, banka dekontu / ATM fişi eklenmemiş, imza ve adres bilgisi olmayan dilekçeler dikkate alınmayacak.
Ayrıca faksla ve e-posta yoluyla yapılan itirazlar da dikkate alınmayacak ve cevaplanmayacak.

Yazarlar