16.01.2017 - 05:42 | Son Güncellenme:
Son dakika: Hong Kong- Bişkek seferini yapan Boeng 747 tipi ACT Havayolları’na ait Türk kargo uçağı, Bişkek yakınlarında düştü. Feci kaza sonrasında ilk belirlemelere göre 32 kişi öldü, altı kişi yaralandı. Dört mürettebatı olan uçakta kurtulan olmadı. Yaşamını yitirenlerden dördü de çocuk.
Kırgızistan Başbakanı Yardımcısı Muhambetkalıy Abulkaziyev, uçağın yerel saatle 7.30 sularında Bişkek yakınlarındaki bir köye düştüğünü bildirdi. Kırgızistan Ulaştırma Bakanlığı da, uçağın Manas Havaalanı'na iniş yaptığı sırada düştüğünü açıkladı.
Manas Havaalanı'na yaklaşırken radarla irtibatı kesilen uçağın enkazı, pist yakınlarındaki yerleşim alanında bulundu.
Reuters haber ajansı, uçağın en az 15 eve zarar verdiğini aktarıyor. Geniş bir bölgeye yayılan uçağın enkazında arama ve kurtarma çalışmaları tamamlandı.
Kırgızistan Acil Kurtarma Birimi'nin Sözcüsü Muhammed Svarov, ölü sayısının çok daha yüksek olabileceğini söyledi. Svarov'un verdiği bilgiye göre, sağ kurtulanları bulmak için yoğun çaba sarfediliyor.
ERDOĞAN ATAMBAYEV'İ ARADI
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, düşen uçak nedeniyle Kırgızistan Cumhurbaşkanı Almazbek Atambayev'i telefonla aradı ve taziye dileğinde bulundu.
DÜŞEN UÇAKLA İLGİLİ ACT HAVAYOLLARI'NDAN FLAŞ AÇIKLAMA
"Şirketimize ait Boeıng 747-400 Tipi TC-MCL Tescil işaretli uçağımız, Hongkong-Bişkek seferini yapmakta iken 16 Ocak 2017 günü yerel saat ile GMT 01.20 (Türkiye saati ile 04.20'de) Bişkek-Manas Havalimanına iniş esnasında düşmüştür.
Kaza nedeni ile maalesef uçağımızda bulunan Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül, Yükleme Uzmanı Melih Aslan ve Uçuş Teknisyeni İhsan Koca hayatını kaybetmiştir. Aldığımız ilk bilgilere göre, uçağın yerleşim yerine düşmesi nedeni ile mürettebatımız dışında 33 kişi olmak üzere toplam 37 kişi hayatını kaybetmiştir. Bu elim kazada hayatını kaybeden ekibimizin ailelerine ve Kırgızistan halkına başsağlığı ve sabırlar dileriz"
"KAZA İLE İLGİLİ ÇOK YÖNLÜ SORUŞTURMA SÜRDÜRÜLMEKTEDİR"
"Kazanın oluş sebebi hakkında net ve doğrulanmış bilgilere henüz ulaşılamamıştır. Şirketimiz adına yetkilendirilmiş iki kaptan pilotumuz, Manas Havaalanında, yetkililerle birlikte, kaza kırımı ile ilgili keşif ve tespitlerde bulunmaktadır. Ayrıca, teknik ekibimiz kaza mahalline hareket etmiştir. Kaza nedeni ile Kırgızistan ve Türk Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kaza kırım heyeti tarafından kaza ile ilgili çok yönlü soruşturma sürdürülmektedir. Kaza kırım raporunun hazırlanması için Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Kırgızistan Büyükelçiliğimiz, Havalimanı Yetkilileri ve Kırgızistan Sivil Havacılık otoritesi ile sürekli temas halinde çalışılmaktadır. Kaza ile ilgili net ve doğrulanmış bilgiler kamuoyu ile tekrar paylaşılacaktır"
"TECRÜBELİ VE UZMAN BİR UÇUŞ EKİBİDİR"
"Kaybettiğimiz ekibimiz, uzun yıllar, mesleklerini büyük başarı ile yürütmüş, tecrübeli ve uzman bir uçuş ekibidir. Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı ve İkinci Pilot Kazım Öndül yıllarca yurtdışında da bizleri temsil etmiş, asker kökenli pilotlardır. Kaptanımız toplam 10.821 uçuş saati tecrübeye sahiptir. Merhum kaptan pilotumuz aynı zamanda, kazaya uğrayan bu tip uçakta da 833 uçuş saati deneyimine sahiptir. İkinci pilotumuzun toplam 5910 uçuş saati tecrübesi ve bu tip uçakta ise 1771 uçuş saati deneyimi bulunmaktadır.
Uçak mürettebatından olan Yükleme Uzmanımız Melih Aslan, toplam 14 yıllık yükleme uzmanı tecrübesi ile mesleki eğitim ve yeterliliğe sahip olarak 2007 yılından bu yana Şirketimizde çalışmaktadır. Uçuş Teknisyenimiz İhsan Koca, uzun yıllar Türk Hava Kuvvetlerinde teknisyen olarak görev yapmış ve 2006 yılından bu yana Şirketimizde hizmet vermiştir"
"TEKNİK NEDENLER VEYA YÜKLEMEYE BAĞLI NEDENLERDEN DOLAYI DÜŞMEDİ"
İlk bulgulara göre, kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile paylaşılacaktır. Meydana gelen bu kaza nedeni ile uğranılan tüm can ve mal kayıpları sigorta teminatı altındadır. Kaza bölgesinde oluşan tüm hasarlar ve kişisel zararlar sigorta şirketimizin sorumluluğu kapsamında olup, en kısa sürede tüm maddi zararların tazmini gerçekleştirilecektir. Uğranılan kaza nedeni ile başta kazada yakınlarını kaybedenler olmak üzere, Türk Sivil Havacılık camiası ve Kırgız Halkına tekrar başsağlığı diliyor ve acılarını paylaşıyoruz"
THY'DEN AÇIKLAMA!
Türk Hava Yolları (THY), Bişkek'te düşen kargo uçağının THY'ye ait olmadığını duyurdu. Türk Hava Yolları'nın Kamuyu Aydınlatma Platformu'nda (KAP) yer alan açıklamasında, "Hong Kong Uluslararası Havalimanı'ndan kalkan ve Bişkek Manas Uluslararası Havalimanı'na gitmekte olan ACT Havayolları'na ait TC-MCL tescilli kargo uçağı Bişkek yakınlarında saat 01.40 UTC (Türkiye saatiyle 04.40) civarında düşmüştür." denildi.Açıklamada, düşen uçağın ve mürettebatının THY'ye ait olmadığı kaydedildi.
Kırgızistan'daki ACT Havayolları uçak kazası hakkında:
— Türk Hava Yolları (@TK_TR)
TÜRKİYE'DEN O HABERLERE SERT TEPKİ!
AK Parti Adana Milletvekili ve Avrupa Konseyi Türk Delegasyonu Başkanı Talip Küçükcan, BBC kanalının Kırgızistan'da düşen kargo uçağının THY'ye ait olduğuna ilişkin haberini kınayarak, "BBC World yaptığı yalan ve yanlış haberle küresel marka THY'ye leke sürmeye ve güven duygusunu sarsmaya çalışıyor" değerlendirmesinde bulundu.
Küçükcan, yaptığı yazılı açıklamada, BBC World'ün, düşen uçağın Türk Hava Yolları'na ait olduğunu belirterek ve haberinde THY yolcu uçaklarının fotoğrafını kullanarak, büyük bir skandala imza attığını ifade etti.
Avrupa'da üst üste birçok kez en iyi ve kaliteli havayolu şirketi seçilen, müşteri memnuniyeti yüksek olan ve dünyada en fazla noktaya uçan THY'nin imajına büyük bir darbe vurulmak istendiğini vurgulayan Küçükcan, "BBC World gibi milyonlarca izleyicisi olan bir kanalın, twitter hesabında ACT Havayollarına ait düşen uçağı THY uçağı gibi göstermesi sıradan bir yanlışlık olamaz" ifadesini kullandı.
İŞTE KORKUNÇ KAZA SONRASI İLK GÖRÜNTÜLER:
BBC World'ün büyük bir yalan habere imza attığına işaret eden Küçükcan, kanalı kınadığını bildirdi.
THY'ye yönelik algı operasyonu yapıldığını aktaran Küçükcan, THY'nin son yıllardaki atılımlarla büyüdüğünü, rakiplerini kıskandırdığını, İstanbul'da yapımı süren üçüncü havalimanı tamamlandığında küresel rekabette öne çıkacağını kaydetti.Talip Küçükcan, açıklamasında şu ifadeleri kullandı:"THY küresel ve güvenilir bir marka. Ekonomik değeri yüksek ve çok güçlü bir imajı var. Müşterilerinin güven duyduğu bir şirket. BBC World yaptığı yalan ve yanlış haberle bu küresel markaya leke sürmeye ve güven duygusunu sarsmaya çalışıyor. Bu algı operasyonuna karşı THY markamızı korumalıyız. BBC World'ü protesto ederek, özür dileme çağrısında bulunmalıyız."
KIRGIZ YETKİLİLER: PİLOT HATASI OLABİLİR
Uçağın neden düştüğüyle ilgili çeşitli açıklamalar mevcut. Kırgız yetkililer, uçağın pilot hatası nedeniyle düşmüş olabileceğini belirtiyor. Pilotlar düşüş sırasında herhangi bir acil durum bilgisi vermedi.
Kırgızistan Acil Durumlar Bakanlığı ise, uçağın ağır hava koşulları ve yoğun sis nedeniyle düşmüş olabileceğini belirtiyor. Uçağın inişi sırasında havalimanı çevresinde görüş mesafesi düşüktü ve bölge yoğun sisle kaplıydı. Hava durumu raporlarına göre bulut tavana 100 feet'e (yaklaşık 33 metre) kadar inmişti. Görüş ise 150 metreydi.
ACT HAVAYOLLARI: TEKNİK SORUN YOK
ACT Havayolları ise, "Kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile paylaşılacaktır" açıklamasını yaptı.
Bişkek Manas Havalimanı yetkilileri, havalimanının en erken bugün akşam saatlerine kadar, iniş ve kalkışlara kapatıldığını duyurdu.
ARAMA KURTARMA ÇALIŞMALARI TAMAMLANDI
Hong Kong-Bişkek seferini yapan Boeing 747-400 tipi kargo uçağının sabah saatlerinde Bişkek yakınlarında düşmesinin ardından başlayan arama ve kurtarma çalışmaları bugün için tamamlandı.
Kırgızistan Başbakan Birinci Yardımcısı Muhammetkalıy Abulgaziyev, uçağın enkazının bulunduğu yerde gazetecilere yaptığı açıklamada, uçağın düştüğü Daça Su yerleşim biriminde arama ve kurtarma ekiplerinin çalışmalarını tamamladıklarını belirtti.
KARA KUTU BULUNDU
Abulgaziyev, kargo uçağının düşmesine ilişkin, "Uçak iniş izni aldıktan sonra radardan kaybolmuş. Yetkililere göre, uçağın inmesine herhangi bir engel yoktu. Moskova’dan yarın bir ekip gelecek. İnceleme komisyonu, uçağın neden düştüğünü araştıracak. İncelemelerde uçağın kayıtlı olduğu şirketten 2 kişi de olacak." ifadesini kullandı.
Başbakan Yardımcısı, düşen uçağın kara kutusunun bulunduğunu kaydetti.
MÜRETTEBATIN İSİMLERİ BELLİ OLDU
Kazada Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanları Melih Aslan ile İhsan Koca öldü.
Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül, Afganistan’da görev yapmış, 2009’da dönemin ABD Dışişleri Bakanı olan Hillary Clinton tarafından övgüyle bahsedilmişti.
ACT Havayolları, kaza sonrası yaptığı açıklamada "Dört kişilik ekibimizin son durumu hakkında net bilgilere ulaştığımızda tekrar bilgi verilecektir" ifadesini kullandı.
Doğan Haber Ajansı, uçağın önce Kazakistan Astana'ya, oradan da Hong Kong'a uçtuğunu ve mürettebatın uçağı burada teslim aldığını bildiriyor.
ÇAVUŞOĞLU, KIRGIZİSTAN DIŞİŞLERİ BAKANI İLE TELEFONDA GÖRÜŞTÜ
Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu bugün Kırgızistan Dışişleri Bakanı Erlan Abdildaev'i arayarak bugün Kırgızistan'da meydana gelen uçak kazası nedeniyle taziyelerini iletmiş ve konuyla ilgili olarak Türkiye'nin her türlü desteği sağlamaya hazır olduğunu belirtti.
AFGANİSTAN'DA İKİ BÜYÜK TEHLİKE ATLATTI, CLINTON TEŞEKKÜR ETTİ
Uçağın kaptan pilotu, Emekli Hava Pilot Kurmay Yarbay İbrahim Gürcan Dirancı, Hava Kuvvetleri'nden ayrıldıktan sonra MNG Havayolları'nda uçmaya başladı. Daha sonra buradan iddiaya göre kaptan pilot yapılmadığı için istifa etti. Dirancı, daha sonra ACT'ye geçti. İkinci pilotluğu döneminde Dirancı Afganistan'da iki büyük tehlike atlattı.
Uçağın muhtemel düşme nedenleri |
Bagram Hava Üssü'ne kargo taşıyan uçak, 1 Mart 2010'da sol ana iniş takımının katlanması nedeniyle gövde üzerine indi. Kazada kullanılamaz hale gelen ACT Havayolları'na ait A300B4 tipi uçağın ikinci pilotu İbrahim Gürcan Dirancı'ydı. Dört yıl sonra açıklanan kaza raporunda sol ana iniş takımında korozyon oluştuğunun tespit edildiği ancak yetersiz bakım uygulaması yapıldığı belirlendi.
Dirancı'nın görev yaptığı bir başka ACT uçağı ise Afganistan'da uçarken havada motor patlama sesi ile durdu. Uçak acil iniş yaparak düşmekten kurtuldu. Uçağın ikinci pilot koltuğunda ise Emekli Hava Pilot Tuğgeneral Kazım Öndül oturuyordu. Öndül, albay rütbesindeyken Afganistan'da Kabil'de görev yapmıştı.
ABD eski Dışişleri Bakanı Hillary Clinton'ın Afganistan ziyaretinde Öndül kendisini karşılamıştı. Clinton düzenlediği basın toplantısında Kazım Öndül'e teşekkür etmişti. İddialara göre Öndül'ün de aralarında bulunduğu 7 kişilik pilot ekibi hiç havayolu tecrübesi olmamasına rağmen alınıp 747 Jumbo Jet'te ikinci pilot olarak uçmaya başlamıştı.
2001 MODEL
2003 yılında imal edilen Boeing 747-400F Jumbo Jet, 2016 yılı başına kadar Singapur Havayolları bünyesindeydi.
Toplam 124 ton kargo taşıyabilen dört motorlu uçağın maksimum kalkış ağırlığı 396 ton. Saatte 922 kilometre hıza çıkabilen uçağın menzili ise 5 bin 230 kilometre.
İstanbul merkezli kargo şirketi olan ACT'nin filosunda toplam 6 adet 747-400F tipi uçak bulunuyordu. Yavuz Çİzmeci tarafından kurulan havayolu, 2011'de Çin merkezli Hainan Grubu tarafından satın alınmıştı. Şirketin resmi adı MyCargo olarak değiştirilmişti.
YETKİLİLER ACT KARGO'DA
Kazanın ardından Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) ekipleri, şirketin İstanbul Kurtköy'deki merkezine geldi. Burada uçağın ve ekibin dosyalarına el konuldu. Bakımdan ekibin eğitimine kadar tüm veriler SHGM yetkilileri tarafından incelenecek.
747 KARGO KAZALARI
Yüksek yakıt sarfiyatı nedeniyle 747'lerin 400 modelleri yolcu taşıma operayonundan çekiliyor. Kargoya çevrilen uçaklar, birçok havayolu tarafından da kullanılıyor. Bugüne kadar 747-400F serisinde son olay dahil 4 büyük ölümlü kaza meydana geldi:
3 Eylül 2010: UPS'e ait 747-400F, kargo bölümünde çıkan yangın nedeniyle Dubai'ye acil iniş sırasında düştü. Kazada iki pilot hayatını kaybetti.
28 Temmuz 2011: Güney Koreli Asiana'ya ait uçak, Incheon'dan Şanghay'a uçarken meydana gelen teknik arıza nedeniyle Pasifik Okyanusu'na düştü. Kazada iki pilot öldü.
29 Nisan 2013: Amerikan National Havayolları'na ait 747-400F tipi kargo uçağı Afganistan'da Bagram Hava Üssü'nden havalandıktan kısa süre sonra düştü. Kazada kargo uçağının gövdesinde taşınan zırhlı araçların zemine tam sabitlenmediği ve kayarak uçağın dengesini bozduğu belirlendi. Uçakta bulunan 7 personel hayatını kaybetti.