17.07.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
ELİF TÜRKÖLMEZ
Gıybet, tevafuk, muaf, aliyülala, sahih, vaveyla, faraza, merdümgiriz... Bu kelimelerin kaçının anlamını bir çırpıda söyleyebilirsiniz? Fakat şimdi, muhtemelen, uçuşan gevelemelerin sayısında ciddi bir düşüş vardır. Lügat 365 sağ olsun, hayatımız artık daha çok ‘kelimeli’.
Instagram hesabından her gün yeni bir kelime paylaşan Lügat 365’i, kendilerini ‘kelime ve etimoloji sevdalısı’ diye niteleyen Banu ve Onur Ertuğrul kurmuş. Banu ve Onur reklamcı bir çift. Kelimeleri çok sevdiklerini, fakat bazı kelimeleri daha çok sevdiklerini fark edince bu işe girişmişler. Kiminin anlamını, kiminin sesini, kiminin etimolojisini, kimininse sadece varlığını sevdikleri kelimleri güzel bir tasarımla birleştirip insanlarla paylaşmaya başlamışlar ve umduklarının çok çok üstünde bir ilgiyle karşılaşmışlar.
‘Yeni nesil bihaber’
“Biz bu kelimeleri kullanmaktan, görmekten ve duymaktan büyük bir haz alıyoruz” diyen çift, Lügat 365’i kurma amaçlarını anlatırken şöyle devam ediyor:
“Hiç bıkmadan, usanmadan ‘namutenahi’ diyebiliriz örneğin... Fakat bu güzel kelimelerin pek çoğu, maalesef bugünkü hayatın ritmi ve gailesi içinde kendilerine yer bulamıyor. Hele hele yeni nesil, bu kelimelerin varlığından bile bihaber desek abartmış olmayız herhalde. Bu kelimelerdeki güzelliği özellikle genç kuşağa tarif edebilir miyiz diye düşündük.”
Bu aşk böyle bitemez
Bu işe nasıl başladınız sorusuna ise, “İyi bildiğimiz iletişim konusu ile ilk adımı attık ve iki ay boyunca sıkı bir dijital strateji ve yalın bir tasarım üzerinde çalıştık” diyen Ertuğrul çifti her güne bir kelime seçilmesi meselesini ise şöyle özetliyor: “Tüm bu zaman zarfında hummalı bir kelime avcılığına da soyunduk. Sevdiğimiz güzel kelimeleri tespit etmek ve bu kelimeleri usta yazarların kaleminde vücut bulduğu örnekleri bulmak tahminimizden çok daha fazla zaman aldı. Hâlâ da geceleri kelime avcılığı yapmaya devam ediyoruz.”
‘Tetrar popülerleşsinler’
Lügat 365’in ilk kelimesi ‘teşebbüs’ oldu. 1 Ocak 2015’te ilk kez Twitter’da bu kelimeyi duyurarak başladı ikili. “Tam bir sene boyunca her gün bir güzel kelimeyi; anlamı, etimolojik hikayesi ve usta yazarların alıntılarıyla sosyal medya hesaplarımızda paylaşmak gayesiyle yola ocak ayının ilk gününde yola çıktık” diyen çift, “Bu guzel kelimeleri en basit ve en doğru şekilde insanlara ulaştırmak; yeniden tedavüle girmelerine ve tekrar popüler hale gelmelerini sağlamaktı” sözleriyle anlatıyor amaçlarını.
Bir de tatlı hikâyeleri var: “Bize en büyük motivasyon ise, Türkiye’nin farklı bölgelerinden iki öğretmenin, Twitter paylaşımlarımızı sınıflarındaki öğrencilere aktarmaları oldu. Biri karatahtaya, bir diğeri ise okul duvarına taşımış güzel kelimeleri ve Lugat365’i. Tarifsiz bir mutluluk yaşattılar bize, sağ olsunlar.”
Tabii hep olumlu eleştiriler almamışlar, ancak yola çıkarken olumsuz eleştiriler alacaklarının da bilincindeymiş Eruğrul çifti. Yıl sonunda, 365 kelimeye ulaşınca bir saatli maarif takvimi hazırlamak, tipografik posterlerden bir sergi yapmak ve bir de kitap basmak gayesindeler. Sonra da bu projeyi tamamlamak istiyorlar. Ama bu kadar popülerleşen bir proje miat kabul eder mi? Bakıp göreceğiz.