GündemEdebiyat-Coğrafya’da zor soru yok gibiydi

Edebiyat-Coğrafya’da zor soru yok gibiydi

19.06.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Üniversiteye giriş sınavları, dün düzenlenen LYS-3 Edebiyat-Coğrafya oturumuyla tamamlandı. Dünkü sınavda, sorular müfredata uygun ve beklenenden daha kolaydı. Hatalı soru iddiaları da bulunmuyorbr>Bu yılki sınavların en zoru LYS-1 Matematik oldu. O nedenle, tıp, hukuk gibi gözde programlara yerleşirken, Matematik belirleyici olacak. Sonuçlar 11 Temmuz’da açıklanacak ve adaylar için tercih maratonu başlayacak

Edebiyat-Coğrafya’da zor soru yok gibiydi

Lisans Yerleştirme Sınavları’nın (LYS) sonuncusu olan LYS-3 Edebiyat-Coğrafya Sınavı ile birlikte üniversiteye giriş sınavları da tamamlandı. Dün düzenlenen LYS-3’te adaylara Türk Dili ve Edebiyatı testinden 56 soru soruldu, 85 dakika cevaplama süresi verildi.
Coğrafya-1 testinde ise adaylar 24 soruyu 35 dakika içinde cevapladılar. 832 bin 694 adayın başvurduğu LYS-3, hukuk başta olmak üzere kamu yönetimi, siyaset bilimi, sınıf öğretmenliği, gazetecilik, Türkçe öğretmenliği gibi TM ve TS puan türlerinin hesaplanmasında etkili olacak. LYS-3, çok önemliydi ve en fazla adayın başvurduğu ikinci sınavdı. Ancak dünkü sınavda hem Edebiyat hem de Coğrafya soruları beklenenden kolay geldi. Seçici, ayırt edici sorular çok azdı. Bu yıl sınavlar genel olarak kolaydı. Sadece LYS-1 Matematik sınavı çok zordu. O nedenle hukuk gibi TM puan türüyle öğrenci alan programları tercih edecek adaylar için LYS-1 Matematik Sınavı belirleyici olacak.
TS puan türüyle öğrenci alan Türkçe öğretmenliği gibi programlarda da LYS-4 Sosyal Bilimler sınavı etkili olacak. LYS-4 de genel olarak kolaydı, sadece Mantık soruları ayırt edici nitelikteydi. O nedenle TS puan türünde belli puan aralığında yığılmalar olacak. Adayların tercih edecekleri programlara binde birlik puanlarla girememe ihtimalleri var. Tüm bu soruların cevabı 11 Temmuz’da LYS sonuçlarının açıklanınca biraz daha netlik kazanacak.
Önceki yıllarla benzerdi
Uzmanlar genel olarak sınavın kolay olduğu görüşündeler. Bahçeşehir Koleji, Doğa Koleji, Fen Bilimleri Eğitim Kurumları, Nesibe Aydın Eğitim Kurumları, Sevinç Okulları ve Uğur Okulları bölüm başkanlarının sınava dair yorumları şöyle:
LYS-3 Türk Dili ve Edebiyatı testinde 56 sorunun 24’ü Dil ve Anlatım, 32’si Edebiyat sorularından oluştuğu görülüyor. Dilbilgisi soruları zorlayıcı nitelikte değildi. Sürpriz bir soru yoktu. Sorular müfredata ve kazanımlara uygundu. Bu kısımdaki paragraf soruları beklenen uzunluktaydı. YGS’de sorulmayan anlatım bozukluğu konusundan LYS’de de soru gelmedi. Edebiyat bölümü bilgi düzeyini ölçen bir sınavdı. Sınavın zorluk düzeyi bir önceki yılla benzerlik gösterdi.
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, bu sınavda en fazla soru sorulan dönemdi ve ayırt edici sorular, bu dönemden geldi. Orhan Pamuk’a ait eser sorusu ayırt edici soru olarak nitelendirilebilir. Batı edebiyatı sanatçılarına ve anlatım bozukluğu sorularına yer verilmedi. Soruların ezberden ziyade bilgileri yorumlamaya dönük olduğu görülüyor.
İlk defa uygulanan kısa cevaplı sorulardan her ikisi de nazım şekli ve türünden geldi. Sorulardan birinin yanıtı Divan Edebiyatı nazım biçimi “Şarkı“, diğeri Halk Edebiyatı nazım biçimi “Devriye”ydi.
Tüm müfredattan geldi
Coğrafya soruları beklendiği gibi müfredata ve kazanımlara uygundu. Bilgi düzeyini ölçen sorulara yer verilse de genel olarak yorum ağırlıklı olan Coğrafya testi, adayları zorlamadı. 3-4 soru orta zorluktaydı, diğer sorular ise kolay olarak nitelendirilebilecek düzeydeydi.
Sorular, tüm lise müfredatından LYS formatını kapsayacak şekilde hazırlanmış. Geçmiş yıllarda harita yorumlamak üzere gelen sorular bu sınavda da yer aldı. Geçen yıllara göre harita üzerinde dağılış prensibinin vurgulandığı daha çok soru vardı ve 11. sınıf müfredat konuları ağırlıktaydı.
Konular arası geçiş var
Coğrafya testinde YGS, LYS-3 ve LYS-4 konuları arasında geçişler olmaya başladığı görülüyor. Sıcak çatışma bölgeleri ve doğal kaynaklar konuları buna örnek olarak gösterilebilir.
İlk kez uygulanan kısa cevaplı soru, hem müfredata uygun hem de adayların topoğrafya (izohips) haritalarını okuma ve yorumlama becerilerini değerlendirecek şekilde hazırlanmış. Bu soru orta zorluk düzeyindeydi. Daha önceki yıllarda bu sorunun benzeri çoktan seçmeli olarak kullanılmıştı.

Edebiyat adayların yüzünü güldürdü

‘Kitap okuyan yaptı’
Işıl Çetinsoylu: Edebiyat umduğumdan kolaydı. Eser soruları biraz zorlayıcı düzeydeydi. Tanzimat Dönemi’nden daha çok soru bekliyordum ama gelmedi. Paragraf soruları ise çok kaliteliydi. ÖSYM’nin kitap okuyun uyarılarını dinleyip kitap okuyanlar rahatlıkla yapabilirdi. Sınav bu yönüyle eleyici oldu. Coğrafya da kolaydı. Planlı çalışan yapardı.
‘Sınav zor değildi’
Doğukan Seven: O kadar zor bir sınav değildi. Çalışanın yapabileceği türden sorular vardı. Edebiyat’ta birkaç zor soru vardı ama yapılamayacak kadar değildi. Sorular daha çok bilgiye dayalıydı. Coğrafya da basitti.
‘Beklediğimden kolaydı’
Aykut Özen: Edebiyat da Coğrafya da beklediğimden kolay geçti. Edebiyat orta zorluktaydı. Sadece Cumhuriyet Dönemi sorularında zorlandım. Dil bilgisi ise kolaydı.
‘Zaman sıkıntısı yaşadım’
Hanife Demir: Coğrafya gayet güzeldi. Edebiyat ise orta dereceydi. Adayları bu yıl zorlamamışlar. Sınav çok basitti diyemem ama sorular güzeldi. Edebiyatta yorum sorularında zorlandım ve zaman sıkıntısı yaşadım. Açık uçlu soruları yapamadım.
‘Çalışmadan yapılırdı’
Kübra Metin: Coğrafya kolaydı. Edebiyat’ta zor sorular vardı ama yapılabilecek düzeydeydi. Aşırı zorlandığım soru olmadı. Çalışmadan bile yapılacak sorular vardı. Kolay olması çok da iyi olmadı. Çalışanın ayırt etmesi zorlandı.
l OZAN ÖMER KADÜKER

Twitter’da ‘Devriye’ gündem oldu

@diyardemiir Namık Kemal, Cemal Süreya, Atilla İlhan, Nazım Hikmet, Şinasi, Tevfik Fikret yok. Ama “DEVRİYE” var.
@ayyseeenur Edebiyat eseri olmayan edebiyat sınavı yapmışlar, yazarın eserini ezberlemek yerine kafasını ezberleseydik keşke.
@ElekDeli ÖSYM’nin MF’leri düşünerek hazırladığı bir sınavı daha geride bıraktık. Bu ülkeye TM de lazım.
@hozertugay Edebiyat sınavında ÖSYM’nin kendilerini önemsemediği Tanzimatçılar, Serveti Fünuncular, Yedi Hececiler ve Fecr-i Aticiler greve başlamış.
@mturan37 Yazarın bütün hayatını, çoluğunu çocuğunu anlatıp bir tane eserini vermeden cevap bekleyen ÖSYM teşekkürler.
@serhatbilici6 Sayısalcılar dün iki şık arasında kaldılar ama biz 5 şık arasında kaldık.
@BusraDilekY Orhan Veli’nin o kadar güzel eseri varken neden gidip kuytu köşedekileri sorarsın ki ÖSYM?
@ozlemdgn123 Nerede postmodern yazarlar? Nerede bireyci eserler? Nerede toplumcu gerçekçiler? Hani 80 sonrası? Göremedim bağımsızları.
@1surasari Divan edebiyatından yüz soru sorduğunuz için hepimiz Mesnevi’den ders aldık sonunda.
@gamzelikoreli 260’tan fazla saydım yazar-eser ezberlemişim ama boşa ezberlemişim vay be ne deyim ki güzel ters köşe yaptın ÖSYM. Nasıl bir eğitim bu?

LYS’ler bitti, KPSS’ye itiraz var

Bir milyondan f
azla aday ve yakınları, derin bir oh çekti. YGS, LYS derken, bir sınav maratonu daha sona erdi. Dünkü son sınavda da, zorlanan adaylar oldu ama çok da içinden çıkılmaz bir sınav değildi.
Açık uçlu sorularda kodlama hatası yapanlar çoktu. Şimdi tüm dikkatler, sonuçların açıklanmasında.
Hemen ardından da tercih ve kayıtlar gelecek. Bu arada önceki gün açıklanan KPSS sonuçlarına itirazlar yağıyor!
Optik kayma var
KPSS’ye yönelik değerlendirmelere ciddi itirazlar var.
Optik kayma olduğu ve net sayıları gibi doğru ve yanlış sayılarında da çok önemli farklılıklar olduğu iddia ediliyor.
Benzeri şikâyetler önceki yıllarda da gündeme gelmiş ve devamında iptallere ve sınav cevap kâğıtlarının yeniden okunmasına varan gelişmeler olmuştu.
Bu yüzden ÖSYM’nin, bu itirazları dikkate almasında sonsuz yarar var.
Hiç zaman geçirmeden, olumlu ya da olumsuz bir açıklama yapılmalı, ardından da, cevap kâğıtları, hemen sisteme yüklenerek, herkesin kendi kâğıtları görmesi sağlanmalıdır. Yoksa bu tartışmaların ardı, arkası kesilmez...
Kodlama hataları
Üniversite sınavlarında ilk kez bu yıl açık uçlu sorular soruldu.
Çok zor ya da şaşırtıcı değildi ama söz konusu kelimelerin kutucuklara kodlanması sırasında, heyecandan ya da dikkatsizlikten kaynaklanan minik yanlışlıklar oldu. Örneğin a yerine e, o yerine ö gibi kodlamalar, kelimenin bütünlüğünü bozmaz ama ÖSYM’nin kadrine uğrayabilir.
Yani Abbas yerine Abbes kodladığınız için puan getirisi olmayabilir.
Sonuçlar açıklandığında hep birlikte göreceğiz.
Sonuçlar ne zaman?
LYS soruları dün ÖSYM’nin internet sitesinde yayınlandı. Şu ana kadar müfredat dışı 2 soru dışında, sorulara dair ciddi itirazlar yok. Bu bile önemli bir gelişme... Tüm adaylara ve yakınlarına, bundan sonrası için keyifli bir tatil diliyoruz. Çok yoruldunuz ve eminiz ki bundan sonrası daha kolay geçecektir.
En azından sınav kaçırma derdi yok.
Tercihler için şimdiden kafa yormanızda yarar var.
Çünkü hatalı bir tercih tüm emeklerinizin boşuna gitmesi anlamına gelebilir.
Sonuçlar, 11 Temmuz’da açıklanacak.
Milliyet, tercih ve kayıt döneminde de sizleri yalnız bırakmayacak, çünkü geleceğiniz, sizin olduğu kadar, bizim ve ülkemiz için de çok önemli…

ÖSYM, soruları ve cevapları yayınladı

Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), beş oturumda gerçekleştirilen LYS soru ve cevaplarını internet sitesinde yayınladı. Geçen hafta sonu 10 Haziran’da LYS-4 Sosyal Bilimler oturumuyla başlayan üniversite maratonu, 11 Haziran’da LYS-1 Matematik oturumuyla devam etmişti. 17 Haziran Cumartesi günü sabah LYS-2 Fen Bilimleri, öğleden sonra da LYS-5 Yabancı Dil oturumları yapıldı. Dün gerçekleştirilen LYS-3 Edebiyat-Coğrafya oturumuyla LYS’ler tamamlandı. Tüm testlere ve cevaplara ÖSYM’nin http://osym.gov.tr/ adresinden ulaşılabiliyor. ÖSYM, LYS’de kullanılan soruların “Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında eser” niteliğinde olduğunu hatırlatarak, telif hakkı ÖSYM’ye ait soruların, kurumun yazılı izni bulunmadan çoğaltılamayacağı, dağıtılamayacağı ve yayınlanamayacağı uyarısında bulundu.

Alçıyı söktü ama kimliği yok diye sınava giremedi

Uludağ Üniversitesi’nde düzenlenen LYS-3’e ayağı alçılı olarak gelen Cihat Özkan, sınava alınmadı. Önceki gün sağ ayağından yaralanan Özkan’ın yanında hastane raporu vardı ama durumu ÖSYM’ye daha önceden ibraz etmediği için sınava alınmadı. Bunun üzerine Özkan, veli ve öğrencilerin yardımıyla ayağındaki alçıyı söktü. Sınava giriş süresinin bitmesine 4 dakika kala salon kapısına gelen Özkan, nüfus cüzdanı yerine ehliyet ibraz ettiği için ÖSYM görevlileri tarafından yine sınava alınmadı. Gözyaşı döken Özkan, bir yılının boşa gittiğini söyledi. l DHA

LYS’ye koşarak yetiştiler

YGS’de olduğu gibi LYS’lere de 9.45 kuralı damga vurdu. Türkiye genelinde gerçekleştirilen sınavlara kimi öğrenciler saniyeler kala yetişirken kimilerinin de bir dakikayla bir yıllık emeği boşa gitti. Adaylar dün de LYS-3’e girebilmek ve 9.45 kuralına takılmamak için saatler öncesinden sınav binalarına geldi. Ancak büyük şehirler başta olmak üzere Erzurum, Karabük, Adana gibi şehirlerde de birçok aday, ellerinde sınav giriş belgeleriyle kapılar 9.45’te kapanmadan sınav binalarına koşarak yetişmeye çalıştı. Öğrencilere okul binalarında bekleyen veliler ise “Hadi koş, az kaldı” diye destek oldular. l DHA