01.08.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Ayşegül Kahvecioğlu - Ankara
2017-2018 eğitim öğretim yılı içinde apar topar değiştirilen Liselere Geçiş Sınavı’nın (LGS) yerleştirme sonuçlarının yankıları sürerken önceki gece Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), yine yıl içinde yeniden düzenlenen Yükseköğretime Geçiş Sınavı’nın (YKS) sonuçlarını açıkladı. Buna göre, TYT, sözel, sayısal, eşit ağırlık puan türlerinde 1’er aday 500 tam puan alarak birinci oldu. Dil bölümünde ise 5 aday 500 tam puan aldı.
2 milyon 260 bin öğrencinin sınavının geçerli olduğu yeni sistemin ilk sınavı Temel Yeterlilik Testi’nde (TYT) 40 bin öğrenci YÖK’ün 0,5 ham puan yani yarım net çıkarma şartını geçemeyerek sıfır çekti. 511 bin öğrenci ise sınavın ilk oturumu olan TYT’de 150 puan barajını geçemeyerek elendi.
Baraj altında kaldılar
Sayısal puanı hesaplanan 1 milyon 248 bin öğrenciden yalnızca 428 bini 180 barajını aşarak tercih yapma imkânı kazandı. Yani sayısal puanı hesaplanan öğrencilerin 3’te 2’si baraj altında kalarak elendi. Sözel puanı hesaplanan 1 milyon 226 bin adaydan 904 bini barajı geçerken, öğrencilerin yüzde 25’i sistem dışında kaldı. Eşit ağırlık puanı hesaplanan 1 milyon 489 bin adaydan ise sadece yarısı yani 735 bini barajı geçerek tercih hakkı kazandı.
Derslerde döküldüler
Tüm öğrencilerin girmesi zorunlu tutulan TYT’de sınavı geçerli olan 2 milyon 260 bin 273 aday, Türkçe’de 40 soruda 16,179; Sosyal Bilimler testinde 20 soruda 6,003; Temel Matematik’te 40 soruda 5,642 ortalama; Fen Bilimleri testinde de 20 soruda 2,828 ortalama yapabildi.
İkinci oturum olan Alan Yeterlilik Testi’ne (AYT) girip sınavı geçerli kabul edilen 1 milyon 877 bin 568 adayın ortalama doğru cevap sayıları ise şöyle:
Türk Dili ve Edebiyatı testinde 24 soruda 4,743; Tarih-1’de 10 soruda 1,617; Coğrafya-1’de 6 soruda 2,271; Tarih-2’de 11 soruda 1,465; Coğrafya-2 testinde 11 soruda 2,856; Felsefe Grubu’nda 12 soruda 2,017; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi veya Ek Felsefe Grubu testinde 6 soruda 2,098; Matematik’te 40 soruda 3,923; Fizik’te 14 soruda 0,467; Kimya’da 13 soruda 1,109; Biyoloji’de 13 soruda 1,669.
Sınavda 80 sorunun yöneltildiği YDT’nin Almanca oturumuna giren 2 bin 208 adayın ortalaması 31,453; Arapça oturumuna katılan 4 bin 786 adayın ortalaması 11,727; Fransızca’da bin dört adayın ortalaması 29,992, İngilizce oturumuna giren 101 bin 185 adayın ortalaması 24,824, Rusça oturumundaki 410 adayın ortalaması ise 31,009 olarak hesaplandı.
En başarılı fen liseleri
Temel Yeterlilik Testi’nde en başarılı okul türleri 364 puan ortalamasıyla fen liseleri, 357 puanla özel fen liseleri, 244 puan ile yabancı dil ağırlıklı program uygulayan özel liseler, 296 puanla askeri liseler, 293 puanla sosyal bilimler liseleri, 239 puan ile yabancı dille eğitim öğretim yapan Anadolu liseleri oldu.
Barajın biraz üstündeki 197 puan ortalamasıyla Anadolu imam hatip liseleri ve 192 puan ortalamasıyla Anadolu meslek liseleri ise en düşük ortalamalı lise türleri arasında yer aldı. Düz imam hatip liselerinden mezun adayların puan ortalaması ise 181 olarak gerçekleşti.
Alan bazında incelendiğinde de fen liseleri ve özel fen liselerinde adayların her üç puan türünde de ortalamaları en üst sıralarda yer aldı. Anadolu imam hatip liselerinde adaylar puan ortalamasına göre sayısalda baraj altı kalırken, öğrencilerin eşit ağırlık puan ortalaması 188 ile barajın biraz üstüne çıkabildi.
Düz imam hatip liselerinde ise öğrencilerin ortalaması sayısalda 150 barajını bile zorla geçti.
0,5 kafa karıştırdı
Birçok aday, 0.5 ham puan uygulamasının kaldırılmasının sıralamaları yanlış yönde etkilediği görüşünde. İşte onlardan biri:
“Bu yıl üniversite sisteminin değişmesi, 0.5 ham puan sınırlamasının kaldırılmasıyla beraber adayların birden fazla puan türü hesaplandı. Örneğin EA ile hukuk fakültesi hedefleyen bir aday hiç fen grubundan soru çözmemesine rağmen SAY puanı ve sıralaması oluşturuldu. EA sıralaması 50.000 olan adaya, SAY sıralaması 128.000 geldi. Halbuki bu adaylar sayısal bölüm tercihi yapmayacak ve bunun gibi on binlerce örnek var.
Baraj sorunu yaşayan adayları 200.000’li sıralamaların altına ittiler. Peki, şimdi ne olacak? Geçen yılki sistemde 200.000 sıralamasının içinde olanlar aynı performansla bu yıl 300.000-400.000 sıralamalara düşecek ve mimarlık mühendislik gibi bölümlere tercih yapamayacaklar. Bu da başta vakıf üniversiteleri olmak üzere bunun gibi bölümlerin kontenjanlarının açık kalmasına sebep olacak. Üniversite almak istiyor, öğrenci girmek istiyor ama hesapsızca yapılan sistem değişikliği, öğrencilerin istemedikleri bölümleri okumak zorunda bırakıyor.
Acil olarak tercihler başlamadan bu sınırlamaları kaldırmak gerekiyor.”