02.02.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ - OTOKOLİK
Otomotiv üreticilerinin, insan kaynaklı hataların ve buna bağlı muhtemel kazaların en aza indirilmesi konusundaki çalışmaları, son yıllarda iyice arttı. Hatalara karşı sürücüleri uyaran sistemler, artık gerektiğinde tam olarak araca “müdahale” ederek, bir anlamda kontrolü de ele alıyor. Tıpkı, Subaru’nun ilk kez 25 yıl önce geliştirmeye başladığı ve en gelişmiş halini, yeni nesil Outback modeliyle Avrupa ve Türkiye’de satışa sunmaya hazırlandığı “EyeSight” gibi...
Subaru’nun, bir benzerini ilk kez 1999’da araçlara takmaya başladığı “stereo” yani “çift kamera” sistemi, yıllar içinde sürekli geliştirilerek, bugünkü halini almış. EyeSight adı verilen “Önleyici Güvenlik Sistemi”, çift kamerayla “görüyor”, araçlar, yayalar ve bisikletliler gibi hareketli nesneleri üç boyutlu olarak algılıyor. 110 metre ilerisini görebilen ve 45 derecelik bir açıyla etrafı “kollayan” sistem, “çarpışma öncesi uyarı ve fren kontrolü”, “adaptif hız sabitleme”, “şeritten ayrılma uyarısı” gibi sürücünün yükünü azaltacak özelliklerle de donatılmış
Japon sürücüler memnun
EyeSight sisteminin stereo kameraları, örneğin duran aracı görüp, sürücüyü önce sesli olarak uyarıyor. Şayet sürücü, bu uyarıya yanıt vermez ve frene basmazsa, sistem otomatik olarak bu işi kendisi görüyor. Üç kez arka arkaya çalışan sistem, sonuncusunda sürücünün “gününde olmadığını” anlayıp, aracı hareket ettirmiyor. Tekrar yürütmek içinse sürücünün, aracın motorunu kapatıp, tekrar çalıştırması gerekiyor.
2008’de Japonya’da, 2011’de Avustralya ve 2012’de de ABD’de tanıtımı yapılan yeni nesil EyeSight, radar temelli sistemlerin aksine, otomatik frenlemeyi 30 değil 50 km/s hızda da yapabiliyor. Şayet araç 50 km/s’nin üzerinde bir hızla gidiyorsa, bu kez aracın hızını 50’ye düşürebilmek için fren yapıyor. Ayrıca sürücü, 3 kez üst üste uyarılara kulak asmaz ve sistem kendisi fren yapmak zorunda kalırsa, gaza basılsa da gitmiyor! Bunun için motoru kapatıp-açmak gerek...
Bununla birlikte EyeSight’ın bir özelliği daha var. Şayet trafik ışıklarında beklerken dalıp giderseniz, sistem, yeşil yanıp da öndeki aracın hareket ettiğini de size bildiriyor. Böylece, arkadaki araçların korna çalmasına gerek kalmıyor.
Japonya’da Subaru modellerinin çoğunda “isteğe bağlı” sunulan sisteme ilgi büyükmüş. 1000 euro farkla alınan EyeSight’ın, işe yaradığını ve hayatlarını kurtardığını söyleyenlerin oranı da hayli yüksekmiş.
Türkiye’de standart olacak
EyeSight, Türkiye’de satılmaya başlanacak 5. nesil Outback modelinde “standart” olacak. Mart ayından itibaren Türkiye’de 2.0 lt 147 HP’lik dizel motor ve Lineartronik CVT otomatik şanzımanla satılmaya başlanacak Outback’te, iki donanım paketi seçeneği bulunacak. Outback’in 150-170 bin TL aralığında fiyatlara sahip olması bekleniyor.
Dört tekerlekten çekiş sistemiyla donatılan ve bir station wagondan çok “crossover” olarak tanımlanan Outback, yeni neslinde radikal değişiklik geçirmemiş. Bununla birlikte daha konforlu, sessiz, performanslı ve güvenli hale getirilmiş.
Subaru’nun mart ayında Türkiye’deki bir diğer yeniliği de, Forester’ın 2.0 lt 147 HP’lik dizel motor ve Lineartronik CVT otomatik şanzımanla donatılmış versiyonu. Dizel-otomatik Forester’ın fiyatı da 135-145 bin TL aralığında olacak.
‘Bu yıl atak yapacağız’
Subaru, yeni nesil Outback ve 2.0 lt dizel-otomatik kombinasyonlu Forester sayesinde 2015’te yüzde 40’ın üzerinde büyüme öngörüyor. Geçen yıl satışlarının yüzde 27 arttığına dikkat çeken Subaru Türkiye Genel Müdürü Halil Karagülle, “Ön sipariş almaya başladığımız Outback, ciddi ilgi gördü. Yeni Outback’ten bu yıl 250 adetlik satış hedefimiz var. Dizel Forester’dan ise 750 adet satmayı öngörüyoruz. Toplam satışlarımız 2 bin adede ulaşacaktır” diye konuştu.
Satış teşkilatını genişletme konusunda da çalıştıklarını anlatan Karagülle, “Halen İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Bursa, İzmit’te toplam 9 bayimiz var. Ordu ve Diyarbakır’da da Subaru showroomları açacağız” dedi.
‘Fiyatları pazardaki rekabet belirleyecek’
Peugeot Otomotiv Pazarlama AŞ (POPAŞ) Genel Müdürü Marc Bergeretti, euro’daki değer kaybının otomobil fiyatlarına kısa sürede birebir yansımasının zor olduğunu, bunun ne zaman ve hangi oranda yansıyacağını ise rekabetin belirleyeceğini söyledi. Bergeretti, “2013’te TL, euroya karşı yüzde 15-20’lik değer kaybetmişti ama otomobil fiyatları yüzde 15-20 artmamıştı. Aynı şekilde bunun tersi de geçerli. Euronun değer kaybı, fiyatları bir ölçüde etkiler bunun birebir ve çok kısa sürede yansımasını beklememeli. Bunun nasıl ve ne zaman yansıyacağını, rekabet koşulları belirleyecek” ifadesini kullandı.
Peugeot modelleri gençleşti
Bergeretti, geçen yıl Türkiye’de Peugeot’nun 7 bini hafif ticari olmak üzere toplam 24 bin 122 adetlik satışla yüzde 3.14 pazar payı elde ettiğini hatırlattı. Peugeot’nun, en genç ürün gamıyla 2015’te atağa geçeceğini vurgulayan Bergeretti, “800 bin civarında gerçekleşmesi öngörülen pazarda, 32 bin adetlik satışla yüzde 4 pazar payını hedefliyoruz” dedi.
POPAŞ Genel Müdürü, yılın ikinci çeyreğinde Peugeot 308’den başlayarak yeni “Blue HDi” dizel motorların kullanılmaya başlayacağını, “EAT6” tam otomatik vites kutusunun da tüm Peugeot modellerinde yaygınlaşacağını belirtti.
Tofaş’la müzakere sürüyor
Bu yıl Türkiye pazarında hafif ticari araç payının yüzde 25’e çıkacağını düşündüklerini belirten Bergeretti, Tofaş’la Bipper konusundaki anlaşmaya da değindi. Bergeretti, “Tofaş’la işbirliğimiz normalde 2015 sonunda bitiyor. Sürdürülmesi için müzakereler devam ediyor. Bu işbirliğinin sürdürüleceğine dair makul iyimserlik içindeyim. Ayrıca yeni tasarımlı Partner modelimizi Autoshow’da sergileyeceğiz” dedi.
Bergeretti, Citroen ve DS distribütörlüğüne ilişkin bir soruya karşılık da “PSA Grubu’nun lüks serisi DS’i, Peugeot ve Citroen’in farklı şirketlerce temsil edildiği ülkelerde kim satmak istiyorsa o alır. Türkiye’de DS’i Citroen tarafı satıyor. Bizim alma planımız yok. Ayrıca POPAŞ da satılık değil” ifadesini kullandı.
CR-V gençleşti, eksiğini tamamladı
Honda’nın SUV sınıfındaki temsilcisi CR-V, bir yandan makyajlanırken, diğer yandan da “dizel-otomatik” eksiğini giderdi. Yaz aylarında Türkiye’de satışına başlanacak makyajlı CR-V, 1.6 lt dizel motor ve 9 ileri otomatik şanzıman seçeneği de sunacak.
Yeniden tasarlanmış farlar ve tamponların yanı sıra LED gündüz farları ve arka stoplar, CR-V’nin dış yenilikleri arasında. İç mekanda ise Honda Connect sisteminin 7 inçlik dokunmatik ekranı da, kolay görünür ve erişilebilir konuma yerleştirildi. Konfor ve yol tutuşu artırmak için yürüyen aksamda değişiklikler yapıldı, aracın içi eskisine oranla yüzde 6 daha fazla sessizleşti.
CR-V’nin Türkiye’yi ilgilendiren önemli değişikliğiyse kaputun altında. Daha önce manuel şanzımanla satılan 120 HP’lik 1.6 lt dizel motor yerine, artık 9 ileri otomatik şanzımanlı 160 HP’lik 1.6 dizel olacak. Fabrika verisine göre 100 km’de ortalama 4.9 lt tüketiyor.
Yükselişi yakalayacağız
Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İsmail Sümer, “Yeni 1.6 dizel motor ve otomatik şanzıman seçeneğiyle Türkiye’deki dizel otomatik SUV talebine cevap vermeyi hedefliyoruz” dedi. Yeni modellerle Honda Türkiye’nin satışlarını yüzde 15 artıracağını söyleyen Sümer, “İlerleyen dönemde yerli Civic Sedan’ın da yenilenmesiyle uzun zamandır beklediğimiz yükselme trendini yakalayacağımızı umuyoruz. Civic Type R ve NSX modellerimizin de bu yıl yollara çıkacak olması da bizleri heyecanlandırıyor” diye konuştu.