22.01.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ - OTOKOLİK
Özellikle Avrupa otomotiv satışlarında gözlenen artışın ve yeni üretilmeye başlanan modellerin katkısıyla gerek ihracatta gerekse de üretimde rekorlar kıran Türkiye otomotiv endüstrisi, bu başarıyı sürdürmeye kararlı. Bunun için kapasite artırımları yapan veya yapmayı planlayan üreticilerin bir bölümü, aynı zamanda mevcut modellerinin “tazelenmiş” yani yenilenmiş versiyonlarını bu yıl bantlarından indirmeye başlayacak.
Geçtiğimiz yılın sonlarına doğru makyajlanmış Transit Custom ve Tourneo Custom modellerinin üretimine başlayarak satışa da sunan Ford Otosan, bu yıl ise yine makyaj operasyonu geçiren küçük ticarisi Transit Courier ailesinin üretimini yapmaya başlayacak. Yenilenen bu küçükle birlikte ticari araç yelpazesinin önemli bölümünü “tazelenmiş” biçimde üretmeye başlayacak Ford otosan’ın, yine bu yılın sonlarına doğru, daha önce Ford Motor Company tarafından duyurulan Transit Custom’ın hibrit versiyonunu banttan indirmeye başlaması da beklenen gelişmeler arasında. Ford Otosan, geçen yıl Gölcük tesisindeki üretim kapasitesini 52 milyon dolar yatırımla 290 binden 330 bine yükseltmişti. Böylelikle şirketin üç fabrikasında toplam kapasite de 415 bin adetten 455 bin adede çıkacak.
Yenisi geliyor
“Tazelenmiş” bir başka model de, Hyundai Assan’dan bekleniyor. Nitekim halen testleri devam eden i20’nin makyajlanan versiyonunun, bu yıl içinde fabrikanın bantlarından inmeye başlaması öngörülüyor. Bununla birlikte Hyundai Assan’ın, yeni SUV modelini üretme konusundaki kararını da bu yıl içinde netleştirmesi, kapasitesini de 245 bin adetten yaklaşık 300 bine çıkarması beklenmekte.
Oyak Renault ise, “toptan tazelenmiş” yani tamamen yeni nesil Clio 5’in üretimine bu yıl başlıyor. Renault’nun Avrupa’da en çok satan modeli konumundaki Cilo, halihazırda Oyak Renault’nun bantlarının büyük bölümünü yani kapasitesinin önemli kısmını kullanıyor. Eylül ayındaki Paris Motor Show’da sergileneceği belirtilen yeni nesil Clio’dan Türkiye’de yıllık kaç adet üretileceği, Clio üretiminin ne kadarlık bölümünün Bursa tarafından gerçekleştirileceği ise şimdilik belirsiz. Nitekim güncel Clio 4’ün üretiminin yaklaşık üçte birlik kısmı, Fransa’da gerçekleşmekte.
Peugeot basamak atlamayı hedefliyor
Peugeot Türkiye Genel Müdürü İbrahim Anaç, marka olarak gelecek dönemde pazar paylarını her yıl bir puan artırmayı hedeflediklerini belirterek, “2021 yılına kadar yüzde 8 pazar payı elde etmeyi, 87 bin satışla ilk 5 markadan biri olmayı ve ithal markalar arasında ikinci sıraya yerleşmeyi planlıyoruz” dedi.
Türkiye’de geçen yılı rekor satışla tamamladıklarını belirten Anaç, “Peugeot, 2017 yılında Türkiye’de 29 bin 981’i binek, 10 bin 501’i hafif ticari olmak üzere toplam 40 bin 482 satış gerçekleştirerek yüzde 4.2 pazar payı elde etti. Binek araç pazarında üç basamak yükselerek satışını en çok artıran ikinci marka olduk. Toplam pazardaysa bir basamak yükselerek yine satışını en çok artıran ikinci marka olduk” diye konuştu. Anaç, Peugeot Türkiye’nin orta vadede 2021 yılına kadar yüzde 8 pazar payı elde etmeyi, 87 bin satışla ilk 5 markadan biri olmayı ve ithal markalar arasında ikinci sıraya yerleşmeyi planladığını söyledi. Burada yeni model lansmanlarının çok önemli olduğunu bildiren Anaç, şöyle devam etti:
İki yenilik
“Bayi sayısı ve satış verimliliğimizi artıracağız. Perakende satış yapan bir marka özelliğimizi biraz daha geliştireceğiz. Şu anda yüzde 60 civarında olan perakende oranımızı 2021’de yüzde 70’e taşıyacağız. 13 yeni modelin lansmanını yapacağız. SUV’daki atağımız devam edecek. Hafif ticari araçta da önemli oyunculardan biri haline geleceğiz. Bayi başına düşen satış adedini 2 katına çıkaracağız. Sektördeki en karlı bayi teşkilatını yaratmayı hedefliyoruz.”
Bu yıl biri binek diğeri hafif ticari iki yeni model lansmanını yapmayı planladıklarını anlatan Anaç, “Önümüzdeki dönemde her yıl pazar payımızı bir puan artırmayı hedefliyoruz. Peugeot’nun ürün gamı, bayi teşkilatının gücü bizi buraya taşıyacak” dedi.
Kişiye özel tasarlayacak
Uzun yıllar yurtdışında farklı firmalarda görev yapan Türk tasarımcı Sedat Öztürk, kişiye özel otomobil için çalışmalara başladı.
Yaris’in performans düşkünü: GRMN
Motorsporlarına 17 yıl aradan sonra tekrar dönen Toyota, WRC’den ilham alarak ürettiği “Yaris GRMN” ile markadan performanlı model beklentisi içinde olanları memnun edecek bir hamle yaptı. Ralli aracı ile standart Yaris arasında köprü kuran Yaris GRMN, sadece 400 adet üretildi ve internet üzerinden yapılan satışlarda, üç gün içinde tükendi!
Yaris GRMN’nin motoru, spor otomobil üreticisi ve mühendislik firması olan Lotus tarafından modifiye edildi. Yaris GRMN, 1.8 lt kompresörlü motoruyla, 212 BG güç ve 250 Nm torka sahip. Aracın maksimum hızı ise 230 km/s ile sınırlandırılmış. Önden çekişli Yaris GRMN, 6 ileri manuel şanzımanla, 100 km/s’ye 6.4 saniyede ulaşıyor.
Standarttan farklı
Adını, Toyota’nın motorsporları departmanı olan Gazoo Racing ve efsanevi Nürburgring Pisti’nden alan GRMN, bu pistin yakınlarında konumlanan bir ekipçe geliştirildi.
Yaris GRMN, kanat tipi arka spoyler, özel arka tampon tasarımı, arka difüzör, ralli araçlarındaki gibi arka tampon altında ortada yer alan iri egzoz çıkışıyla dikkati çekiyor. Yaris’in, motorun yüksek performansına ayak uydurabilmesi ise, şasinin güçlendirilmesi, sertleştirilmiş ayarlara sahip alçaltılmış süspansiyon sisteminin yanı sıra Torsen sınırlı kaydırmalı diferansiyelle donatılması sayesinde olmuş.
Aracın içinde de özel spor koltuklar, GT86’dan alınma direksiyon, alüminyum pedal seti, alüminyum kaplamalar gibi farklılıklar var.
Nissan’dan SUV’da geleceğin ipuçları
Japon üretici Nissan’ın Detroit Fuarı’nda sergilediği yeni “Xmotion” SUV konsepti, hayli ses getirdi. Her ne kadar tasarım açısından biraz iri ve radikal olarak nitelense de, yeni konseptte, Japon kültürünün geçmişinden ve el sanatlarının yanı sıra Amerikan SUV geleneğinden esinlenilmiş. Zira tasarımcılar, bunun için geleneksel Japon el sanatlarını ve kullanılan malzemelerin yanı sıra renkleri yakından inceleyip, iç mekana nasıl uyarlayabileceklerine ilişkin bir hayli kafa patlatmış. Sadece geçmişe ait gelenekler incelenmemiş tabii...
Tam Japon işi
Araçta, Japonların “geleneksel hale gelmiş” dijital sanatına da göndermeler var. Örneğin gösterge paneli ve koltukların sırtlıklarında Japon ahşap sanatlarından esintiler kullanılmış. Bununla birlikte bir dolu ekran da konulmuş araca... Ve ekranlarda sürekli olarak Japon balıkları gezinmekte... Agresif bir tasarıma ve ters yönlere doğru açılan kapılara sahip olan Xmotion konseptinin bagaj kapağı yok gibi. Bunun yerine tavana, istenildiğinde ortaya çıkabilen bir “tavan bagajı” konulmuş.
‘Bizden sürücüsüz oto beklemeyin!’
İtalyan süper spor otomobil üreticisi Lamborghini, bir yandan 2017’de satışlarında yüzde 10’luk artışın keyfini sürerken, diğer yandan da son yıllarda yükselen trendlere de “elinden geldiğinde” yanıt vermeye çalışıyor. Bu kapsamda, yeni SUV modeli “Urus”un tanıtımını yapan Lamborghini, bununla birlikte “kendi kendine gidebilen” modeller konusunda pek de “hevesli” görünmüyor.
Karoq gelmeden gençlerle buluştu
Skoda’nın SUV sınıfındaki yeni atağı olan Karoq, Türkiye’de henüz resmen satılmaya başlanmadı. Ancak Karoq, satışa sunulmadan önce “kendisini tanıtmak” için ciddi bir etkinlikte boy gösterdi. İlk kez “Uludağ Whitefest 2018”de görücüye çıkan Karoq, Uludağ’daki bu gençlik festivalinde sahne aldı. Karoq, ilk kez Türkiye’deki müşterilerle buluşurken, Skoda maskotu ile birlikte sergilendi.