03.03.2019 - 01:30 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Türkiye’nin dünyadaki en rekabetçi sektörü turizmde yüzler gülüyor. Yabancı turistin hızla geri döndüğü Türkiye’de yaz dönemi hazırlıkları bu heyecanla devam ediyor. Ancak diğer yandan artan fiyatlar, yerli turisti kara kara düşündürüyor. Erken rezervasyon fırsatlarına rağmen önceki yıllara göre, başta döviz girdileri nedeniyle yüzde 80’e varan fiyat artışlarıyla karşı karışa kalan yerli turist, bu sorunu ‘12 taksit’le aşmaya çalışacak.
Turizmciler, 2015 son çeyreğinde Rusya ile yaşanan uçak krizi ile başlayan ve yurt içi ile sınırlardaki sorunlarla zor geçen 3 yıllık süreçte fiyatları normalin çok altına çektiklerini belirterek, bu nedenle mevcut fiyatların ‘zamlı’ olduğuna dair bir algı oluştuğunu kaydetti. Yine bu dönemde döviz kurunda ciddi artışlar olduğunu vurgulayan turizmciler, tüm giderlerinin döviz ile olduğunu, bu artışın fiyatlara da yansıdığına dikkat çektiler.
‘Erken’ almadılar
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, yabancı turistin erken rezervasyon sistemini çok daha iyi kullandığını belirtirken, bu fırsatları kullanan yerli turist sayısının 2019’da azaldığını söyledi. Bağlıkaya, “2019’un yabancı turist açısından çok canlı geçeceğini uzun zamandır söylüyorduk. Tesisler için, ülke ekonomisi için bu çok anlamlı. Ancak yerli turist bizim vazgeçilmezimiz. Bu yıl tatillerini geçtiğimiz yıllardaki fiyatlara alamayacaklar. Önceki yıllarda çok dip fiyatlar oluşmuştu. Seyahat harcamaları için mevcut 9 olan taksit sayısı 12’ye çıkarıldı. Yine Mart ayı fırsatları geliyor. Yerli turistin bu iki fırsattan yararlanmasını bekliyoruz” diye konuştu.
‘Fırsat görmedik’
Hizmet İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Ahmet Akbalık, özellikle tesislerin tüm maliyetlerinin, kredilerinin döviz üzerinden yapıldığına dikkat çekerken, otelcilerin turistin dönüşünü ‘fırsat’ olarak görmediğini, artan maliyetlerle mücadele etmeye çalıştığını dile getirdi. Akbalık, “Turizm işi bir malın, ürünün satışıyla aynı şey değil. Bu odayı bugün sattınız sattınız. Stoklanacak bir şey değil. 2016 yılıyla birlikte turizmde yaşanan sert düşüşler, otelcileri iç pazara daha çok yöneltti. Özel fiyat ve kampanyalar oldu ama artık bugün o fiyatlarla o tesislerin devam etmesi mümkün değil. Her şey dahil sistem bunu kaldırmıyor. Doluluk endişesi ortadan kalkınca döviz cinsinden maliyetler bunu tetikledi. Yoksa kimse fırsat görmüyor. Bu dönemde yerli turist, ‘doğru yer doğru tarih’ diyerek, geç kalmadan istediği gibi bir tatil yapabilir” dedi.
Gelirler yüzde 15 artar
Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Timur Bayındır, rezervasyonlar ve turizm fuarlarında görülen ilginin etkisiyle 2019 tamamında otel dolulukları ve gelirlerde yüzde 10-15 artış beklediklerini belirtirken, bu sayede konaklama sektöründeki istihdamın da artacağını söyledi. TÜROB’un yıllık değerlendirme toplantısında konuşan Bayındır, “Hollanda yeniden bir milyon barajını aştı. İngiltere’de başlayan yükseliş bu yıl da sürecek. Ukrayna’dan da Antalya’nın yanı sıra İstanbul, Kayseri ve Kapadokya’ya başlayan ilgi dikkat çekiyor. İran’dan talep yükseliyor, özellikle Nevruz dönemi canlanma bekliyoruz. İspanya ve İtalya’da önemli artışlar var. Rusya canlı bir pazar olmaya devam edecek.”