23.02.2024 - 09:29 | Son Güncellenme:
Milli muharip uçak 'KAAN' bugün ilk uçuşunu başarıyla yaptı. Türkiye, KAAN ile 5'inci nesil savaş uçağına sahip ülkeler arasında yerini aldı. TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, milli savaş uçağı KAAN’ın uçuşunun ardından ilk kez açıklamalarda bulundu.
İLK UÇUŞ ANINDA NE HİSSETTİNİZ?
Kotil açıklamasında şu ifadeleri kullandı: "Ben ortada yoktum, Almanya’ya gidiyordum. Airbus görüşmesini iptal etmedik. İstanbul Havalimanı’ndan arkadaşlar beni aradılar ‘hazırız ne yapalım?’ uçun dedim. Havalimanındayken ilk uçuşu yaptı. Çok duygusaldı. Çok önemli bir proje KAAN. 5’inci nesil savaş uçağı KAAN.
Uçak 5’inci nesil olunca bugün var olan bütün uçaklarla savaşabiliyor anlamına geliyor. Rusların SU-57'si, ABD’nin F-22'si, F-35'i onların karşısına çıkabilecek bir uçak anlamına geliyor.
İlk uçuş çok önemliydi. 25 ton bir cihaz. İçinde yok yok aslında. Bilgisayarı, hidrolik sistemi. Biz bu uçağı yaparken zorun zorunu seçtik. İniş takımları yerli, jeneratörü yerli, motoru ve fırlatma koltuğu dışında tümü yerli bir uçak. Türklerin bugüne kadar yaptığı en kompleks mühendis cihazı bu.
‘F-22 VE F-35'TEN DAHA ÜST TEKNOLOJİYİ SEÇTİK’
Zorun zorunu yaptık. Teknolojiyi seçerken de F-22 ve F-35'ten daha üst teknolojiyi seçtik. Uçaklar 20-30 yıl önce yapıldığı için arada teknolojik olarak 100 yıl geçmiş. 27 Aralık’ta uçamadık ya onların sebebi zorun zorunu seçmekti. Bu bir milli savaş uçağı. Gök vatana bir yabancı unsur girdiği zaman ROKETSAN’ın füzeleri ile onu karşılayacağız, TUSAŞ’ın yaptığı KAAN ile onu karşılayacağız.
‘DÜNYADA 5’İNCİ NESİL SAVAŞ UÇAĞI YAPAN 4’ÜNCÜ ÜLKEYİZ’
ABD, Rusya, Çin ve Türkiye. 5’inci nesil savaş uçağı yapan 4'üncü ülkeyiz. 17 bin TUSAŞ çalışanı çok büyük emek verdi. Onu havada görünce çok mutlu oldular. Bunu HÜRJET’te, HÜRKUŞ’ta da yaşadık. Arkadaşlarımız sabaha kadar çalıştılar.
‘BU TÜRKİYE’NİN BAŞARISI’
Hava Kuvvetleri’nin özel teknik desteği oldu. Bizimle beraber çalışan çok daha değişik firmalar var. Hava Kuvvetleri de merkezine oturur. TUSAŞ olarak Temel Kotil olarak görmeyin bu Türkiye’nin başarısı.
Çok büyük projelerin en büyük düşmanı ‘acaba yapabilir miyiz?’ bence büyük projelerde ‘acaba’ kelimesini yasaklamak lazım.
‘EN HIZLI YAPILAN SAVAŞ UÇAĞI’
En hızlı yapılan savaş uçağı, ilk uçuşunu gerçekleştirmiş bu klastaki dünyadaki en başarılı proje. Dünyada bu kadar ses getirmesini ben anlıyorum. Iddia ediyorum ki bu tasarım diğerlerinden daha iyidir. Allah göstermesin savaşır olursa görürü ne kadar iyi olduğunu. 2028’de hedef Hava Kuvvetleri’ne teslim etmek.
KAAN’IN 6’NCI NESİL OLMA İHTİMALİ VAR MI?
Tabi bu süreç. HÜRJET var HÜRKUŞ var, şimdi KAAN. Bu 5’inci nesil. Hava unsurlarını F-35'i karşılayabilir, o klasta. F-16, Rafale, Eurofighter olsun bunun altında oluyor. Baya uzun süpersonik uçuyor. 6’sını da çalışıyoruz. Haluk Başkanım bunu daha önce söyledi.
'TÜRKİYE SINIF ATLADI’
Aslında KAAN bir insan hikayesi, zor bir proje. Teknolojik olarak Türkiye sınıf atladı. Her şey dijital. 25 ton havaya kalktı, çok stabil uçtu. Uçak yapabilirsiniz ancak ilk uçuşta bu kadar güzel uçmuyorsa siz bir şeyleri doğru yapmadınız. İlk uçuşa bakarsanız istediği gibi uçabiliyor anlamına geliyor. Bununla sarhoş olmamak lazım.
BİR SONRAKİ HEDEF NE?
Bu uçağı uçmaya devam etmesi, diğer 7 uçağı bitirmek. Bütün alt sistemler, ASELSAN’dan gelecek radar sistemi, elektronik savaş sistemini getirmek.
Şu anda aktif olarak F-16 var. Eurofighter ve Rafale de alabiliyorlar bunlar KAAN’ın altındaki uçaklar.
‘2028’DE 7 TANE TESLİM EDECEĞİZ’
F-35'i dost ülkelere vereceklerini sanmıyorum. Bize vermediler. KAAN dünya klasında bir uçak. TUSAŞ olarak amacımız bir an önce teslim etmek. 2028’te 7 tane vereceğiz.”