26.04.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
axeko022.jpg Bunun Türkiye'nin ilk host ve hostes yetiştirilen okulu olacağını söyleyen Kotil, havacılık sektöründeki hızlı büyüme sonrası eğitimli personele ihtiyaç duyduklarını belirtti. Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, 2007 yılında yüzde 25 büyüme hedeflediklerini ve kaliteyi artırmaya odaklandıklarını belirterek, "Eskişehir Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fevzi Sürmeli ile Sivil Havacılık Yüksek Okulu'na host ve hostes yetiştirilecek bir bölüm açılması için görüşüyoruz" dedi. THY içinde personeli sürekli eğitime tabi tuttuklarını ifade eden Temel Kotil şunları söyledi:"Sunulan hizmetleri, uluslararası Skytrax ölçümlemesiyle ölçüyoruz. Devamlı uçan 100 müşterimiz gönüllü denetim yapıyor, ayrıca gizli müşteri servisiyle anlaştık, onların raporlarını da her ay değerlendiriyoruz. Verdiğimiz hizmette Skytrax ölçümlemesine göre ortalama 3 yıldız aldık. Amacımız 5 yıldıza ulaşmak."THY, Business Class hizmetlerinde 4 yıldız, ekonomi sınıfında ise 3 yıldız aldı.THY'nin yıldızla değerlendirilen hizmetlerinden bazıları şunlar:Check-in, kabin güvenlik prosedürü, konfor, battaniye, yastık, havlu, gazete, dergi, koltuk rahatlığı, personel davranışları ve ikram kalitesi. Yıldız operasyonu Geçen yıl 24 yeni hat açarak bir dünya rekoru kırdıklarını vurgulayan Kotil, Asya ve Avrupa arasında İstanbul'u merkez yapma yolunda ciddi yol kat ettiklerini söyledi. Kotil, geçen yıl Uzakdoğu'dan 920 bin yolcu, Avrupa'dan da 5 milyon yolcu taşıdıklarını bildirdi. Çinlileri Avrupa'ya taşıdıklarını ifade eden Kotil, "Haftada 7 uçuş hakkımız var. 270 koltukla 'ful' uçuyoruz. 21 kez uçmak istiyoruz. Uzakdoğu'da yüzde 50 büyüdük. Biz dışarıda büyüyoruz" dedi. 2003 yılında dünya pazarının yüzde 0.59'una sahip olan THY, pazar payını 2005 yılı sonunda yüzde 1.1'e taşıdı. Üç yılda pazar payını yüzde 80 artıran şirketin hedefi, 2008'de yüzde 1.5 pazar payına ulaşmak. Dışarıda büyüyor THY'nin internetten bilet satışları yüzde 25 artarak toplam satışlarının yüzde 5'ine ulaştı. Müşterinin kendisinin gerçekleştirdiği check-in işleminde ise yüzde 200 artış oldu.Bu arada THY'nin önceki gün yapılan genel kurul toplantısında, SPK mevzuatına göre hazırlanan bilanço hesabında 2006 yılını 185.7 milyon YTL net kârla kapattığı açıklandı. 185 milyon YTL kâr Do&Co'yu kurduktan sonra yolculara sunulan yemeklerde köklü değişiklikler yaptıklarını ifade eden Temel Kotil, mönüye kebap, karnıyarık, mantı, döner girdiğini, ikram kalitesinde dünyanın en iyisi olmayı hedeflediklerini söyledi."Amerika'da, Avrupa'da havayolu şirketleri ikrama ve hizmete pek önem vermiyorlar. Siz neden böyle bir hedef belirlediniz?" sorusu üzerine Genel Müdür Temel Kotil, Uzakdoğu ve Batı müşterisinin farklı olduğunu, Uzakdoğu müşterisinin ikramı ve hizmeti çok önemsediğini, Batı'ya gittikçe bu isteğin azaldığını belirtti.2005'te 6 milyon dolar olan reklam harcamasını, geçen yıl 15 milyon dolara, bu yıl ise 35 milyon dolara çıkardıklarına dikkat çeken Kotil şunları söyledi: "THY dünyaya ben en iyiyim demek için reklam yapıyor. Dünya markasıyız, Türkiye'yi de yurtdışında tanıtıyoruz." Mönüde kebap, mantı, döner ve karnıyarık Temel Kotil, Havaş-İETT arasında yolcu taşınmasıyla ilgili yaşanan tartışma hakkında şunları söyledi: "Bizim için havaalanına kolay ulaşılabilir olması önemli. İETT'nin Atatürk Havalimanı'na yolcu taşımasını olumlu karşılıyoruz." THY'nin Avrupa Havayolları Birliği'ne (AEA) göre, yüzde 20.1 büyümeyle Avrupa'nın en hızlı büyüyen havayolu şirketi olduğunu vurgulayan Kotil, "Bunu devam ettirmeyi hedefliyoruz. İlk çeyrekte 3.9 milyon kişi taşıdık, bu yıl 20 milyon kişi taşıyacağız. 2009'da Avrupa'nın 4. büyük havayolu şirketi olmak en büyük amacımız" dedi. 2006'da 16.9 milyon kişi taşıyan THY'nin uçak sayısı da 102'ye ulaştı. Zamanında kalkış oranını yüzde 86.5'e yükselttiklerini belirten Kotil, yönetim kurulunda zamanında kalkış için söz veren ender firmalardan olduklarını, geçen yıl personeli organize etmek için 3 milyon dolara yazılım aldıklarını söyledi. 'İETT'nin havaalanına yolcu taşıması olumlu' Dünya havayolu şirketleri pazarının yüzde 25'ini elinde tutan, 100 milyar dolar ciro yapan Star Alliance'ın üyesi olduklarını belirten Kotil, yolcularının THY biletiyle 800 noktaya uçabileceğini anlattı.THY ve Rusya arasındaki ikili anlaşma gereği THY'den başkasının Rusya'ya uçamamasından dolayı özel havayolu şirketlerinin şikâyeti olduğu sorusu üzerine Kotil şöyle konuştu:"Türkiye'de tüm havayolu şirketleri sinerji oluşturmalı. Biz buna varız. Antalya - Moskova uçuşlarını yazın yapıyoruz. 'Sen uçma ben uçayım' diye bir olayımız yok. Ama her bulduğumuz yere uçuyoruz."Uçakta cep telefonuyla konuşabilme projesiyle ilgili olarak da Kotil, "A330'larda kredi kartı kullanarak uydu telefonuyla arama yapılabiliyor. 300'lerde ise internet bağlantısı var. Cep telefonuyla konuşabilme konusunda THY Teknik, çalışmalar yapıyor" dedi. 'Dünyada 800 noktada THY logosu olacak'