02.02.2024 - 07:00 | Son Güncellenme:
İSMAİL ŞAHİN - Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Nail Olpak Türk iş dünyası açısından küresel ticarette son durumu değerlendirdi ve DEİK ticari diplomasi faaliyetlerini aktardı.
DEİK’in gönüllülük esasına dayalı bir kurum olduğunun altını çizen Olpak, “20 Ocak’ta seçimleri yaptık. 151 iş konseyi için 190 başvuru oldu. Seçim kurulumuz var. Bu yılki seçimlerde 22 iş konseyi başkanımız 3. dönem kuralı yüzünden görevlerini bıraktı. 46 üyemiz ilk defa başkan oldu. Hiç kamu kaynağı kullanmıyoruz. 4 bin üyeye yaklaştık. İki konuda keskin çizgilerimiz var. Bunlardan biri bütçe konusu. Bütçesi açık veren başkan seçime giremiyor. İkinci konu bir ülkeye iş konseyi başkanı olmak istiyorsanız o ülke ile iş yapıyor olmalı. Bu iki konu DEİK’teki etkinliği de artırdı” dedi. DEİK’i, ‘iş dünyamızın Kuzey Yıldızı’ olarak ifade eden Olpak “2024-2025 dönemi içinde DEİK olarak iş konseylerimizden bölge ve hedef bazlı çalışmalarını istiyoruz. Türkiye’nin de bir avantajı var her türlü sürprize hazırlıklıyız” diye konuştu.
‘Müşavir alalım’
Olpak, yurt dışı müteahhitlerin önünü açacağını düşündüğü bir önerisini de şöyle dile getirdi: “Müteahhitlerimiz, yurt dışından iş alırken her şeyi müşavirlik firmaları dizayn ediyor. İnşaat şirketlerinin özel teşvik mekanizmasıyla dünyada önde gelen bazı müşavirlik firmalarını satın almalarını sağlamalıyız.”
‘Maç olumsuz yansımadı’
Suudi Arabistan ile ticaretin yüzde 150 artarak 6 milyar dolara ulaştığını belirten Olpak, “Yaşanan maç krizinden de etkilenmedik. Bu olaydan sonra Suudi yetkililerle bir araya geldik, temaslarımıza maç krizi hiç olumsuz yansımadı. Suudi Arabistan’ın ‘Vizyon 2030’ projesi kapsamında müthiş bir inşaat faaliyeti var. İş yapacak firma bulamıyorlar. Eskiden orada iş yapmak için Suudlu ortağınız olması gerekiyordu ama artık önümüzde böyle bir engel yok. Türkiye’nin oradaki projelerden ciddi bir pay alma şansı var” dedi.
ÜLKE ÜLKE YOL HARİTASI
Olpak, DEİK’in stratejilerini şöyle sıraladı:
AMERİKA: Amerika kıtasını iki ayrı direktörlüğe böldük. Latin Amerika ve Karayipler için ayrı bir direktörlük kurduk. Hedefimiz her eyalette 1 milyar dolar ihracat.
IRAK: 2023’te yine en fazla ihracat yaptığımız 3. ülke oldu, çalışmalarımızı artıracağız.
SURİYE: Ticaretimiz savaştan etkilenmedi devam ediyor.
İSRAİL: Geçen yıl 5.4 milyar dolarlık bir ticaretimiz var. Devlet olarak bize bir empoze yok.
MISIR: Siyasi krize rağmen yatırımlar etkilenmedi.
ERMENİSTAN: Bu ülke ile de iş konseyi kurabiliriz. Bu konuda hazırlık yapıyoruz.
YUNANİSTAN: 4.4 milyar dolarlık bir ihracatımız var, krizlerden de etkilenmedi. Bunu sürdüreceğiz.
ÇİN: ‘Kuşak ve yol girişimi’ ile Çin 11 günde Avrupa’ya ulaşmaya başladı. 48 saatte Avrupa pazarına ulaşma avantajımızı kaybetmemeliyiz.
RUSYA: İthalatta 46 milyar dolarla Çin’i geçip bir numara oldu. Ödemeler ve para transferleri konusunda ABD elindeki en büyük kozu kullandı. 22 Aralık kararları ciddi bir risk oluşturuyor.
ALMANYA: Bir numaralı ihracat partnerimiz. Almanya ve Avrupa’da ihracat hacmimizi korumaya öncelik veriyoruz.
BAE: 8,5 milyar dolarlık ihracata ulaştık. BAE enerji alanında Türkiye’ye ilgi var ve yeşil projelerle ilgileniyorlar.
GÜMRÜK BİRLİĞİ: Gümrük Birliği’nin güncellenmesinin önünde zaman bakımından AB Parlamento seçimleri de bir yavaşlama riski oluşturuyor.
ASYA: 70 milyar dolar ticaret açığı verdiğimiz Asya-Pasifik bölgesine ihracatı artırmak için teşvikler verilmeli.