02.04.2008 - 14:46 | Son Güncellenme:
Reklam Kurulu, Pepsi Cola’ya, kampanyasında
"türbanlı fotoğrafları onaylamama"’ uygulamasının, "kişilik haklarını
zedelediği ve ayrımcılığı destekleyici nitelikte olduğu" gerekçesi ile
60 bin YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verdi.
Kurul’un 11 Mart’ta yaptığı toplantıda alınan kararlara ilişkin
duyurusuna göre, Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti’ye ait
www.duygularinigoster.com isimli internet sitesinde tanıtımı yapılan
"Duygularını Göster" adlı kampanyaya ilişkin katılım koşulları
arasında "türbanlı fotoğrafların site moderasyonu tarafından
onaylanmayacağı" yönünde ifadelerin kullanıldığı belirlendi. Yapılan
değerlendirmede, bu ifadelerin "kişilik haklarını zedeleyici ve
ayrımcılığı destekleyici nitelikte olduğu" gerekçeleriyle Ticari Reklam
ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’e
uygun olmadığı kaydedildi. Firmaya, Tüketicinin Korunması Hakkındaki
Kanun da dikkate alınarak, ulusal düzeyde 60 bin YTL idari para ve
anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verildi.
ÜLKER'E MAMA CEZASI
Hero Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye ait "Ülker Hero Baby Lactum 3"
markalı devam mamalarına ilişkin reklamlarda kullanılan "Anne sütüne
bir adım daha yakın" ifası nedeniyle de; Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının görüşleri dikkate alınarak, "devam formüllerinin anne sütü
ikamesi olarak tanıtımın yapılamayacağı" gerekçesiyle, firma hakkında
ulusal düzeyde 60 bin YTL idari para ve reklamları durdurma cezaları
verildi.
Seher Gıda Pazarlama San. ve Tic. A.Ş’ye ait "Ülker İçim Büyüme
Küpleri" adlı ürünlere ilişkin reklamlarda ve ürün etiketlerinde yer
alan; "Bol taze sütlü, yüzde 100 Doğal, Ülker İçim Büyüme Küpleri"
şeklindeki ibareler nedeniyle de, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının
görüşleri dikkate alınarak, firmaya, ulusal düzeyde 54 bin 913 YTL idari
para ve reklamları durdurma cezaları verildi.
"Alizade Bitkisel Ürünler" başlıklı broşürde, gıda maddelerinin ve
kozmetik ürünlerinin hastalıkları önleyici ve tedavi edici şekilde
tanıtılması nedeniyle, söz konusu reklam durduruldu.
İNDİRİMLİ ŞARAP SATIŞI REKLAMI VE KAMPÜSTE SİGARA STANDI AÇMAK
Migros Türk T.A.Ş’nin, belirli tarihler arasında yaptığı "bir şarap
alana ikincisi yüzde 50 indirimli" reklam uygulaması da "alkollü içki
kullanımını teşvik edici ve özendirici nitelikte" ve "Tütün Mamulleri,
Alkol ve Alkollü İçkilerin Toptan ve Perakende Satışı İle Satış
Belgelerine İlişkin Yönetmelik’e aykırı" bulundu. Firmanın reklamları
durdurulurken, ayrıca 59 bin 192 YTL idari para cezası uygulandı.
JTİ’nin, geçen yıl bir üniversite kampüsünde, bir markasını tanıtmak
amacıyla stand açması da Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine
Dair Kanuna aykırı bulunarak, firmaya, 5 bin 919 YTL idari para ve
reklamları durdurma cezası verildi. Ancak firmanın, mevzuata aykırı
reklam uygulamaları nedeniyle daha önce de ceza almış olması nedeniyle,
para cezası iki katı, 11 bin 838 YTL olarak uygulanacak.
Philip Morris Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş’nin, İzmir Enternasyonel
Fuar Alanı içinde stand açarak ürünlerini tanıtması da aynı kanun
çerçevesinde değerlendirilerek, firmaya 5 bin 919 YTL idari para cezası
verildi.
MT Sağlık Ecza Kozmetik Ticaret A.Ş’ye ait "Smoke Patch" markalı
nikotin bantlarına ilişkin reklamlar da, "reklamda yer alan ifade ve
görüntülerin toplumun acıma duygularını istismar edebilecek, küçük
çocukların ruh sağlığını olumsuz etkileyebilecek nitelikte olabileceği"
gerekçesiyle, 3 ay tedbiren durduruldu.
BANKALARA REKLAM CEZASI
Kurul, Garanti Bankasına, "cep telefonundan onaylı kredi" reklam
kampanyasındaki ifadelerle tüketicinin yanıltıldığı gerekçesiyle 54 bin
913 YTL idari para ve reklamı durdurma cezaları verdi. Bu kampanya
kapsamında kredi kullanmak üzere başvuru yapan tüketiciye cep
telefonundan kredi onayı verilmesine rağmen daha sonra banka şubesi
tarafından kredinin onaylanmadığı tespit edilirken, söz konusu
reklamlarda cep telefonuna kredi onayı gelen kişinin kredi yeterliliğine
sahip olduğu izleniminin verilmesinin yanıltıcı nitelikte olduğu
belirtildi.
Finansbank A.Ş’nin "Masrafsız Konut Kredisi" başlıklı reklamlarındaki
ifadeler de tüketiciyi yanıltıcı nitelikte bulundu. Reklamda,
"mortgagede dosya masrafı, hizmet bedeli, ekspertiz ücreti, ipotek
masrafı olmadığı" belirtilmesine karşın, kredi kullanmak üzere başvuru
yapan tüketiciden ekspertiz ücreti, ipotek harcı ve benzeri gibi isimler
altında masraf talep edildiği belirlenirken, söz konusu reklamlarda yer
alan ifadelerin yanıltıcı nitelikte olduğuna dikkat çekildi ve bankaya
59 bin 192 YTL idari para cezası verildi.
LAZERLİ UYGULAMA YAPAN GÜZELLİK MERKEZLERİNE REKLAMI DURDURMA CEZASI
Kurul, Mart ayında yaptığı toplantıda, saç ekimi, epilasyon gibi lazerle
uygulama yapan 10 güzellik merkezine de reklamlarını durdurma cezası
verdi. Kurul kararında, bu merkezlerin reklamlarında yer alan ve sağlık
kuruluşlarında tabip tarafından uygulanması gereken tıbbi işlemleri
yaptıklarına dair ifadelerin "Güzellik ve Estetik Amaçlı Sağlık
Kuruluşları Hakkında Yönetmelik’ ile "Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan
Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik"e uygun bulunmadığı
belirtildi.
Avon Kozmetik Ürünleri San. ve Tic. A.Ş’ye, "Anew Clinical Thermafirm"
ürünün reklamlarındaki ifadelerin doğruluğunu ispatlayan çalışmaların
yetersiliğine karşın reklamlarda kesinlik belirtilen ifadeler
kullanılması nedeniyle, 54 bin 913 YTL idari para ve reklamları durdurma
cezası verildi.
MİSVAKLI DİŞ MACUNU REKLAMI
Colgate Palmolive Temizlik Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye de
"Colgate Misvak" adlı ürün reklamı nedeniyle, "sunulan bilgi ve
belgelerin, reklamdaki iddiaların ispatı niteliğindeki bilgi ve belgeler
olmadığı, dolayısıyla söz konusu reklamlarda yer alan ifadelerin
yanıltıcı nitelikte olduğu" gerekçesiyle, 59 bin 192 YTL idari para ve
reklamları durdurma cezaları verildi.
L’Oreal Türkiye Kozmetik San. ve Tic. A.Ş’ye, "Vichy Sağlıklı Cilt
Merkezleri" isimli reklam kampanyasına da, "Cilt Merkezi" biçiminde
bir sağlık kuruluşu türünün mevcut mevzuat kapsamında tanımlanmadığı, bu
tür tanımlamaların sağlık kuruluşları arasında haksız rekabete neden
olabileceği gerekçesiyle, reklamları durdurma cezası verildi.
Kurul, sınavlarda başarılı olan öğrencilerinin isimlerini vererek reklam
yapan 3 dershanenin reklamlarını ve panelinde program seçimini sağlayan
4 tuş olduğu halde "Tek Tuş Bulaşık Makinası" ifadesi ile reklam yapan
BSH Ev Aletleri San. ve Tic. A.Ş’nin reklamlarını da durdurdu.
Daima Beach Clup için dört yıldız belgeli olduğu halde 5 yıldızlı olduğu
yolunda reklam yapan EK-SA İnşaat ve Ticaret Ltd. Şti’ye 59 bin 192 YTL
idari para cezası verdi.
OPET’E REKLAM CEZASI VE ÖRTÜLÜ REKLAMLAR
OPET Petrolcülük A.Ş’ye de yürüttüğü "Kazı Kazan Kartı" kampanyası
sırasında, kartın bedeli konusunda tüketiciye bilgi verilmemesi
nedeniyle, 59 bin 192 YTL idari para cezası verildi.
Kurul, Mart ayındaki toplantısında, NTV Radyo ve Televizyon Yayıncılığı
A.Ş’ye, Yeni Dünya İletişim A.Ş bünyesindeki Kanal 7’ye, Bir Numara
Radyo ve Televizyon Yayınları A.Ş. bünyesindeki Number One TV’ye (NR1)
ve DTV Haber ve Görsel Yayıncılık A.Ş. bünyesindeki Kanal D’ye, çeşitli
yayınlarında örtülü reklamlara yer vermeleri nedeniyle 59 bin 192’şer
YTL idari para cezası verdi. Kanal D’nin para cezası, aynı fiilin daha
önce de yapılması nedeniyle, iki katı, 118 bin 384 YTL olarak
uygulanacak.