Ekonomiİşte THY’nin 2033 hedefleri!: 50 milyar ciro, 150 bin çalışan

İşte THY’nin 2033 hedefleri!: 50 milyar ciro, 150 bin çalışan

15.04.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin uluslararası arenada güçlü markası THY, 10 yıllık strateji planıyla büyük oynuyor. Şirket dünya havacılığında şu an yüzde 2.6 olan payını yüzde 3.8’e taşımayı planlıyor.

İşte THY’nin 2033 hedefleri: 50 milyar ciro, 150 bin çalışan

2022’de rekor kâra koşan, 2023 ilk çeyrekte ekonomilerdeki gelişmeler ve ülkemizde yaşanan deprem felekatine karşın kârlılığı sürdürmeye devam eden Türk Hava Yolları (THY), gelecek 10 yıldaki hedeflerini açıkladı.

Haberin Devamı

THY’nin 10 yıllık projeksiyonunda 2033 yılında 800 uçaklık filo ile uçulması, Türk ekonomisine 140 milyon dolarlık katma değerin sağlanması, Sabiha Gökçen Havalimanı’nda atılacak adımlarla Anadolujet filosunun 200 uçağa çıkarılması, çalışan sayısının 150 bine ulaşması gibi oldukça iddialı hedefler var.

Bundan 20 yıl önce 1.8 milyar dolar olan geliri, 19 kat artırarak 19 milyar dolara çıkarmayı; 10 yıl sonra bu rakamı 52 milyar dolara taşımayı öngördüklerini bildiren THY Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, 2022’de ülke ekonomisine sağladıkları 51 milyar dolarlık katkıyı 2023’te 56 milyar dolara, 2033’te 144 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini de açıkladı. Şirketin şu anda 435 olan uçak sayısı 10 yıl sonra 813’e ulaşacak.

Haberin Devamı

İşte THY’nin 2033 hedefleri: 50 milyar ciro, 150 bin çalışan

‘Hormonlu büyümüyoruz’

THY’nin uluslararası arenada geçmişte yerel, butik bir havayolu olarak adlandırıldığını, şimdi alınan sonuçlarla zirveye çıktıklarını ifade eden Bolat, zirvede tutunmak ve daha da ileri gitmek için yeni yol haritasını belirlediklerini söyledi.

“Büyümemiz hormonlu (yurt dışındaki rakipler gibi devlet destekli) değil, sürdürülebilir” diyen Bolat, son 20 yılda yıllık ortalama yüzde 12.2 büyüdüklerini, bu yıl 85 milyon yolcuya koştuklarını, 2033’e kadar da yıllık yüzde 7.4 büyümeyi yakalayarak, 10 yıl sonra 171 milyon yolcuya ulaşmayı planladıklarını bildirdi.

Bir grup gazeteciyle buluşmasında, “Bugün yeni nesil bir uçak fiyatı 400 milyon dolara geldi. Biz, Boeing ile Airbus’dan daha fazla uçak almak için bu işe girmiyoruz. Türkiye ekonomisine katkı için çalışıyoruz” diye konuşan Ahmet Bolat, pandemi döneminde en hızlı dönüşe imza atan havayollarından biri olduklarını, 2023’ün de planları doğrultusunda ilerlediğini kaydetti.

Bolat, “Ocak ayı iyi başladı. Şubat fena değildi. Deprem etkisiyle düşüş yaşadık ama iki haftada ileri rezervasyonlar toparlandı. İlk çeyrekte faaliyet karında iyi bir rakam görünüyor. 2022’yi (rekorlar yılı) tekrarlayacağız” dedi.

Ahmet Bolat; ABD, Çin ve Japonya, Güney Kore atağıyla Türkiye’nin bu yılı 60 milyon turist, 60 milyar dolar gelir rakamıyla kapatmasını öngördüklerini de ifade etti.

Haberin Devamı

Öte yandan THY 2022’de toplam gelirini rekorların yaşandığı pandemi öncesi yıl olan 2019’a göre 13.2 milyar dolardan 18.4 milyar dolara taşıdı. 2019’da 1.7 milyar dolar olan kargo gelirini iki kattan fazla artırarak 3.7 milyar dolara ulaştırdı. Yeni havalimanı masrafları ve korona dönemindeki maliyetler yüzünden ticari kredi borcu 2020’de 5.4 milyar dolara ulaşan şirket, 2022’de 2.1 milyar dolar krediyi ödeyerek borcu 2019 dönemine, 3.3 milyar dolara getirdi.

İşte THY’nin 2033 hedefleri

Son 20 yılda kapasite, yolcu sayısı ve kârlılıkta sektör ortalamasının üzerinde büyüme göstererek ülke ekonomisi ve istihdamına önemli katkılar sağlayan THY, 2033 yılı stratejik hedeflerini şu maddelerle duyurdu.

*Konsolide cironun 50 milyar doları geçmesi.

*140 milyar dolarlık katma değerin ülke ekonomisine sunulması.

*2023 sonunda 435’e ulaşması beklenen uçak sayısının 2033 yılında 800’ü aşması ve uçulan havalimanı sayısının 400’e ulaşması.

Haberin Devamı

*Yolcu kapasitesinin yıllık ortalama yüzde 7 artarak 2023’e göre 2 katına çıkması.

*2023’te 85 milyonu geçmesi beklenen yolcu sayısının 2033’te 170 milyonu aşması.

*Tüm iştiraklerle birlikte çalışan sayısının 150 bine ulaşması.

*Taşınan kargonun 2023’e göre 2 katına yükseltilmesi ve dünyanın ilk üç kargo hava yolundan biri olunması.

*En iyi dijital deneyim sunan 3 hava yolundan biri olmak.

*Karbon emisyonunu dengeleme projeleri ile “karbon nötr” hava yolu olunması için ciddi mesafe kaydedilmesi.

Depremzedeye ‘iş’ için öncelik

Bu yıl büyümeye ve yeni istihdama devem edeceklerini açıklayan Ahmet Bolat, “10 bin kişiyi işe alacağız. İçlerinden 1000’i aşkın kişi depremzede vatandaşlarımız arasından olacak. 500’e yakını kabin memuru. Bunun için şartları depremzedeler için esnettik; kabin memurluğunda lise ve üstü seviyeyi kabul edeceğiz, dilde de esneklik sağlayacağız. Ayrıca bölgedeki part time çalışanlarımız da artık tam zamanlı çalışan olarak aramızda. Bununla birlikte deprem destekleri kapsamında 106 milyon dolar nakit, 75 milyon dolarlık uçuş desteği, 100 milyon dolarlık da konut yapımı bütçesi sağladık” dedi.

Haberin Devamı

THY’de EYT’li çalışanlar ile, emekli olmak istenildiğinde müdür ve üstü seviyede yola devam edilmediği; diğer gruplarda 1 yıllık istisna ile çalışma devamının sağlandığı açıklandı. Grubun yurt içi çalışanları içinde yüzde 10’a yakın EYT’li çalışanı bulunuyor.