EkonomiGÜNÜMÜZÜN KİLİT SEKTÖRÜ: LOJİSTİK

GÜNÜMÜZÜN KİLİT SEKTÖRÜ: LOJİSTİK

03.08.2021 - 06:00 | Son Güncellenme:

Alpagu Lojistik Kurucu Ortağı Ali Erdim pandemi süreciyle birlikte önemi daha çok anlaşılarak, ön plana çıkan lojistik sektöründe yaşanan konteyner sıkıntısı ve çözüm süreçlerini anlattı. Erdim, birçok sektör için kilit noktada olan lojistik sektörü ile alakalı önemli açıklamalarda bulundu.

GÜNÜMÜZÜN KİLİT SEKTÖRÜ: LOJİSTİK

İlandır.

“PANDEMİ SÜRECİ LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN ÖNEMİNİN DAHA İYİ ANLAŞILMASINI SAĞLADI”

Dünyayı kısa sürede etkisi altına alan pandemi dönemi bizlere yeni alışkanlıklar kazandırdı diyen Ali Erdim, “Hep var olan ancak önemini anlayamadığımız bir sektörün de göz önüne çıkmasını sağladı: Bu da Lojistik. Bu dönemde lojistik sektörünün özellikle aşılarla birlikte tamamen ne denli önem arz ettiğini anlamış olduk. Örneğin ilk günlerde standart alışverişlerimizin dışına çıkıp toplu halde ürün alımları ve stoklamaları gerçekleştirdik. Sonuç olarak market raflarını kısa bir süre boş halde gördük. Bu beklemenin sebebi ülkemizde yeterli stok olmaması asla değildi. Sadece tüm Dünya böyle hızlı ve alışıla gelmemiş tüketimi stok şeklinde yapmaya hazır değildi. Covid-19 ile tanıştığımız günlerde çoğumuzda olan panik havası bu düzeni değiştirmiş ve tekrar bir satış operasyonu düzenlenmesi gerekliliğini doğurmuştur. Bu şartlarda Tüm Dünya ticaretinde deniz yolu lojistiği de fazlasıyla etkilenmiştir.” şeklinde konuştu.

“BOŞ KONTEYNER SORUNU STRATEJİK GÜÇ OLARAK KULLANILIYOR”

“Geçen seneden başlayan ve bu sene devam eden ülkenin ileri gelen ekonomi sayfalarında da yer alan bilgilere istinaden tüm Dünya’nın global konteyner stoklaması ve mal alım şartlarıyla zorlu bir dönemle karşı karşıya geldik” diyen Erdim, “2020 son çeyrek ve şu ana kadar süren Dünya ticaretinde büyük bir krize sebep olan ve tedariki giderek zorlaşan boş konteynerler, ülkeler arasında stratejik güç olarak kullanılmaya başladı. Çin, boş konteynerleri toplamakta, ABD ise ülkesinden mal alma şartı koymaktadır. Ayrıca Çin’in boş konteyner talebini hala ısrarlı bir şekilde sürdürmesi bu süreci daha da olumsuz hale getirmektedir” dedi.

“TÜM KONTEYNERLERİ ÇİN’E GÖNDERELİM”

Alpagu Lojistik Kurucu Ortağı Erdim, lojistik sektörü için özellikle bu sene oldukça büyük sorun olan boş konteyner sıkıntısı ile alakalı alternatif çözüm yollarına değindi. Erdim “Kısa vade de bu sorunlar için çözüm için Ro-Ro ve bulk taşımacılığı alternatif olabilecekken, uzun vade de ise güçlü bir filo ve konteyner üretimi için teşvik mekanizmasının ülke olarak devreye girmesi gerekmektedir. Dünyanın en büyük konteyner ithalatçısı olan ABD, limanları yavaşlatmakla birlikte konteynerlerin boş olarak yüklenmesine izinde vermedi, kotalar ve zorluklar oluşturdu. Pandemi öncesinde hiçbir armatörün konteyneri boş olarak yüklemek istemediğini de anlamış olduk, “Armatörler, değersiz de olsa bir mal girsin, boş konteyner liman masraflarından kurtulsun” isterdi. Çin-ABD navlunları 8-14 bin dolar seviyesine çıkınca, hiçbir armatör limana ödeyeceği 50-100 dolar boş konteyner bedelini görmez oldu. Buda Armatörler tarafından tek bir algının oluşmasına neden oldu: ‘’Tüm konteynerleri Çin’e gönderin’’. Bu da Orta ölçekli ihracat ve ithalat yapan ülkelerin ekipman sorunu yaşamasına ve aynı zaman da ülke içindeki navlun piyasasının bir anda 2 ila 5 katına çıkmasına neden oldu.” şeklinde konuştu.

“GENÇLERİN İSTİHDAMINA DESTEK ÖNEMLİ”

Erdim, lojistik sektöründeki büyümenin doğru şekilde yönlendirildiğinde iş yaşamında tecrübesiz gençler için istihdam kapısı olabileceğinin altını çizerek şöyle konuştu;

“Bu zor ve sorunlu dönemde, şirketimiz; Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Pala‘nın ve takım arkadaşlarımın da büyük katkılarıyla bu pandemi de büyümeye devam etmekle beraber genç ve tecrübesiz arkadaşlarımıza da kapısını açarak ülke ekonomisinde genç istihdamına destek olmaktadır.” 

TÜRKİYE’NİN 3. BÜYÜK VE YENİLENMİŞ LİMANI

İzmir bölgesinin ticaret merkezi olabilme açısında stratejik bir noktada olduğunu dile getiren Erdim, “İzmir’in Lojistik konteyner merkezi olabilmesi adına Aliağa limanın Türkiye’nin 3. büyük ve yenilenmiş limanı olması da göz önüne alınmalıdır. Her yıl İzmir Alsancak ve Aliağa limanlarının elleçleme kapasitesinin artışını göz önüne aldığımızda Marmara bölgesi iş adamlarının da bu bölgeye yatırım yaptıklarını görebiliyoruz. Aliağa’da özellikle son dönemde APM limanı gibi uluslararası liman işletmecilerinin yatırım yaparak bölgede operasyonlara başlaması ve Socar firmasının Star Rafineri üzerinden büyük yatırımlar yapması, birçok depoculuk hizmetlerinin bu liman etrafında açılması bu bölgenin gelecekte gelişmesi öngörülen potansiyelini de göstermektedir.”

LOJİSTİK TÜM SEKTÖRLERİ ETKİLİYOR

“Lojistik sektörünün tüm Dünya üzerinde bir anahtar sektör olduğunu sadece konteyner olarak açıklarsak bu tamamen hata olmuş olur. Hepimiz elbette ki internet üzerinden bir şekilde market, giyim, teknoloji vb. gibi ürünleri yurt içi hatta yurt dışı da dahil olmak üzere siparişini veriyoruz. Lojistik sektöründe tabiri caizse ışınlanma bulunmadığı sürece kuryesinden kaptanına kadar bu lojistik ağının her düzeninde bir emeğin bulunduğunu da unutmamalıyız.” şeklinde konuştu.

İlandır.

Yazarlar