Ekonomi‘E-ihracat’ta hızlı yükseliş sürüyor

‘E-ihracat’ta hızlı yükseliş sürüyor

02.01.2024 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türkiye’de e-ihracat büyümesini sürdürüyor. Destek ve teşvikler de KOBİ’lere fırsat yaratıyor. 2023 yılında e-ihracata yönelen firma sayısında yüzde 30’a varan artış olması ise buna gösterge sayılıyor.

‘E-ihracat’ta hızlı yükseliş sürüyor

AYLİN RANA AYDİN - Türkiye, e-ihracatta güçlü büyümesini sürdürüyor. Son dönemde verilen destekler de bu büyümede etkili oluyor. Bu kapsamda verilen destek ve teşvikler özellikle KOBİ’ler açısından fırsat yaratıyor. E-ihracatta ABD, Almanya, Fransa, Rusya, İngiltere gibi pazarların öne çıktığı belirtilirken, tekstil, ev tekstili, ayakkabı, takı alanındaki ürünlerin ilgi gördüğü ifade ediliyor.

Haberin Devamı

Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara, 2023 yılında birçok firmanın gelirlerini enflasyon üstünde artırabilmek ve dolarla getiri sağlayabilmek adına e-ihracata yöneldiğini söyledi.

2023 yılında bir önceki yıla göre e-ihracata yönelen firma sayısında yaklaşık yüzde 20-30 arası bir artış olduğunu dile getiren Özkara, “2024 yılında da yine mevcut ekonomik durumları baz alırsak e-ihracata yönelen firma sayısında artışın devam edeceğini öngörüyoruz. Bu konuda KOBİ’lere verilen destekler gerçekten değerli. Hem e-ticarette hem de ihracatta başarılı olan KOBİ’lerin sayısı da artmış oluyor” dedi.

‘Adeta bir maden’

Türkiye’nin özellikle tekstil konusunda yakındaki ülkelere göre kendini oldukça geliştirmiş bir konumda olduğunun altını çizen Özkara, şöyle konuştu:

Haberin Devamı

“İhracat yaptığımız ülkelerin en başında Almanya gelirken, Amerika, İtalya ve Birleşik Krallık pazarları da KOBİ’ler için oldukça umut vaat ediyor. Ülkemizden yurt dışına e-ihracat yolu ile en çok satılan ürünlerin başında tekstil ürünleri geliyor.”

Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli ise, e-ihracatın Türkiye’de yeni gelişmeye başladığını söyledi. E-ihracatın şimdiki durumunun bundan 5 yıl önceki e-ticaretin durumunda olduğunu belirten Çiğdemli, “İşletmelerin cesaretlenmeye ihtiyacı var. Ücretsiz eğitimlerimizle başta KOBİ’ler olmak üzere e-ihracat potansiyeli olan tüm üreticilere 8 yıldır e-ihracat yapmanın yollarını anlatıyoruz. Üstelik e-ticaret kadar kolay bir süreç aslında. Türkiye’de altyapısını sağladığımız 15 binden fazla e-ticaret sitesi var. Bu yıl bu siteler içinde ihracat yapmaya başlayanlar en az yüzde 35 oranında büyüme sağladı” dedi.

“E-ihracat adeta bir maden diyebiliriz” diyen Çiğdemli, bu alanda devlet teşviklerinin de çok fazla olduğunu kaydetti. Çiğdemli, şöyle konuştu:

“Şirketler arası toptan e-ticarete yönelik e-ticaret sitesi talebinde adeta patlama var son bir yılda. 2024’te bu yönelimin hızlanacağı beklentisindeyiz. Yükselen fiyatlara ek olarak, tedarik zinciri gecikmeleri ve kıtlıkların, fiyatlandırmaları tüm dünyada olumsuz etkilemiş olması, global toptan ticarette akıllı ticarete olan talebi artırdı. Bu talepleri karşılayabilmek için şirketler arası e-ticarete yönelik yeni modüller geliştirdik. Bayilere göre fiyat grubu tanımlama, asortili satış sistemi, cari hesap üzerinden satış, ön sipariş, çoklu dil seçeneği ve ülkelere göre farklılaşan ödeme yöntemleri gibi...”

Haberin Devamı

Vergi muafiyeti

Mikro ihracatçıya yönelik vergi muafiyetlerinin de e-ihracattaki ivmelenmeye katkısının oldukça yüksek olduğunu dile getiren, Çiğdemli, “Sadece vergi muafiyeti değil aynı zamanda reklam, altyapı, çalışan desteği gibi birçok devlet teşviği var. Ticaret Bakanlığı e-ihracatı artırmak için ciddi çalışmalar gerçekleştiriyor. Bu tip desteklerin artması ve olası problemlerin çözülmesi ivmeyi daha da yukarı çıkaracaktır” dedi.

En avantajlı pazarlar hangileri?

Cenk Çiğdemli, e-ihracatta Türkiye için en avantajlı ve en çok öne çıkan pazarları şöyle sıraladı:

“Amerika, Almanya, Fransa, Rusya, İngiltere, Romanya ve Çin. Üretilen ürüne göre hedef pazarlar değişiyor ancak Türkiye için aslında neredeyse her ülkede ayrı fırsatlar var. E-ihracat üzerinden en çok tekstil, ev tekstili, tesettür giyim, ayakkabı ve takı satılıyor. Çin’e gıda ihracatımız ise her geçen ay artıyor desek yanlış olmaz.”