09.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN
Hava sıcaklığının mayıs ve haziran aylarında düşük seyretmesi nedeniyle bu aylarda klimaya ilgi düşük seviyede kalırken, temmuz ayı başından itibaren bunaltıcı çöl sıcaklarının gelmesiyle klima satışları yaz canlılığını yeniden yakaladı.
Bölgesel olarak Türkiye’nin güneyindeki illerde klima talebi yüksekliğini koruyor. Adana, Hatay, Muğla, Antalya, Diyarbakır, Şanlıurfa, Mersin, Mardin ve Gaziantep, klima satışlarında öne çıkıyor. Satışlarda adet bazında; İstanbul, İzmir ve Ankara ise en büyük payı alıyor.
Fiyatların arttığını belirten sektör oyuncuları, önceki yıl 2.500 lira bandından başlayan fiyatların bu yıl en düşük 3 bin lirayı gördüğünü anlatıyor.
Vantilatör hızlandı
MediaMarkt Türkiye ve Yunanistan İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım, klima pazarında yılın başından bu yana adetsel olarak yaklaşık yüzde 10’luk bir daralma yaşansa da havaların ısınmasıyla eğilimin değiştiğini söyledi. Gökyıldırım, “Bu süreçte adet olarak geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 6’lık bir büyüme kaydediyoruz. Yine yaz aylarının en çok tercih edilen ürünlerinden olan vantilatör tarafında ise adet olarak yüzde 50’lik bir büyüme oranı yakaladık. Genel olarak baktığımızda ise klima pazarındaki satışların adet bazında geçen yılla aynı seviyelerde olmasını öngörüyoruz. Bunun en büyük nedeni ise maliyetlerin bir önceki yıla oranla yüzde 30-35 civarında artmış olması” diye konuştu.
Umutlar ikinci yarıda
LG Bireysel ve Ticari Klimalar Satış Müdürü Vedat Şahin, ikinci çeyrekte hava sıcaklıkları ve piyasa koşullarının, satın alma talebini ciddi anlamda düşürdüğünü dile getirdi. Şahin, “Bayram tatilinden sonraki dönemde ise klima satışlarının ivmeli olarak hızlandığı söylenebilir. Ancak bunun nedenine bakıldığında, pazarda faaliyet gösteren bazı firmaların, geçtiğimiz yıldan ellerinde kalan stokları eritmek amacıyla düzenlediği kampanya ve agresif fiyat rekabeti olduğu görülüyor. ÖTV desteği olmasına rağmen geçtiğimiz yılın ilk yarısı ile karşılaştırdığımızda, satışlarda neredeyse yarı yarıya bir düşüş var. Beklenti, yılsonuna kadar geçen yıla göre stok yönetimi ve kurdan kaynaklı zararların daha hasarsız şekilde atlatılacağı yönünde” dedi.
İhracat üssü oldu
Yaz mevsimiyle birlikte klima pazarında bir canlanma başladığını belirten Daikin Türkiye CEO’su Hasan Önder, ancak geç başlayan sıcaklarla birlikte artışın haziran ortasından itibaren hissedilmeye başladığını ifade etti. Önder, “İçerideki tüketimin yanında, Türkiye klima ihracatında da bölgede büyük bir üsse dönüştü. Daikin olarak sadece biz Avrupa’ya 250 bin split klima satarak grubumuzda ihracatta 1. sıraya çıktık. İhracatımızdaki bu artışı desteklemek için fabrika yatırımları yaptık” dedi.
Konut sektörü yavaşladı klima da payını aldı
Konut piyasasındaki daralma klima satışlarını da etkiliyor. Büyük soğutucu sistemlerine olan ilgi turizm ve mega yatırımların etkisiyle artmaya devam etse de, bireysel tüketiciye satışlar geriliyor. Vedat Şahin, yeni konut stoğunu üretiminin azalmasının iklimlendirme sektörüne de ciddi bir darbe vurduğunu kaydetti. Şahin, “Yeni stok üretilememesi, konut sektörüne teknik çözümle hizmet veren başta sistem klimaları olmak üzere bireysel iklimlendirme cihazları ve havalandırma ekipmanlarının satışlarını bir önceki yıla nazaran yarı yarıya düşürdü. Yurt içindeki bina stoğunun fazlalığı ve satışların düşük olması öncelikle inşaat ve beraberinde iklimlendirme firmalarını yurt dışı projelerine yönlendiriyor” dedi.