04.11.2008 - 11:09 | Son Güncellenme:
Eda BERKBAYRAK/ MİLANO (DHA)
İTALYA'da hava taşımacılığının büyük bölümünü gerçekleştiren ve yüzde 49.9'u kamuya ait olan Alitalia'nın satışında başa dönüldü. Eylül ayında genel olarak anlaşmaya varılmasına karşın, detaylarda sorun çıktı. Pilot ve hostesler, genel olarak anlaşmaya vardıkları koşullarla şu anda karşı karşıya bırakıldıkları koşulların birbirinden farklı olduğunu öne sürdü. Koşulların iyileştirilmemesi halinde imza atmayacaklarını ve süresiz greve gideceklerini belirten pilot ve hostesler, kararlarından geri adım atmadı.
Son gelişmeler Alitalia'nın talibi 16 İtalyan şirketin bir araya gelerek oluşturduğu İtalyan Havayolları Şirketi (CAI) konsorsiyumunu da zor durumda bıraktı. CAI’'en henüz açıklama yapılmazken, bu durum 1 Aralık itibariyle yeni firma kimliğiyle uçuşlara başlaması beklenen Alitalia'nın önünü yine tıkadı.
Günde ortalama 1 milyon Euro zarar eden Alitalia, 29 Şubat 2008 tarihinde yaptığı açıklamada sadece 282 milyon Euro nakit varlık ve yüzde 7 artışla 1.28 milyar Euro'ya çıkan borçlarıyla en fazla 1 yıl dayanabileceğini bildirdi. İflasın eşiğindeki firmaya geçen Mart ayında talip olan Air France- KLM, Nisan ayında bu girişimlerine son verip, şirketi satın almaktan vazgeçti.
Başbakan Silvio Berlusconi'nin çağrısıyla bir araya gelen 16 İtalyan işadamı, İtalyan Havayolları Şirketi (CAI) konsorsiyumunu kurarak, Alitalia'ya talip oldu. Firma, 1 Eylül'de resmi olarak teklifini sundu. Ancak, sendikalarla anlaşma sağlanamayınca, 22 Eylül'de de CAI teklifini çekti. Bu karar ardından İtalya Sivil Havacılık Kurumu (ENAC) tarafından Alitalia’nın ENAC'a 25 Eylül 2008 tarihine kadar iflastan kurtulmasını sağlayacak somut plan sunmaması halinde, elindeki geçici uçuş lisansının iptal edileceği açıklandı. Bu süreçte CAI ve sendikalar arasında görüşmler yeniden başladı ve genel anlamda anlaşmaya varıldı. Bu gelişmeler ekonomi dünyasında memnuniyetle karşılanırken, anlaşmanın içeriğinde yine problem çıktı. Pilot ve hostesler rest çekti. Şimdi gözler CAI'ye çevrildi.