18.01.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Geçtiğimiz yıl ağır ticari araçlarla birlikte Türkiye’de satışlar 1 milyon adedin bir miktar üzerine çıkarken, markaların neredeyse tamamı, farklı oranlarda da olsa satışlarını bir önceki yıla göre artırmayı başardı. Hatta Toyota gibi bazıları, bugüne kadarki en yüksek satış rakamlarına ulaşarak “rekor” kutlaması yaptı. Bu atmosferde bazı markalar, çifte hatta daha fazla başarıya imza attı. Nitekim bazı modeller, kendi sınıflarında “2015 yılının yıldızı” olurken, markalarına bu gururu da yaşattı.
Fiat Linea, binek otomobilde tüm pazarın “en çok satılan” modeli olarak yeniden ön plana çıkarken, “doğal olarak” sedan otomobiller kategorisinin de en çok satan aracı haline geldi. Bununla birlikte sedan kategorisinde farklı modeller de ön plana çıkarak “ilk 5” arasına girdi. Tıpkı lüks sınıfta yer almasına karşın, sedanlar arasında en çok satanlar listesine 4. sıradan giriş yaptı. Bunda, daha önce aynı kategoride yer alan Jetta’nın, bir süre yokluğunun da etkisi mevcut.
‘Minik’lerde artış
Geçen yılki satışların detaylarına baktığımızda, piyasanın en küçükleri olan “A sınıfı”nın yaklaşık 200 adetlik düşüşe rağmen 4 bin adet seviyesinde satışa sahip olduğu dikkat çekiyor. Bu sınıfın “açık ara” lideri ise, İzmitli i10.
Bunun yanında bir üst sınıf olmasına rağmen yine “küçük”ler liginde yer alan B sınıfı araçların satışlarının, bir önceki yıla göre sıçrama yaptığı anlaşılıyor. Nitekim 2014 yılında 182 bin 362 adet B sınıfı araç satılırken, geçen yıl bu rakam 219 bin adedin üzerine çıkmış. Bu sınıfın lideri ise Bursalı Clio. Clio’nun 2015 yılı satışları, SW yani Sport Tourer versiyonu da eklendiğinde 31 bini aşıyor. Bir diğer yerli i20 ise, 21 bin 872 adetle nefesini onun ensesinde hissettiriyor.
Türkiye’nin en çok satan otomobillerinin yer aldığı “orta” yani “C” sınıfında ise satışlar 2014’teki 307 binden 378 bin 141’e yükselmiş. Burada sedanların yanı sıra Hatchback modeller de bir hayli gözde. Orta sınıf hatchbackların gözdesi ise kuşkusuz Golf. Onu, Astra HB izliyor.
Lüks yani premium (D) sınıfta da 69 bin 711 adet olan satışlar ise, geçen yıl 95 bin 359 adede fırlamış. Elbette bunda 1.6 lt dizel ve otomatik kombinasyonlu modellerin büyük etkisi var. Burada ilk 3 dışındaki diğer markalar arasında satış adetleri açısından küçük farklar bulunuyor. SUV sınıfı da, başarılı bir yıl geçirenlerden. Nissan, bu yıl da ipi ilk sırada göğüslemiş. Listede en çok dikkat çeken yükseliş ise, 1.6 lt dizel motor ve otomatik vites seçeneğini devreye sokan Opel Mokka’da. İlk 5’e girmeyi başardığı için...
Süper lüks otomobil üreticisi Aston Martin’in, konsept olarak gösterdiği ve seri üretimine başlayacağını duyurduğu yeni DBX crossover modeli için Makendonya’da bir tesis kurma planının yeniden gündeme geldiği bildiriliyor.
Son dönemde sıkışıklıklar yaşayan, hatta bir “yeniden yapılanma” planı ile maliyetlerini dengelemeye çalışan Aston Martin, diğer yandan da yeni crossover modeli “DBX” için üretim yeri arayışına girdi. Bunun için şirket yönetiminde daha önce de pek çok alternatifin gündeme geldiği belirtilirken, bir ülkenin, bu yarışta İngiliz markanın aklını çelmeye daha yatkın olduğu belirtiliyor. O da Makedonya...
Otomotiv yatırımlarını çekebilmek amacıyla atağa geçen Makedonya, özellikle Avrupa ülkelerine göre daha ucuz işçilik sunmasıyla öne çıkıyor. Nitekim ülkenin tanıtımlarında, ortalama ücretlerin aylık 500 dolar civarında olduğu ve okur-yazarlık oranının da yüzde 97 civarında bulunduğu gibi bilgiler var. Makedonya’da halen 50 yan sanayi şirketinin faaliyet gösterdiği, 2 bin 500 kişilik bir istihdama sahip oldukları bildiriliyor.
Aston Martin’in diğer alternatifleri arasında İngiltere’den iki, Ortadoğu’da bir ülkenin bulunduğu, ayrıca ABD’nin de düşünüldüğü kaydediliyor.
‘Doktordan satılık’ araç kalmayacak!
Peugeot Türkiye Genel Müdürü Laurent Pernet, mevcut tablonun bu yıl açısından kendilerine güven verdiğini, ancak yıl boyunca pazarın gelişimini sürekli izlemeye ve ona göre pozisyon almaya devam edeceklerini söyledi.
2015 yılının değerlendirmesini yapan ve bu yıla ilişkin hedeflerini açıklayan Pernet, Türkiye’de otomotiv pazarının, 900 bin adet civarında gerçekleşmesini beklediklerini kaydederken, kendilerinin de yüzde 4.7 pazar payı ve 42 bin 300 adetlik satış hedeflediklerini bildirdi. Geçen yılki 34 bin 411 adetlik satış ve yüzde 3.6 pazar payının üzerine çıkmayı istediklerini, bunu da, mevcut tabloya bakarak öngördüklerini söyleyen Pernet, “Elbette Türkiye’de herşey çabuk değişebiliyor. Geldiğimden bu yana ilk öğrendiğim bu oldu. Pazarı ve gelişmeleri izleyip, ona göre bir pozisyon alacağız” dedi.
Rekabetçi olmak ve değişen durumlara ayak uydurabilmek amacıyla hızlı hareket etmenin önemine işaret eden Pernet, “Kurlarda 10 kuruşluk bir oynama bile, otomotivde büyük önem taşıyor. Çok şey değiştiriyor. Bu yüzden izlemede olacağız ve ona göre hareket edeceğiz. Ancak bunu yaparken, karlılığımızı yitirmemeye çalışacağız” diye konuştu.
Yenilenen ve Türkiye pazarına uygun donanımlarla gelen modellerinin, 2016’da satışlarının artmasına yardımcı olacağını kaydeden Laurent Pernet, “Ayrıca heyecan verici yeni modellerimiz de olacak. Bu yıl Avrupa pazarına yönelik 3 SUV modelimiz var. Ayrıca ticari araçta da, ilk kez Cenevre’de tanıtılacak yeni nesil Traveller ve Expert bulunuyor. Bu dinamik pazarda yeni müşterilere ulaşarak, pazar payımızı artıracağız” ifadesini kullandı.