EğitimYapılandırmacı Yaklaşım Nedir, Özellikleri Nelerdir? Yapılandırmacı Yaklaşım Nasıl Uygulanır?

Yapılandırmacı Yaklaşım Nedir, Özellikleri Nelerdir? Yapılandırmacı Yaklaşım Nasıl Uygulanır?

27.03.2022 - 04:25 | Son Güncellenme:

Günümüzde öğretmen merkezli yaklaşımlar yerine öğrencinin aktif olarak öğrenme sürecine katıldığı yaklaşımlar ön planda olmaktadır. Öğrenmenin öğrenci merkezli olması ve öğrenilenlerin nasıl yapılandırdığını temele alan kuramlar öğrenilenlerin kalıcılığını sağlaması açısından da son derece önemli olmaktadır. Bu kuramlardan biri de Yapılandırmacı yaklaşım olarak ifade edilmektedir. Peki, yapılandırmacı yaklaşım nedir, özellikleri nelerdir? Yapılandırmacı yaklaşım nasıl uygulanır? İşte, yapılandırmacı yaklaşım hakkında tüm detayları derledik.

Yapılandırmacı Yaklaşım Nedir, Özellikleri Nelerdir Yapılandırmacı Yaklaşım Nasıl Uygulanır


Yapılandırmacı yaklaşım Piaget'in bilişsel çalışmalarının kaynağı olmakla birlikte bu kurama Vygotsky, Bruner, Barlett ve Dewey de bilimsel olarak katkıda bulunmuştur.

Yapılandırmacı Yaklaşım Nedir?

Yapılandırmacı yaklaşım, merkezde öğrencinin olduğu öğretmenin ise öğrenilecek bilgileri aktarırken anlamlı bir şekilde bilginin yapılandırmasına rehber rolünde olduğu bir anlayış olarak ifade edilmektedir. Öğrencilerin somut yaşantılarına odaklanan bu yaklaşım bilginin anlamlandırılması, önceki bilgilerin kullanılması ve yeni öğrenilenler ile karşılaştırılması esasına dayanmaktadır.

Özellikleri Nedir?

Yapılandırmacı yaklaşım değişmeyen bir bilginin olmadığını ileri sürmektedir. Öğrenme olayının gerçekleşmesini sağlayan çok sayıda yöntem bulunmaktadır. Eğitim bu yaklaşıma göre sadece okulda değil hayatın her alanında devam etmektedir. Bilgi bu yaklaşıma göre hazır olarak elde edilmeyerek öğrencinin kendisi tarafından oluşturulmaktadır. Bu yaklaşımın en önemli ilkesi öğrenmeyi öğrenmek olmaktadır.

Yapılandırmacı Yaklaşım Nasıl Uygulanır?

Her insanın birbirinden farklı şekilde öğrendiğini ortaya koyan yapılandırmacı yaklaşımın beş aşaması bulunmaktadır. Bu aşamalar şu şekilde olmaktadır:
- Dikkat çekmek
- Keşfetmek
- Açıklamak
- Bilgiyi anlamlandırmak
- Değerlendirme