19.06.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
Üniversite hayali kuran yaklaşık 3.5 milyon adayın katıldığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) dün düzenlenen Alan Yeterlilik Testleri (AYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) ile tamamlandı. Saat 10.15’te başlayan AYT’de adaylara Türk Dili ve Edebiyatı/Sosyal Bilimler-1 testinde 40, Sosyal Bilimler-2’de 40, Matematikte 40, Fen Bilimleri’nde 40 soru soruldu ve sınav toplam 180 dakika sürdü. Saat 15.45’te başlayan YDT’de ise Almanca, Arapça, Fransızca, İngilizce ve Rusça dillerinden 80 soru yer aldı, adaylara 120 dakika süre tanındı. Sınav maratonunu geride bırakan adaylar şimdi 20 Temmuz’da açıklanacak sonuçlara odaklandı; ardından tercih telaşı başlayacak.
MÜFREDATA UYGUNDU
Uzmanlar ve adaylardan gelen yorumlara göre AYT’de sorular genel olarak müfredata uygun, kazanımlar çerçevesinde hazırlanmış, bilginin yanı sıra adayların yorum gücünü ölçen, temel kavramları bilmeyi gerektiren nitelikteydi. Adaylar sayısal alanda Geometri, Kimya ve Biyoloji’de; sözel alanda ise Türk Dili ve Edebiyatı ile Tarih testlerinde zorlandılar. Bilfen Liseleri, Bahçeşehir Koleji, Uğur Okulları, Nazmi Arıkan Fen Bilimleri Eğitim Kurumları bölüm başkanlarının testlere göre yorumları ise şöyle:
BİLGİ AĞIRLIKLIYDI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI: Türk Edebiyatı Dönemleri’nin temel taşlarını oluşturan sanatçılar, eserler ve dönem bilgilerinin sorgulandığı sınavda hem bilgi hem de çıkarım yapmayı gerektiren sorular yer aldı. Önceki yıllarda şiir verip seçeneklerde şiirin özellikleri sorgulanırken bu yıl, çeşitli özellikler verilerek bu özelliklerin hepsini taşıyan dizenin bulunmasının istendiği sorular, en çok zorlayanlar arasındaydı. Ayırt edici soru sayısının geçen yıla göre daha fazla olduğu sınavda, sorulardaki metinlerin günlük dile yakın örneklerden seçilmiş olması adaylar açısından olumlu olarak değerlendirildi.
AYIRT EDİCİYDİ
SOSYAL BİLİMLER: AYT Sosyal Bilimler 1 ve 2’de Tarih soruları kavram bilgisi, bilgiyi yorumlama yeteneği, kronolojik olayların neden-sonuç ilişkisiyle bağlantılarını kurabilme kazanımları doğrultusunda ayırt edici, zorluk derecesi yüksek nitelikteydi. “İlk Türk Devletleri” ile “Millî Mücadele Dönemi” konularına ait kazanımları ölçen sorular sınavın ayırt edici sorularıydı.
Coğrafya ise TYT’ye göre daha fazla bilgi ağırlıklıydı. Sınavda küresel örgütler, yenilenebilir enerji kaynakları, turizm, sera gazı gibi konulardan sorular geldi. Bu testte hem bilgiyi kullanma hem de harita okuma becerisi ön plana çıktı.
Felsefe sorularından 3’ü metinden akıl yürütme ile sonuç çıkarabilme biçiminde, 3 soru da kolay nitelikte sorulardı. Psikoloji soruları bilgi gerektiren, orta kolay düzeydeyken Sosyoloji’de metinden sonuç çıkarma şeklinde kolay denilebilecek türden sorulara yer verildi. Klasik mantık konularını içeren Mantık soruları, bilgiyi kullanabilme becerisini ölçmeye yönelikti.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’nde 4’ü bilgi, 2’si yorum sorusuydu. Sorulardan 1’i kolay, 1’i orta, 4’ü ise zordu.
GEOMETRİ ÖNE ÇIKTI
MATEMATİK: Sorular öğrencinin matematiksel bilgi seviyesini ve bilgiyi kullanarak işlem yapabilme gücünü ölçtüğünden bazı adaylara TYT Matematik sınavına göre daha zor geldi. Genel olarak orta güçlükteki sorulardan oluşan sınavda, 12. sınıf ikinci döneme ait konular yer almadığından 9 ve 10. sınıf kazanımlardan oluşan soru sayısında artış gözlemlendi. Polinom sorusunun sınavın ayırt edici sorusu olduğunu söylemek mümkün.
Geometri soruları eski yıllara paraleldi. Konu bilgisi ve yorum kabiliyetinin ön planda tutulduğu test, genel olarak orta ve zor seviyede soruların olduğu bir sınavdı. Çemberde Uzunluk sorusu sınavın ayırt edicisi olabilir.
SORULAR ÇOK BENZERDİ
İrday Eğitim Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday, Trigonometri sorusunda ‘x’ açısının dar, ‘2x’ açısının geniş açı olması gerekirken, soruda hem ‘x’ hem de ‘2x’ açısının dar açı olarak çizildiğine; bu nedenle bazı adayların sınavda zaman kaybı yaşadığına dikkat çekti. Yüzde 10 civarında zor sayılabilecek soru olduğunu belirten İrday, Geometri sorularının daha özgün ve belirleyici nitelikte olduğunu ancak Matematik sorularının birbirini tekrarlayan ve geçmiş yıllarda çıkan sorulara çok benzeyen sorulardan oluştuğunu söyledi.
YORUM BECERİSİ DE ÖLÇÜLDÜ
FEN BİLİMLERİ: Fizik testi soruları son yıllardaki sınavlara benzer mantıkta hazırlanmış. Hikâyeleştirilmiş yeni nesil sorulara yer verilen testte, işleme dayalı soru sayısı azdı. Soruların tamamı fizik müfredatına ait kazanımlarla ilişkili bilgiyi yorumlama ve bilgiyi günlük hayattan verilen örnek içinde muhakeme etmelerini gerektiren bir yapıdaydı.
Kimya testi, temel kavram ve ilkeleri iyi kullanan, ayrıntıları görebilen, okuduğunu anlayıp yorumlayabilen ve iyi işlem becerisine sahip olan öğrencilerin çözebileceği düzeydeydi. Yaklaşık yarısı matematiksel işlem becerisi gerektiren testte, Logaritmik terimin yer aldığı Nernst Bağıntısı sorusu ile görseli verilmeden metinle betimlenen Galvanik Hücre ve Elektrolitik Hücre soruları öğrencileri zorlayacak nitelikteydi.
Biyoloji’nin çok daha derinlikli bilgi isteyen sorulardan oluştuğu gözlendi. Bu yıl sınavda bazı sorular önceki sınavlardan farklı olarak kavramların özelliklerini karşılaştırma şeklinde geldi. Bazı sorularda birden çok kazanımın sorgulandığı ve çeldiricilerin güçlü olduğu görüldü. Bu noktada konuyu tam olarak bilen öğrencilerin yapabileceği bir sınav denilebilir.