27.06.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Aysel Bozan Yılmaz
Aysel Bozan Yılmaz - ÖSYM Başkanlığınca, 81 ilde ve Lefkoşa’da düzenlenen, 2,6 milyon adayın başvurduğu YKS’nin ilk oturumu olan TYT dün tamamlandı. Adaylar bugün ikinci oturum olan Alan Yeterlilik Testleri (AYT) ile üçüncü oturum Yabancı Dil Testi’nden (YDT) sınav oluyorlar.
TYT’de adaylara, Türkçe testinde 40, Sosyal Bilimler testinde tarihten 5, coğrafyadan 5, felsefeden 5, din kültürü ve ahlak bilgisinden 5’er olmak üzere toplam 20, Temel Matematik testinde 40, fizikten 7, kimyadan 7 ve biyolojiden 6 sorunun yer aldığı Fen Bilimleri testinde de 20 soru yöneltildi; toplam 135 dakika süre tanındı.
Sınavda, tüm testlerdeki sorular müfredata uygundu, hatalı soru bulunmuyor. Temel konu ve kazanımlara hakim adayların yapabileceği nitelikte bir sınavdı. Soru yapıları yorumlama, analiz yapma, akıl yürütme gibi yeni nesil sorular olarak adlandırılan, adayların üst düzey düşünme becerilerini ölçen nitelikteydi.
Diğer testlerde soruların zorluk derecesi önceki yıllarla benzerdi ancak Matematik testi çok zordu ve bugün düzenlenecek sınavlar öncesi moralleri altüst etti. Tarih, Coğrafya, Felsefe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Biyoloji ve Kimya testlerinde bilgiyi doğru şekilde yorumlayıp analiz etmeye yönelik sorular ağırlıkta yer aldı. Kolay ve orta zorlukta sorular öne çıkıyordu. Diğer testlerle ilgili Bahçeşehir Koleji, Bilfen Liseleri, Fen Bilimleri Eğitim Kurumları, Uğur Okulları bölüm başkanlarının yorumları ise şöyle:
Anlam bilgisi belirleyici
Türk Dili ve Edebiyatı: Sorular, okuma, okuduğunu anlayıp ve yorumlama üzerine kurgulanmış. Dil bilgisi soruları geçen yıldan daha az sayıda sorulmuş. Paragraf sorularını oluşturan metinlerin seçiminde çok titiz davranıldığı, öğrencinin farklı türdeki metinlerle sınandığı; sanat metinlerinin yanı sıra bilimsel ve düşünsel metinlerin de yer aldığı görülüyor. Paragraf sorularında birkaç tanesinde çeldiriciler yüksekti. 25 paragraf sorusunu art arda çözmeye çalışmak adayların zaman kaybetmesine ve yorulmasına yol açtı. Anlam bilgisi soruları yine belirleyici.
Matematik: Muhakeme gücünü ve yorum kabiliyetini ölçen sorulardan oluşan bir sınavdı. Geçen yıla göre matematik soruları zorlayıcı, geometri daha yapılabilir düzeydeydi. Geometri çoğunlukla modelleme ve hikâyeleştirme kurgusuyla hazırlanmış; geometriksel düşünme becerisini ölçen, denklem kurup çözümleme gerektiren nitelikte olup adayların zorlandıkları sorular olmuş.
Fizik: Sorular, kavramları içselleştirmemiş, günlük yaşamla bağlantı kuramayan ve okuma alışkanlığı olmayan öğrencilerin zorlanacağı şekilde hazırlanmış. Sınavda sadece elektrik sorusunda işlem ve bağıntı kullanmak zorunda kalınmış. Optik sorusu dışındaki sorular öğrencilerin birçok kez karşılaştıkları normal düzeyde sorulardı.
‘Süre uzatılmalıydı’
İrday Eğitim Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday, soruların anlatım dili açısından son derece açık ve net olarak hazırlandığını, herhangi bir bilimsel hata bulunmadığını kaydetti. “Birbirini tekrar eden 3 - 4 soru olmasına rağmen, genelde soruların son derece özenilerek hazırlandığı görülmüştür” diyen İrday, sınavın süresinin en az 30 dakika uzatılması gerektiğini aksi takdirde sınavın ölçme değerlendirme
kriterlerine uygun olamayacağını vurguladı ve ve ekledi: “TIMSS, PISA gibi sınavların dünya sıralamasında ilk 5’e giren, akademik açıdan öğrenci seviyelerinin daha üst düzeyde olduğu ülkelerde bu tip bir sınav mevcut sınav süresinde uygulanabilir. Ülkemizdeki öğrenci seviyeleri arasındaki akademik fark fazla iken ve bu kadar az süre verilerek uygulanan bu test anlamlı olamamaktadır.”