27.03.2022 - 03:53 | Son Güncellenme:
Satışta AIDA Modeli sıklıkla kullanılmaktadır. Kısaca Dikkat, İlgi, Arzu Uyandırma, Aksiyon alma şeklinde aşamalarının uygulandığı bu model büyük getiri sağlamaktadır. Ancak aşamaların doğru bir şekilde uygulanması başarılı sonuçlar elde etmeyi sağlayacaktır.
Aida Modeli Nedir?
AIDA modeli; insanların satın alma davranışlarını olumlu yönde dış etkileyiciler ile yönlendirme sistemidir. Stratejik olarak satışı gerçekleştirmek üzerine bir kurgu olmaktadır. AIDA Modeli sadece satış alanında değil, iletişim ve pazarlama alanlarında da etkili bir yöntemdir.
Pazarlamada Aida modeli aşamaları ve bileşenleri nelerdir?
Pazarlamada Aida modeli ile insanların hizmete dikkat etmeleri, daha sonra ilgi duymaları, ardından satın alma arzusu duymalarını ve son olarak aksiyona geçerek hizmeti satın almaları hedeflenmektedir.
Dikkat Çekme (Attention)
İnsanlar samimi buldukları ve beğendikleri kişilerden alışveriş yapmak ister. Bu nedenle Aida modelinin ilk aşaması dikkat çekmektir. Burada ”gülümseme” özelliği mutlaka kullanılmaktadır. Pazarlamada müşterinin dikkatini çekmek için; göz teması kurmak gerekir. Daha sonra hafif bir gülümseme ile ”Hoş geldiniz” ifadesi kullanılır ve mimikler ile desteklenir. Gerçek ve samimi olacak şekilde gülümsemek gerekir Ayrıca satıcının ses tonunu müşterinin gelmesinden dolayı duyulan memnuniyeti anlatacak düzeyde kullanması gerekir. Kişisel mesafeye dikkat ederek karşılama yapıldıktan sonra iletişime geçilebilir.
İlgi Uyandırma (İnternet)
İnsanlar ilk gördükleri kişiler için ilk 30 saniyede olumlu ya da olumsuz kararlar verirler. Bu nedenle dikkati doğru şekilde kullanmak gerekir. Daha sonra ilgi uyandırma aşamasına geçilir. Bu aşamada müşterinin ne istediğini anlamak için çaba sarf etmek gerekir. Bunun için ise doğru soruları sormak lazım. Çünkü insanlar bir hizmet aldıkları zaman onlara getireceği faydasını bilmek ister. Bu aşamada ürün ve ya hizmetin faydalarını ön plana çıkarmak gerekir. Ancak daha fazla ilgi uyandırmak için ürünü satın almadıklarında kaybedecekleri konulara değinmek gerekir.
Arzu Yaratma (Desire)
Sıradaki aşama, ”Arzu Yaratma” olarak nitelendirilir. Ürüne İlgi duyan müşteri eğer ürünün faydalı olacağına inanırsa hizmete ulaşmak için daha fazla ilgi duyacaktır. Bu aşamada onda bir sahip olma arzusu yaratmak gerektir. Bunun en basit yolu müşteriye bir deneyim yaşatmaktır. Bu mümkün değilse hikayeleştirme tekniği kullanılabilir. Ancak hikayeye müşteriyi de dahil etmek son derece önemlidir. Bu aşamada ürünü övme yolu yanlış olabilir. Müşterideki satın alma sinyallerinin olup olmadığına bakılır. Duruma göre hareket edilir.
Harekete Geçirme (Action)
Bu aşama artık satışı kapatma aşamasıdır. Harekete geçirici sorular sorulmalıdır. Ödeme seçeneği sunarak aşamaya geçilebilir. Bir ödeme tercihini istediğini sorabilirsiniz. Sözleşme ve imza aşaması son nokta olarak geçmelidir. Sözleşme aşamasına gelen müşteriye riskin düşük olduğunu anlatılır. Ancak daha sonra mutlaka sözleşmedeki önemli ve bilmesi gereken noktaları belirtmek gerekir. Bu adım hem güveni artırır hem de satıcı kişinin sorumluluk riskini azaltır.