03.12.2021 - 07:01 | Son Güncellenme:
Girişimci ve yatırımcıların son dönemdeki gözdesi Türk oyun sektörü, aldığı yatırımlarla finans sektörünü dahi geride bıraktı. Türkiye’de girişim sayısının binleri, yatırımlarınsa yüzlerce milyon doları bulduğunu belirten Games United Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Bilgehan Baykal, sektör adım atmak ve yerini sağlamlaştırmak isteyenlere önemli ipuçları verdi.
- Dünyada ve Türkiye’de daha çok hangi alandaki girişimlerin yatırım alma potansiyeli yüksek? Neden?
Pandemiyle birlikte insanlar evlerine kapanınca vakit geçirmek için çeşitli arayışlara girdiler. Bununla birlikte hem dünyada hem Türkiye’de oyun sektörü büyük bir ivme kazandı. Dünyadaki oyun oynama süreleri yüzde 30 arttı. Bununla birlikte Türkiye’deki oyuncu sayısı da 2020 yılında 4 milyon artarak 36 milyon kişiye ulaştı. Durum böyle olunca hem sektördeki üretim arttı hem de yatırımcıların dikkati oyun sektörüne kaydı. Bundan 5 yıl önce Türkiye’de 10 tane oyun stüdyosu gösteremezken günümüzde ise ülkemizde binin üzerinde stüdyo bulunuyor.
Mobil oyunlar önde
Özellikle mobil oyun sektörü çok kârlı bir gelir modeline sahip. Çok ufak bütçelerle reklam yapıp büyük kâr yüzdeleri elde etmek mümkün. Hyper casual türünü ele alacak olursak oyun, yayınlanma aşamasına geçtiği sürece minimum 150-200 bin dolar kazandırıyor. Yatırım sürecinde ise yalnızca hyper casual oyunlar geliştiren stüdyoların yatırım alması pek söz konusu değil. Çünkü yatırımcı, hyper casual stüdyoya yatırım yapacağına kendi hyper casual stüdyosunu daha ucuza açabilir. Hyper casual stüdyoların yatırım alabilmesi için oyunları aynı çizgide, kaliteli bir şekilde üretebilen ve düzenli olarak oyun çıkartabilen bir ekibe sahip olmaları gerekiyor. Bu yatırımlar ise 1-10 milyon dolar arasında. Bunun üstüne, hyper casual türünde çıkmak zordur. Zaten birden fazla oyun tutturan hyper casual stüdyoları da yatırım almaya pek sıcak bakmaz çünkü yayınladıkları oyunlarla yatırım almadan daha fazla kâr elde edebilirler.
- Sıfırdan kurulan bir oyun girişiminin yatırıma giden yolculuğu nasıldır?
Bir oyun stüdyosu, kuruluşunda ilk olarak vizyonunu ve misyonunu iyi bir şekilde belirlemeli. Buna uygun olarak iyi bir ekip kurmalı. Örneğin, “Şu oyun türüne odaklanalım” dendiğinde herkesin o noktada oraya odaklanması gerekiyor. Bunun yanında sürekli networklerini genişletebilecekleri ortamlarda bulunmaları şart. Oyun sektöründe ilerleyebilmek ve yatırım alabilmek için doğru bağlantılara sahip olmak çok önemli. LinkedIn olsun, seminerler olsun, çeşitli etkinlikler olsun… Buralarda aktif olmaları gerekiyor. Şu anda oyun sektöründe yatırımcı ağı bulmak oldukça kolay. Biz de Game Factory Kuluçka Merkezindeki stüdyolara hem yayıncı anlaşmaları konusunda hem de yatırımcı bulma konusunda destek sağlıyoruz.
Bunların haricinde hedeflerini net bir şekilde belirlemeleri gerekiyor. Detaylı bir yol haritası çizmeleri lazım. Yatırımcının karşısına çıktıkları zaman yatırım almayı hedefledikleri projeleri de dahil, elle tutulur bir şeylere sahip olmalılar. Yani en azından geliştirdikleri oyunun oynanabilir seviyede olması gerekir. Bunlar, yatırımcının dikkatini çekebilmek için önemli. Ancak yatırımcılar ekibe yatırım yapar, oyuna değil.
Dokuz yeni yatırım
- Henüz hiç yatırım almamış ama alma potansiyeli olan, yatırımcıların dikkatini çekmesi gerektiğine inandığınız girişimler var mı? Hangileri?
2021’in ilk yarısında Türk girişimlerine 704 milyon dolar yatırım yapıldı. Bu yatırımın yaklaşık üçte birini oyun girişimleri aldı. 6 ay içerisinde 236 milyon dolar yatırım alan Türk oyun sektörü, finans sektörünü dahi geride bırakarak en çok yatırımın yapıldığı sektör oldu. 60’tan fazla oyun stüdyosuna destek verdiğimiz Games United (GU) Kuluçka Merkezimizin içerisindeki 9 stüdyo da bu yarıyıl yatırım almayı başardı. Asıl vizyonu “Metaverse” olan GU’nun bünyesinde bulunan Cedrus Games, Dorudon, Uniqcorn Games, Sincapp Games, Artuex ve Big Pogo gibi oyun girşimleri önü açık stüdyolarımızdan. Aynı zamanda ‘Blockchain Gaming’e girdiğimizi de duyurmak isterim.