19.06.2022 - 06:56 | Son Güncellenme:
Milliyet.com.tr - Rus ordusunun Ukrayna’yı işgal etmeyi hedefleyerek başlattığı savaş 116. gününde. Savaş ilk başladığı günden bu yana gıdadan enerjiye, ulaşımdan turizme kadar birçok sektörü etkisi altına aldı. Savaşın belirsiz seyretmesi dünya ekonomisinde çalkantılara sebep oluyor ve başta gıda krizi olmak üzere birçok alanda toplumsal hayatı etkiliyor. En çok etkilenen sektörlerin başında ise havacılık endüstrisi geliyor. Rusya’nın Batılı şirketlerden kiraladığı uçaklara el koyması, uçak üreticilerinin Rusya’ya yönelik ambargo kararları ve kapanan hava sahaları sebebiyle değişen rotalar sonucunda maliyetler artınca bilet fiyatları da artışa geçerek yolcuları doğrudan etkilemeye başladı. Tüm gözler bu alana kaymışken, Japonya merkezli bir hava yolu şirketinden gelen karar ise herkesi şaşkına çevirdi.
'YANLIŞ ANLAŞILMALARIN ÖNÜNE GEÇMEK İÇİN ALDIK'
Kovid-19 salgını başlamadan hemen önce 2018 yılında kurulan Japonya merkezli hava yolu şirketi Zipair Tokyo’nun yöneticisi Shingo Nishida, geçtiğimiz günlerde pandemi kurallarının gevşetilmesi sürecinde şirketin yeni uçuş rotalarını açıkladığı bir basın toplantısı gerçekleştirdi.
Nishida, toplantıda yaptığı açıklamada, hava yolu şirketinin 2018 yılından bu yana kullandığı logonun değiştirileceğini paylaştı. Zipair Tokyo kurulduğu günden bu yana 'Z' harfini logo olarak kullanıyordu. Şirketin üst düzey isimlerinden biri olan Nishida, 24 Şubat’ta başlayan Rusya-Ukrayna savaşında Rus askeri araçları üzerindeki 'Z' detayına dikkat çekerek şunları söyledi:
"Bence bazı insanlar logomuzu gördüklerinde şirketimizin savaşı desteklediğini düşünebilirler. Savaşın başından bu yana logomuz konusunda uzun süre düşündük ve sonunda logomuzu değiştirmeye karar verdik."
Nishida, logo değişikliğinin hava yolu şirketinin işlerini daha olumlu bir ortamda genişletme konusundaki kararlılığını artıracağını belirtti ve yolcuların şirketin Rusya yanlısı olmadığı konusunda rahat olmalarını da sözlerine ekledi.
KADEMELİ OLARAK YENİ LOGOYA GEÇİLECEK
Japonya’nın bayrak taşıyıcısı Japan Airlines'ın alt markalarından biri olan Zipair Tokyo, dünden itibaren yeni logosunu kullanmaya başlayacağını duyurmuştu. Yeni logonun yeşil, siyah ve beyaz renkleri barındıracağı ve uçağın dikey stabilizesi boyunca simetrik çizgilerden oluşacağı da aktarıldı. Yeni logonun kim tarafından tasarlandığı ve ardındaki anlama yönelik çok fazla bilgi vermeyen şirket yetkilileri, dünya çapında farklı isteklere sahip müşterilerin ihtiyaçlarını karşılayan hizmetleri sürdürme sözü verdi.
Zipair Tokyo’nun kurulduktan kısa bir süre sonra logosunda değişime gitme zorunluluğu hissetmesinin şanssız bir durum olduğunu belirten uzmanlar ise yeni logo ve yeni rotalar sayesinde şirketin küresel pazarda payını artıracağını düşünüyor.
KAYIPLAR TELAFİ EDİLİYOR
Havacılık sektörü salgın ve savaşla birlikte oldukça zor zamanlar yaşadı. Pandeminin etkisini kaybetmesiyle birlikte umutlanan hava yolu şirketleri, savaşın başlamasıyla birlikte tekrar karamsarlığa bürünmüştü. Ancak Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliği Teşkilatı (EUROCONTROL) tarafından yayınlanan son raporlara göre hava yolu taşımacılığı pandemiyle birlikte yaşanan kayıpları telafi etmeye başladı.
Yayınlanan kapsamlı değerlendirme raporuna göre Türkiye pandemi öncesi istatistiklerin yüzde 89'una ulaştı. Söz konusu dönemde Türkiye'de günlük ortalama 3 bin 6 uçuş gerçekleştirildi. Avrupa genelinde ise aynı döneme ait günlük ortalama 29 bin 27 uçuş ile 2019 yılına ait seviyenin yüzde 85'ine ulaştı. Türkiye, Avrupa ortalamasını geride bıraktı.
İSTANBUL HAVALİMANI 2'NCİ SIRADA
Yayınlanan raporda Rusya-Ukrayna savaşı sebebiyle Türkiye, Azerbaycan, Gürcistan, Ermenistan, Macaristan, Romanya ve Slovakya üzerindeki uçuş yoğunluğu artış gösterdi. Öte yandan Estonya, Letonya, Litvanya, Danimarka, Norveç ve Polonya'da hava sahalarında ise daha az uçuş gerçekleşti.
EUROCONTROL verilerine göre Avrupa havalimanlarının yoğunluk sıralaması listesinde İstanbul Havalimanı günlük ortalama 1247 uçuş ile Amsterdam Schiphol Havalimanı'nın ardından 2'nci sırada yer aldı. Aynı zamanda günlük uçuş rakamıyla İstanbul Havalimanı 2019 yılının aynı dönemini bir puanlık artışla geride bıraktı ve İstanbul Havalimanı küresel çapta en yoğun 10 havalimanı içerisinde yer aldı.