24.06.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:
Bir ayağı San Francisco, bir ayağı İstanbul'da olan yeni medya şirketi Yonja'nın kurucularından Kerim Baran, Yonja'yı ve yeni projelerini telefonla anlattı. Bundan yaklaşık 2,5 yıl önce kurulan arkadaşlık sitesi www.yonja.com'un üye sayısı 2 milyon 300 bini geçti. Yonja'nın başarısının üzerine ücretsiz ilan servisi www.metroliste.com'u kuran ekibin son projesi ise www.7inci.com. Yeni, moda ve keşfedilmemiş olan ürün ve hizmetlere ilişkin bilgileri üyelerine her gün e-posta ile gönderen 7inci, şimdilik sadece İstanbul'a hizmet veriyor. 2004'ün ocak ayında açıldığından beri 2 milyon 300 bin kişi üye oldu ve hızla büyümeye devam ediyor. 300 milyon nüfuslu Amerika'daki en bilinen arkadaşlık sitesi www.myspace.com'un 80-90 milyon üyesi var. Biz de üç-dört yıl içinde 20 milyon kişiye ulaşırız diye umuyorum. Yonja'ya kayıtlı üye sayısının kaça ulaşmasını bekliyorsunuz? Çok etkilenmedik. İlk olmamız ve servislerimizin kalitesi kullanıcılarımızın bize sadık kalmasını sağlıyor. Ayrıca Yonja bir flört sitesi de değil. Bunu Türkiye'deki herkes anlayamıyor. Flört sitelerinde birine mesaj atmak için bile paralı üye olmak gerekiyor. Yonja üyelerinin çoğunluğu para vermeden üye olup gereksinimlerini karşılayabiliyorlar. Kullanıcılar "Ben bir zavallıyım, bir flört sitesine yazılayım, kendime kız-erkek arkadaş bulayım" diye algılamıyor. Gerçek hayata daha yakın şekilde, arkadaşlarının arasında bir yer yaratmalarını, arkadaşlarının arkadaşlarıyla tanışmalarını kolaylaştırıyoruz. Yonja'nın ardından çıkan benzer siteler sizi olumsuz etkiledi mi? "Kullanıcıların yüzde 80'i 18-30 yaş arasında" İlk başladığımızda kullanıcıların yüzde 80'i 18-30 yaş arasındaydı. Hâlâ da böyle. Yaş ortalaması 25'ken 24'e düşmüş olabilir. İlk başta herkes Yonja'yı çok elit, kimseyi içine almayan bir yer sanıyordu ama bizde hiçbir zaman sadece davetiye ile girilir kuralı yoktu. Aksine her zaman tamamen herkesin kullanımına açık, demokratik bir ortam yarattık. 2 milyonu geçince de sadece A+ ekonomik grubuna değil B hatta B-'ye girdik. İlk kurulduğunuzdan bu yana kullanıcı profilinde değişiklikler oldu mu? "Kızına bizim yüzümüzden Yonca adını koyanlar var" Gruplar diye bir özellik başlattık. 10 bine yakın grup var. Küçük bir ücret karşılığında sayfaların rengini, formatını kişiselleştirebiliyorsunuz. Haberler, ilanlar gibi alt servisler koyduk. 70-80 bin adet aktif blog yazarının var olduğu blog'lar bölümümüz var. Müzikle ilgili bir projeyimiz daha var. Yonja içindeki yeni servisler neler? Bu bizim için çok önemli. Her gün yüzlerce mesajı, profili kullanıcılarımız bize rapor ediyor. Biz de bunları denetliyoruz, gerekli önlemleri alıyoruz veya almıyoruz. Hatta bazen polisle de çalışıyoruz. Ahlaksız ve kanunsuz iş yapanları, kredi kartı dolandırıcılarını, kontör mafyasını ve kötü niyetli politik içerik yazanları da raporlayarak polise yardımcı oluyoruz. Bazen onlar bizden, bazen biz onlardan yardım istiyoruz. İçerik denetimini nasıl yapıyorsunuz? Hem de çok. Yüzlerce teşekkür mektubu alıyoruz. Eski okul arkadaşlarını bulanlar, Yonja sayesinde tanışıp evlenenler; kızları olup da ismini Yonca koyanlar... Yonja sayesinde tanışıp evlenenler, size teşekkür edenler oluyor mu? www.7inci.com internet sitesi Amerika'daki dailycandy.com'un bir benzeri. Moda, yemek-içki, güzellik, eğlence ve servisler konu başlıklarının altında yazılan ve her gün "inci" adı altında e-postanıza yollanan ürün, mekan ve servislerden ücret alınmıyor. 7inci.com'un takipçilerinin yüzde 80'ini kadınlar oluşturuyor. Kerim Baran ve ekibi, sadık bir okuyucu kitlesi edindikten sonra ileride reklamdan gelir kazanmayı düşünüyor.www.metroliste.com'da ise birçok değişik kategori altında ücretsiz ilan veriliyor, ilanlara yanıt alınıyor. Şimdilik 10 ilde servis veren Metroliste'de günde 300-400 ilan yayınlanıyor. Sitenin kullanımının kolay olması için üyelik sistemi geliştirilmemiş. İlan ve incilerden para alınmıyor