Güzel bir yemek, harika bir sahil, şatafatlı bir yaşantının paylaşımı! Erken dönem sosyal medya fenomenleri bu şekilde sunuldu herkesin önüne... Muhtemelen beğenilmeyle alakalı kötü çocukluk yılları geçirmiş Dan Bilzerian’ın çok kadınlı görüntüsü, sürekli kalçasıyla içerik (!) üreten Jen Selter’den lüks hayatıyla bir nevi görgüsüz paylaşımlarını dansla süsleyen Gianluca Vacchi akla gelen ilk fenomenlerdendi. Sonra uçakların içerisinde birinci sınıf uçmayı ve kaldığı otellerin jakuzisinde plastik cerrahi mucizesi kız arkadaşlarını paylaşan benzer fenomenler birbirini kovaladı. Tüketim topluma özendirmek için ulaşılmaz değil, gayet ulaşılabilir vasat, zenginlikleri kolay elde edilmiş figürler markaların hoşuna gitti. Gerçek lüks sadeleşirken, yeni bir zengin sınıfı Instagram üzerinden sunuldu. Yaptıkları paylaşımlar, çıkardıkları ürünlerin satışları nasıl mı oldu dersiniz... İşte tüm gerçek dışılık burada başladı aslında.
Birçok sosyal medyadan bahsetsekte tüketimi ayakta tutan belki de önümüzdeki yıllarda tekkeleyen mecranın Instagram olacağı kesin! Daha iyi bir fikir bile bulunsa her Mark Zuckerberg girişimi gibi satın al ya da kopyala taktiğiyle Instagram’a rakip olmasına müsade etmeyecektir. Silikon Vadisi futuristleri de Instagram’ın tamamen alışveriş odaklı, Andy Warhol’un 50 yıl önce söylediği gibi ‘herkesin ünlü’ olduğu bir ‘ekosistem’ kuruluyor. İyiyi takip etmeyi değil, ‘Ben nasıl takip edilirim?’in daha önemli hale geldiği bir gerçek...
Ekosistemin çarkları
Maalesef ki sosyal medyada olan veri ‘ölçümlenebilir’ gibi görünsede bu ölçümleri rahatlıkla ‘fake’ rakamlarla artırabiliyorsunuz. Hepinizin de bildiği gibi sosyal medya fenomenlerinin çoğu takipçiden, izlenmeye, görüntülenmeden link kaydırmaya kadar rakamlarını şişirtiyor. Kendileriyle iş birliği yapan marka yöneticileri de bu durumdan haberdarlar. Onlar da eko sistemin çarklarının içerisindeler! Ellerine verilen bütçe ve plan doğrultusunda bu çalışmaları yapmak zorunda oldukları gibi geçmiş çalışmalarındaki raporlarının da arkasında durmak zorundalar.
Aslına bu ‘beğenilme’ çağı kendi kendini yok etmekle yüz yüze! Trendyol, Hepsiburada, Amazon gibi büyük platformlar Instagram hesaplarıyla çalışmaya, onlara da satış üzerinden yüzde vermeye başladı uzun zamandan beri... Uzaktan kulağa son derece adil geliyor bu sistem. Yakın zamanda markaların işbirliği de oldukça azalacaktır. Instagram’da gördüğünüz çoğu ‘link kaydıran’ da çocukluğumuzda öğlen oturmasına gelip, ürün satmaya çalışan ‘doğrudan satış’ zincirindeki komşu teyzeden farkı kalmayacak.
Güvercinlik mucizesi
Balık çiftliklerinin olduğu bir koy, Bodrum yarımadasının en temiz denizlerinden birine dönüşebilir mi? Güvercinlik koyu, denizi belki de son dönem ‘ölmeye’ yüz tutmuş denizlerimiz için ilham verici bir hikaye... Hiçbir kural tanımadan kurulan balık çiftliklerinin olduğu Güvercinlik’te denizin dibi tüm kalıntılardan temizlendikten sonra doğa kendini hızla toparladı. Bölgenin lüks otellerinden Lujo, sıfır atık sistemini burada hayata geçirdi. Akıllı dozaj pompasıyla da kimyasal ve su tüketimini de en aza indirmeye başardı. Yeni dünya düzeninde bu tip duyarlılıklar gusto tatilci için oldukça önem arz edecek. Olduğu doğayı koruyan tesislerin sadece Türkiye’de değil; tüm dünyada artması dileğiyle!