Az gören çocukların yaşadığı sorunlardan biri eğitim hakkından mahrum kalmak. TahtApp uygulaması, öğretmenin tahtaya yazdığı bilgiyi, öğrencinin tablet ekranına yansıtarak, görme güçlüğü çeken çocukların sınıfta ders takibini kolaylaştırıyor
Doğuştan görme kaybı olan çocuklar, toplumsal hayata karışmak ve akranlarıyla eşit imkâna sahip olma konusunda büyük sıkıntılar yaşıyor. Ancak engelsiz bir hayat için pek çok umut verici girişim ve proje var. TahtApp de bunlardan biri. Çocuğun tabletine yüklenen uygulama ve sınıfa kurulan bir kamera aracılığıyla öğretmenin tahtaya yazdığı bilgi kolayca takip edilebiliyor.
Yüzde 1 ile yüzde 10 arası görme yetisi ile doğan çocukların, “erken müdahale eğitimi” ile görme kapasitelerinin ciddi oranda arttığını biliyor muydunuz? Ben bu denli bir iyileşmenin sağlanabildiğini yeni öğrendim. Üstelik bu proje kapsamında eğitim alan çocukların yüzde 70’inin görme yetisi artmış. Bu son derece umut verici bir rakam.
Türk Telekom’un Günışığı Projesi kapsamında az gören çocukların sınıf içi eğitimleri için geliştirilen yenilikçi çözüm TahtApp eğitime ışık oluyor. Erken müdahale eğitimi sayesinde engelsiz akranlarıyla aynı sınıflarda eğitim alabiliyorlar. Bu durum, çocukların sadece akademik gelişimi için değil, duygusal gelişimi için de son derece önemli. TahtApp’in 11 ilde ve 24 yeni okulda daha kurulması hedefleniyor.
Günışığı Projesi sayesinde bugüne kadar 81 ilden az gören bin çocuk engelsiz arkadaşlarıyla aynı okullarda eğitim görme şansı elde etti. Bugüne kadar 26 okuldaki kaynaştırma sınıflarına kurulan TahtApp uygulaması; okuma ve ışık algılamada farklılıkları olan Günışığı çocuklarının sınıfta ders takibini kolaylaştırarak derslerden eşit şekilde faydalanmalarını sağlıyor.
Günışığı çocukları
Türk Telekom’un, Engelsiz Yaşama Derneği (EyDer) ile hayata geçirdiği Günışığı Projesi, az gören çocukların engelsiz akranlarıyla aynı sınıflarda eğitim almasını kolaylaştıran teknolojiler üretiyor. Türk Telekom AR-GE ekibi tarafından geliştirilen TahtApp uygulaması sayesinde Günışığı çocukları hem dersi dinleyip hem de eş zamanlı olarak tahtayı tabletinden takip edebiliyor. Öğretmenin tahtaya yazdığı bilgiyi anında öğrencilerin tablet ekranlarına yansıtan TahtApp aracılığıyla az gören öğrenciler, dersleri kolayca takip edebiliyor.
Uygulamayı kullanan öğrenciler ne diyor?
Günışığı Projesi kapsamında eğitim alan 6’ncı sınıf öğrencisi Zenan Alsaç, geçen hafta karnesini aldı. Türk Telekom’un sınıfına TahtApp uygulaması kurduğu Güvercintepe Ortaokulu öğrencilerinden yüzde 10 görme yetisi olan Zenan Alsaç, 2019 yılında tanıştığı TahtApp ile daha önce tahtadan takip etmekte zorlandığı yazıları artık kolaylıkla görebildiğini söylüyor: “Tahtada yazılanları arkadaşlarımla takip edebiliyor, derse daha fazla katılım gösterebiliyorum. Bu proje özgüvenimi geliştirdi. Benim gibi yüzlerce az gören arkadaşımın hayatına da ışık tutuyor.”
İki kardeş aynı projede
Zenan’ın ablası lise öğrencisi Nazlıcan Alsaç da geçen yıl aynı okuldan TahtApp kullanarak mezun olmuş. “Kardeşim gibi ben de Günışığı Projesi’ne katıldım ve TahtApp uygulamasını kullandım. Derslerimde büyük faydasını gördüm” diyor.
Esma Naz Tetik, 6’ncı sınıf öğrencisi, İzmir
“Günışığı Projesi ve EyDer ile ilkokulda tanıştık. Sınıfımda kurulan kamera ve tablet sistemi sayesinde eğitim hayatım kolaylaştı. Eskiden sınıfta tahtaya yakın oturmak zorunda kalıyordum, bu sebeple sınıfımda farklı ve rahatsız hissediyordum. Artık sınıfın her yerinde oturabiliyorum, istediğim şekilde akıllı tahtayı takip edebiliyorum. Şu anda 6’ncı sınıfa başlayacağım, ortaokulda da mevcut sistemi kullanıyorum ve çok memnunum.”
Elif Kaya, 6’ncı sınıf öğrencisi, Eskişehir
“İlkokul 2’nci sınıfta TahtApp uygulaması sınıfımda kuruldu. Eskiden rahat göremiyordum ama şimdi tablet ve kamera sayesinde çok güzel görebiliyorum. Bu uygulama kamerasının bana büyük faydası dokundu. Ortaokulumda da kullanmaya devam ediyorum.”
Az gören eğitiminin anlamı ne?
Az gören eğitiminin amacı, görme engelli ya da doğuştan çok kısıtlı görme yetisine sahip bireylere görmeyi öğretmek. Tıbben total kör olarak tanılanmış olmasına rağmen görme kalıntısına sahip bireyler, yoğunlaştırılmış görsel rehabilitasyon ile kendi kapasitelerini sonuna kadar kullanarak görmeyi öğrenebiliyor. Eğitimler sonunda “az gören” çocuklar, ergoterapi, sanat, özel eğitim gibi farklı disiplinlerdeki eğitim uzmanlarından aldıkları “erken müdahale eğitimi” sayesinde, beyaz bastona ihtiyaç duymadan, fiziksel bir destek ya da yönlendirme olmadan bağımsız olarak hareket edebilme özgürlüğü kazanıyor. Dahası bu çocuklar, “görmeyi öğrenerek” paten kayabiliyor, bisiklete biniyor, resim yapabiliyor, toplu taşıma araçlarını kimseye ihtiyaç duymadan kullanabiliyor ve normal alfabeyle okuyup yazabiliyorlar. Böylece, görme engelliler okulu yerine engelsiz akranlarıyla kaynaştırma eğitimine devam edebiliyorlar. Az gören eğitiminde, bireyin tüm gelişim alanlarına yönelik duyular arası çalışmalar yürütülüyor. Hareket eğitimi, görsel algı, el göz koordinasyonu çalışmaları, müzik eğitimi, gören yazı çalışmaları gibi birçok gelişim alanı uygulanıyor.